Kulturbloggen

Clemens Poellinger

Clemens Poellinger

 

 

Sedan i torsdags lyfter Verity sitt svärd över hamnen i orten Ilfracombe på natursköna grevskapet Devons norrsida, mot Bristol Channel. Jättestor och jättenaken och utlånad på 20 år till det före detta fiskeläget, numera turistdestinationen (”cuirous coastal charm”), liknas Damien Hirsts gigantiska bronsskulptur än vid en lokal frihetsgudinna, än vid stalinistisk kitsch. Och faktiskt, om man bortser från att hon inte bara är naken och gravid utan även, enligt den engelske skandalsuccékonstnärens vana, avbildas i anatomisk genomskärning inklusive ofött foster, påminner hennes gestik om segergudinnan i Kievs moderlandsmonument.

Hirst har fått mycket smisk av brittiska kritiker för sitt monumentala tilltag. ”En farlig monstrositet”, skriver Jonathan Jones på Guardians konstblogg. Men turistnäringen i Ilfracombe tror på dragningskraften i sitt nya landmärke. Vad Damien Hirst själv beträffar har han en speciell relation till den lilla staden där han både äger hus och restaurang. Nu till invigningshelgen är den senare fullbokad.

 

Kategorier

Fler bloggar