Annons

Kulturchefsbloggen

Martin Jönsson

Martin Jönsson

GALOR På Grammisgalan om en månad kan Spotify komma att dela ut pris till sitt eget artistprojekt som årets bästa innovatör. Kan musikbranschen bli mer nepotistisk än så, undrar Martin Jönsson. Och hur mycket gratisreklam får man egentligen göra i SVT?

Det är galornas tid. Branscherna belönar sig själva och tv-kanalerna försöker intala oss att firmafesterna håller som underhållning på bästa sändningstid. Men för att det ska hålla krävs att det ändå finns ett uns kvar av trovärdighet i prisutdelandet.
När det gäller Grammisgalan, som har sitt partaj på Cirkus (och i SVT) den 20 februari, har den gränsen definitivt passerats.
Det gäller framför allt priset “Årets innovatör”, som delas ut av IFPI Sverige och Spotify för tredje gången. Det ska enligt beskrivningen ”tilldelas en artist eller ett band som sticker ut med sin kreativitet och sitt nytänkande. Priset syftar till att uppmärksamma användningen av sociala och digitala medier, och belönar kreativa samt originella sätt att främja musik och bygga relationer med sina fans.” Vinnare får förutom äran en marknadsföringskampanj på Spotify till ett värde av 200 000 kronor.
Att få synas med detta pris på bästa public service-sändningstid är naturligtvis en bra pr-kupp i sig för storbolaget Spotify. Men i år är kuppen större än så, eftersom Spotify också nominerat sig själva till priset.
Eller rättare sagt: Spotify-artisterna Cazzette, som är en av sex nominerade.
Cazzette är en DJ-duo bestående av Alexander Björklund och Sebastian Furrer. Ingen som använder sig av Spotify kan ha undvikit dem, med den extrema exponering de fått där, både med en kraftfullt lanserad app och med ett flitigt roterande på What’s New-listorna. Cazzette är helt enkelt det första helt och hållet Spotifylanserade bandet. Allt deras material, som albumet ”eject” släpps exklusivt på Spotify. Något traditionellt skivbolag finns inte, bara en pr-sinnad manager, och ett avtal med Spotify.
Det hela har blivit uppmärksammat bland annat av branschtidningen Billboard, som beskriver det som ett ”experiment, för att se om Spotify kan bli nästa generations maskin för att ta fram nya stjärnor” och beskriver hur ”Spotify lägger hela sin marknadsföringskraft” bakom bandet.
Spotifygrundaren Daniel Ek sägs själv vara en av initiativtagarna till projektet. Steve Savoca, global innehållschef på Spotify, säger till Billboard att bolaget lagt mycket kraft på att vara ”en kraftfull partner till artisterna och se till att de drar nytta av vår plattform för att nå ut”.
Ett intressant experiment, onekligen. Spotify har på många sätt förändrat musikbranschen och allt fler av dess aktörer, från medier till traditionella skivaffärer, använder sig i dag av plattformen med sina egna appar. Att bolaget också lanserar egna artister är ett naturligt nästa steg.
Men: det är något magstarkt att också nominera bandet till sitt eget pris på Grammisgalan.
Om Cazzette vinner som årets innovatör belönar alltså Spotify sitt eget band för att de varit bäst på att använda sig av Spotify. Ursäkta, men i så fall passerar nepotismen i musikbranschen en anständighetsgräns för mycket. Liksom hyckleriet kring hur varumärken får exponeras i det reklamfria SVT.