X
Annons
X

Kulturbloggen

Erica Treijs

Erica Treijs

 

Konkurrensen om video on demand-tittarna närmar sig stormstyrka. När nu amerikanska Netflix etablerar sig på den skandinaviska marknaden hoppas man på ytterligare någon miljon användare att addera till de 27 miljoner streamingmedlemmar företaget har lyckats samla ihop i USA, Kanada, Storbritannien, Irland och Latinamerika.

För 79 kronor i månaden får medlemmarna tillgång till ett obegränsat antal filmer och tv-serier som streamas via internet till vald plattform – spelkonsol, smart TV, surfplatta eller mobil. Ett eldorado för tv-kramare av alla sorter alltså och speciellt intressant blir det förstås för svenska tittare när bolaget även kontrakterat AB Svensk filmindustri och Nordisk filmdistribution och därför både kan erbjuda inhemskt innehåll till dem som så önskar, men också marknadsföra svensk film och tv internationellt.

Hur lång fördröjning efter premiären materialet kommer att få innan det blir tillgängligt för svenska tittare är aningen oklart. Tv-serier kommer sannolikt att kunna visas parallellt, medan filmer har längre ledtider.

– Men vi lever i en globaliserad värld, understryker Ted Sarandos, innehållschef på Netflix på snabbesök i Sverige.

Sarandos och hans kostymklädda kollegor är stolta över sitt erbjudande och konkurrensen med HBO som också öppnar upp i Skandinavien, vill de inte kommentera.

Vad vi tv-tittare kommer att välja är fortfarande oklart, men samtliga aktörer på VOD-marknaden rustar nu för en lång vinter då det kommer att koras både vinnare och förlorare i kriget om tittarna.

Och det går som bekant inte att regissera en storm.

 

 

Kategorier