Annons

Kulturbloggen

Clemens Poellinger

Clemens Poellinger

Motivet bakom Tommy Nilssons namnbyte till ”Black” var en chokladkaka med saltlakritssmak. Låter det oaptitligt? Saltlakrits är en specifikt nordisk (och även nederländsk) perversion. Ingenstans i världen konsumeras så mycket ammoniumklorid i godis som i de nordiska länderna.

Tommy ”Black” Nilssons plötsliga namnbyte med bifogade pressbilder på en man med saltare (förlåt) utseende än hans sedvanliga familjevänliga framtoning framkallade tidigt misstankarna om en pr-kampanj. Associationerna gick till AIK:s pågående kampanj ”Paint it black” för en match på Friends arena, inte minst för att artisten som tidigare var känd som Tommy Nilsson är en hängiven supporter.

I själva verket drevs han inte av idealitet för sitt lag utan hans uppdragsgivare var Marabou choklad, ägda av multijätten Kraft Foods, som genom byrån Forsman & Bodenfors spelade på sociala – och gammelmedier som vore de ett piano.

Tommy Nilsson tycker att han behöver all uppmärksamhet han kan få:

– Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? kommenterar ”Black” själv  till Aftonbladets nöjesredaktion.

 

 

Kategorier