X
Annons
X

Kulturbloggen

Clemens Poellinger

Clemens Poellinger

Motivet bakom Tommy Nilssons namnbyte till ”Black” var en chokladkaka med saltlakritssmak. Låter det oaptitligt? Saltlakrits är en specifikt nordisk (och även nederländsk) perversion. Ingenstans i världen konsumeras så mycket ammoniumklorid i godis som i de nordiska länderna.

Tommy ”Black” Nilssons plötsliga namnbyte med bifogade pressbilder på en man med saltare (förlåt) utseende än hans sedvanliga familjevänliga framtoning framkallade tidigt misstankarna om en pr-kampanj. Associationerna gick till AIK:s pågående kampanj ”Paint it black” för en match på Friends arena, inte minst för att artisten som tidigare var känd som Tommy Nilsson är en hängiven supporter.

I själva verket drevs han inte av idealitet för sitt lag utan hans uppdragsgivare var Marabou choklad, ägda av multijätten Kraft Foods, som genom byrån Forsman & Bodenfors spelade på sociala – och gammelmedier som vore de ett piano.

Tommy Nilsson tycker att han behöver all uppmärksamhet han kan få:

– Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? kommenterar ”Black” själv  till Aftonbladets nöjesredaktion.

 

 

Kategorier