Annons

Kulturbloggen

Anna Ångström

Anna Ångström

Birgitta Egerbladh. Foto: Bengt Wanselius

Konstnärlig verksamhet brukar ibland beskrivas som forskning, och om någon stämmer in på den beskrivningen är det Birgitta Egerbladh. Alla som har sett hennes uppsättningar – det må vara de ystra hemma-hos-betraktelserna, den poetiska Tjechovträdgården, den melankoliska Munch-tolkningen eller de galet kropps- och ordvrängande samarbetena med humorgruppen Klungan, vet att Egerbladh är en utforskare av hur kroppen speglar våra känslor, minnen och hela vårt livsbagage.

Därför är det välförtjänt att koreografen, dansaren och kompositören Birgitta Egerbladh har utsetts till hedersdoktor av humanistiska fakulteten vid Umeå universitet. Staden där hon föddes 1956, och som blir kulturhuvudstad nästa år, hedrar på så vis en mångsidig konstnär. Egerbladh vill helst inte kalla sig regissör trots all teatererfarenhet hon samlat på sig vid det här laget på bland annat Stockholms stadsteater och Folkteatern Gävleborg, men hon är ju definitivt kompositör. Också av kroppar i rörelse; små ticks, stora kliv – de berättar alltid något personligt och allmängiltigt. Vi känner igen oss i både smärtan och humorn, i tillkortakommandena.

Hon har även arbetat som koreograf vid Moderna dansteatern, Kungliga Baletten, Göteborgsoperans balett och Norrbottensteatern.

Birgitta Egerbladh tilldelades Cullbergstipendiet av Konstnärsnämnden 2001 samt som första koreograf Svenska Dagbladets Thaliapris 2004. I den satsning på dans som påbörjats vid institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet, och som bland annat manifesteras i en tvärvetenskaplig seminarieserie under kulturhuvudstadsåret 2014, utgör Egerbladh en betydande danskonstnärlig förstärkning.

 

Kategorier