Annons

Kulturchefsbloggen

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBSATSNING Mer webbunikt innehåll, mer länktips, mer ljud och rörlig bild. På så sätt ska SvD Kultur fortsätta den kraftiga digitala tillväxten och bli störst och bäst på kulturwebben.

Det senaste halvåret har SvD Kultur visat en enormt stark tillväxt på webben. Antalet unika besökare har ökat med nästan 60 procent, antalet sidvisningar med drygt 80 procent. Nu är målet att vi under våren ska fortsätta den kraftiga ökningen och ta en självklar position som Sveriges största och bästa kultursajt.
Detta ska vi uppnå genom att fortsätta utveckla det webbunika innehållet, etablera tjänster som är till ännu större nytta för besökarna och få bättre spridning, inte minst i sociala medier, för vårt material.
Den senaste veckan har vi lanserat en rad nya tjänster och funktioner, som ska bidra till det – och ännu fler kommer de närmaste månaderna, inom hela kulturområdet. Innehållet finns förstås också att tillgå via SvD:s nylanserade mobilsajt, som är Sveriges överlägset största morgontidningssajt.
Bland det nya innehållet finns:
KULTURSVEPET: En daglig genomgång, på morgonen, av vad som rapporteras på svenska och internationella kultursajter – och i sociala medier. Med hjälp av denna tjänst, som också går att prenumerera på via en RSS-läsare, hjälper vi dig som läsare att få bättre koll på vad det pratas om internationellt.
VECKANS SPOTIFYLISTA: Varje fredag presenterar en av våra musikkritiker en lista med favoritlåtar just nu. En del nytt, en del gammalt som av olika skäl är aktuellt. Andres Lokko inledde i fredags. Följ SvD Kulturs konto på Spotify för att regelbundet få alla musiktips.
KULTURVECKAN I BILD: Ett bildspel varje fredag, med ett urval bilder från den gångna veckans kulturhändelser.
FLER QUIZER: Vi vet att quizerna är otroligt populära på sajten och utökar därför nu till minst tre quiz per vecka.
FLER CHATTAR: I måndags var det Darin som chattade på SvD.se/Kultur. Varje vecka ska vi ha minst en ny chatt.
MER WEBB-TV: Vi kommer under våren att ha flera egenproducerade webb tv-inslag på sajten varje vecka.
NY TWITTERTJÄNST: Om du följer @SvDKultur på Twitter, vilket många redan gör, får du den snabbaste uppdateringen om vad som är nytt på sajten.
Utöver dessa inslag kommer vi oftare att liveblogga vid stora evenemang, som i kväll när Harry Amster rapporterar direkt – och svarar på läsarfrågor – från första Melodifestivaldeltävlingen.
Under våren kommer vi också att lansera helt nya bloggar, utöver Kulturbloggen, Kulturchefsbloggen, Under strecket-bloggen och Andres Lokkos blogg. Samtidigt kommer vi att förstärka närvaron på olika sociala medier, för att bjuda in läsarna till diskussion om vårt innehåll och ge er en chans att vara med och påverka. De senaste veckorna har vi sett hur till exempel en Under strecket-artikel av Håkan Lindgren om kriget i Kongo delats på Facebook nära 15 000 gånger: det visar på kraften i nätverkandet och läsekretsens vilja att vara med och sprida bra artiklar.
Vi har också byggt en tydligare struktur på vår kultursajt, så att du lätt kan hitta gamla krönikor, Under strecket-artiklar, våra senaste webb-tv-sändningar och quiz och alla recensioner.
Papperstidningen, då? Jo, utvecklingen fortsätter även där, bl a med ett stort, fördjupande kulturmagasin på söndagar som lanseras senare i vår. En riktig läsfest garanteras.