Annons
X

Kulturbloggen

Tobias Brandel

Tobias Brandel

Förra årets Pridefestival i Kungsträdgården i Stockholm fick massiv kritik från hbt-samhället för att för många heterosexuella släpptes in i och med införandet av gratis entré. Stockholm Pride har lyssnat på kritiken och återinför i år inträdet och placerar parken svårtillgängligt i Tantolunden.

För säkerhets skull försöker organisationen nu också omvända alla heterosexuella. Prides annonskampanj, som presenteras i dag, för fram en rad argument för att ”bli” homo, bi eller trans. Till exempel ”Du slipper tjata om toasitsen” och ”Att bli ihop betyder dubbel garderob”.

Eleverna på reklamskolan Berghs, som gör kampanjen som sitt examensprojekt, försöker sig alltså på en klassisk provokation med humoristisk knorr. Om de lyckas göra någon upprörd? Nja, knappast några fler än de vanliga gamla nättrollen. Lyckas de med det uttalade syftet, att synliggöra fördomar mot hbt-personer? Inte helt klockrent, kanske. Finns potential till buzz i sociala medier? Självklart, på kampanjsajterna kan man tävla om festivalpass genom att själv hitta på argument för att bli hbt, fast det lär knappast bli en upprepning av megasuccén 2009 med webbtestet ”How hetero”. Är det snyggt? Tja, affischerna ser ut… som om de gjorts av någon som pluggar grafisk formgivning. Kommer någon att bli omvänd? Möjligen. Några argument är faktiskt rätt bra.

Kategorier