Kulturbloggen

Anna Ångström

Anna Ångström

Slavinna i Cléopatra. Foto: Anna Ångström

Slavinna i ”Cléopatra”. Kostym av Léon Bakst 1909. Foto: Anna Ångström

DANS En rysk björkskog har vuxit upp i Dansmuseets källare. På de späda stammarna sitter dödsmasker av Sergej Djagilev, som viskar till oss. Det är suggestivt att via Ryska balettens (1909-1929) grundare föras in till den skattkammare där 40 färgrika kostymer från denna danshistoriska höjdpunkt exponeras. Speglar låter blicken följa kreationerna i siden, sammet och broderier från alla håll. Léon Baksts dräkter för ”Schéherazade” skimrar, och i Fokines balett ”Cléopatra” fick även slavinnorna glänsa. I mitten tronar ”Törnrosa”-kostymer från 1921 på rosenblad – i sanning ”Sleeping beauties”.

Dansmuseet har funnit en genial curator i scenografen och kostymskaparen Charles Koroly som presenterar de rika samlingarna på ett nytt, lekfullt och sensuellt närgånget sätt. Han har inte bara skapat utställningen om Ryska baletten, ”Sleeping beauties – drömmar och kostymer”, utan också den nya permanentutställningen i gatuplanet. Här följer vi museets grundare, världsresenären Rolf de Maré, i spåren, framför allt österut: Bali, Java, Japan, Thailand, Kina.

Det är en i bästa mening scenograferad och komprimerad resa, med mycket att titta på – också i taket där Nijinskij flyger i ”Le spectre de la rose”. Här finns skåp med lådor att dra ut, masker och filmer att fångas av. Allt leder, via avantgardistiska Svenska baletten i Paris, fram till dansen i Sverige i dag.

Fraktlådor utgör montrar – ett fräckt grepp lämpligt för samlaren Rolf de Maré som tog hem unika föremål, men också en påminnelse om Dansmuseets ambulerande tillvaro under 50 år. Åtskilligt av samlingarna må vila i magasin, men på nya adressen Drottninggatan 17 öppnas nu en magisk värld att upptäcka för alla med barnasinnet i behåll.

 

Kategorier

Fler bloggar