Kulturbloggen

Anna Ångström

Anna Ångström

Nu har det hänt igen. Konst som retar makthavare stoppas – ett fenomen SvD Kultur ägnade ett helt reportage den 30 mars. Dramatikern Gertrud Larssons satir om krisen i Glasriket, ”Glasjesus” som i sommar skulle ha spelats i ett tält i Orrefors och Kosta, flyttas till Åfors och Hovmantorp. I slutet av mars fick Regionteatern Blekinge Kronoberg ett mejl från styrelsen i Kosta Folkets hus om att den enhälligt har beslutat att inte upplåta plats till uppsättningen: ”… flera personer i vår omgivning uppfattar pjäsen som ett personligt påhopp på huvudpersonen, vilket vi inte vill ställa oss bakom.”
Huvudpersonen är Torsten Jansson, som via New Wave Group sedan 2005 äger Orrefors Kosta Boda-koncernen. Han sågs först som Glasrikets frälsare men har istället lagt ner flera glasbruk.

Ironiskt nog fick Gertrud Larsson nyligen Ibsenpriset för sin vassa penna.

– Det är beklämmande och fegt av Kosta Folkets hus att inte ta emot uppsättningen. Folkets hus är ändå en del av arbetarrörelsen och pjäsen är skriven ur glasarbetarnas perspektiv. Det är också skrämmande att Torsten Jansson har så stor makt i bygden. Pjäsen har inte ens haft kollationering innan censuren slår till, säger Gertrud Larsson till SvD.

Samtidigt tycker hon att tilltaget pekar på konstens kraft:

– Teater kan röra upp känslor. Det är uppiggande att den har sprängkraft.

Magnus Holm, chef för Regionteatern, säger:
– Jag blev förvånad och chockad. För mig känns det väldigt konstigt att man fattar det här beslutet innan innehållet i pjäsen är känt.

 

Kategorier

Fler bloggar