Kulturbloggen

Clemens Poellinger

Clemens Poellinger

News Corp, Rupert Murdochs multinationella medieimperium, skrotar The Daily – världens första dagstidning för läsplattor som i-pad – efter knappt två år. ”The Daily” lanserades under stort ståhej och sedvanligt tal om mediebranschens framtid i februari 2011.

För prenumeranter prissattes nedladdningen av The Daily till blygsamma en dollar i veckan eller 40 dollar om året . Kostnaden för News Corp beräknades till 60 miljoner dollar per år och det visade sig tidigt att affären inte gick ihop, redan i augusti i år tvingades ett 50-tal i personalen att sluta. Sedan dess har järtecknen hopat sig över den pionjärprodukten. Teknikjournalisten Peter Ha, ”jag var den nittonde som anställdes på The Daily”, berättar underhållande sin version av The Dailys digitala resa – ”plattformen kändes som om den hölls ihop av spott och tuggummi” – på Gizmodo.

Såväl amerikanska Bussinessinsider.com som tyska Meedia.de rapporterar att The Dailys chefredaktör Jesse Angelo tillsammans med några handplockade ur personalen växlar över till Angelos tidigare arbetsplats, New York Post. Tabloiden ryktas bli Murdochkoncerens nya digitala flaggskepp, enligt vissa rapporter uppskattas den gå med 70 miljoner dollar i förlust i år.

The Dailys öde ”bådar illa för journalistiken” är den slutsats Meedia.de drar. ”Med nedläggningen av ”The Daily” växer tvivlet på den ekonomiska dugligheten hos andra web- och mobillösningar”.

 

 

Kategorier

Fler bloggar