Rocktrummisen Tomas Mera Gartz avliden

Tomas Mera Gartz, en av Sveriges genom tiderna bästa, viktigaste och mest inflytelserika rocktrummisar, har hastigt avlidit i en ålder av 67 år. Som ständig motor i det psykedeliskt krautrockiga urproggbandet Träd, Gräs och Stenar (som först gick under namnet Pärson Sound, sedan International Harvester, sedan bara Harvester) kom han att nå lyssnare långt utanför Sveriges gränser. Mera spelade med ett oefterhärmligt organiskt pulserande flow som tycktes hämtat lika mycket från universums eteriska oändlighet som från ett rejält spadtag djupt ner i jordens fuktiga mylla. Han var aktiv i olika konstellationer in i det sista och hade flera festivalspelningar med Träden inbokade i sommar.
DAN BACKMAN

Visa kommentarer (181 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Det har SD propagerat för under minst ett år utan att de andra sagt någonting. Nu passar det, när sk-ten har träffat fläkten.

    • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

      Vissa vill inte se sanningen förrän det brinner i farstun.

      • Anonym

        Eller brinner i polishuset, som är fallet i Malmö just idag…

  • jonas arbetare

    jag håller med om att straffen för vapenbrott är för låga.men jag tycker mig också kunna se en rejäl dos hyckleri från S sida.det är mkt som är fel nu när dom är i opposition, som dom inte brydde sig om i regeringställning.

  • Dead_Ken

    FYI, Ask struntar i skjutvapen!

    USA är för liberala vapenlagar och då vill även Ask ha det.
    USA här däremot beställt IPRED/ACTA och inlåsning samt förintning av fildelare. DÄR agerar Ask med oerhörd effektivitet… Pinsamt!

  • Anonym

    Kenth Ekeroth är konkret. Frågan är om Stefan Löfven kommer köra över Reepalu. Vad Bea Ask svamlar om är det ingen som längre tar på allvar.

  • Anonym

    Väldigt märkligt att se vänstern propagera för hårdare straff, världen är verkligen upp och ner. Självklart ska det vara hårdare straff för vapenbrott, men framförallt krävs det hårdare straff för yrkeskriminella.

    Den person som slog ihjäl en man i en gångtunnel för ca en månad sedan hade en lång lång historia av grova våldsbrott. Hur kan samhället acceptera att en person som lämnar efter sig så många brottsoffer gång på gång släpps fri?

  • Anonym

    Om oppositionen menade allvar med att stävja den våldsamma utvecklingen i Skåne så kanske de hade ägnat mer energi på att inte trycka in arbetslösa invandrare i ghetton än vad man kunde ta emot när de satt vid makten.

  • http://pulse.yahoo.com/_GSZACX4IJOYGXWRHLKIQVJ3UYU Kenneth

    Det blir bra. Sen gäller det bara att åklagarna tar tag i det också. Mycket hänger ju på dem.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=653749138 Stigbjörn Juthberg

    Vad hjälper skärpt lagstiftning, när domstolarna inte ens utnyttjar hela straffskalan som står tillgänglig idag? Och sen har vi problemet med ”Straffrabatt” att ju fler brott någon begår, så sjunker straffnivån successivt, när det borde vara tvärtom.

    Vanligt folk som begår ett brott första gången, då jäklar ska det stiftas exempel, men med karriärbrottslingar så blir det lägre och lägre straff.

    Börja istället med lägsta nivån i straffskalan för tidigare ostraffade, och sedan successivt öka straffen allt eftersom en person begår fler brott.

  • Anonym

    Mig veterligen är det helt omöjligt att få licens på en Kalashnikov. Då borde straffet vara betydligt högre än om man blir påkommen med ett extra jaktgevär i vapenskåpet. 

    Med andra ord: Det är inte minimistraffet som behöver höjas – det är maximistraffet som behöver höjas! 

  • Anonym

    Det är självklart att vapenlagarna måste skärpas,och är det personer som är grovt kriminella så ska dom ha långa fängelsestraff, och är det invandrare så kan dom utvisas så att dom får avtjäna straffen i sina hemländer!

  • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

    Dels är straffen för vapenbrott för låga, dels borde vapenstraff vara ”per vapen”, många vapen = längre straff.

    Utrusta polisen med metall detektorer och låt dem vid ”misstanke” få kolla folk i problemområden. Vid gängbildning borde polisen slumpmässigt få kolla för vapen. Beslagta alla knivar, skjutvapen och om det förekommer fordon för att gömma vapnen, beslagta fordonen.

    Gör slumpmässiga kontroller av ankommande tåg till staden med metalldetektorer.

    Lys upp de dunkla områdena i Malmö, på många ställen, speciellt runt Möllan är det väldigt dåliga gatlysen.

    Använd övervakningskameror i större utsträckning (tex utanför klubbar, pubar – och polis stationer).

    Förbjud försäljning av vapenattrapper och ”häftiga” knivar. Borde vara förbjudet att gå omkring med en ”rambo kniv” på allmän plats om det inte finns en uppenbar anledning till varför kniven finns med (jakt/fiske).

    Och för folk som tidigare dömts för våldsbrott med vapen införs en automatisk fördubbling av strafftiden om nya våldsbrott med vapen begås.

    Och domen för vapenbrott borde vara blixt snabb, inte 67 månader senare, anting fanns det ett vapen, eller inte. Suddiga minnesbilder, minnesförlust och eventuella ”hotbilder” bör av fullständigt igoreras av domstolar. Fanns det ett vapen? ja eller nej!

    • Anonym

      Vill aboslut inte ge polisen utökade befogenhet att ”ta hand om” folk. Det är illa nog med de befogenheter de har idag iom narkotikalagstiftningen.

      • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

        Vad menar du att polisen ska göra då? titta på?

        Om de individer som känner sig häftiga när de stoppar på sig ett vapen fattar att risken är jättestor att polisen snor vapnet + att det blir ett kraftigt straff, tappar de snart intresset.

        Hela glorifieringen runt vapen är såå töntig.

  • Anonym

    Kanske dags att reglera att de licensfria vapnen (kolsyre och luftvapen) inte får se ut som riktiga vapen också… Hur många rån som sker med leksakspistoler från Hobbex har vi egentligen ingen aning om – och hårdare vapenlagar omfattar ju ändå inte föremål som inte ens är licenspliktiga. 

  • Rosenhane

    Skärpning av vapenlagen bör se ut som följer::

    Utlänning med skjutvapen på allmän plats livstids utvisning.

    Olaga vapeninnehav 2 års fängelse första resan.

    Olaga vapeninnehav andra resan 5 år.

    Olaga vapeninnehav tredje resan 5+5 år osv.

  • Anonym

    Ilmar Reepalu (S) har på kort tid föreslagit återkallande av medborgarskapet för kriminella invandrare, hårdare vapenlagar och hårdare gränskontroller för att strypa inflödet av vapen. Ilmars lilla omvändning under galgen bevisar att sverigedemokraterna har haft rätt precis hela tiden. Samtliga dessa förslag hade faktiskt lika gärna kunnat läggas av dem. Det blir ganska komiskt när Reepalu kräver att regeringen ska lösa problemen han själv har skapat. Och till alla moderater som ler i mjugg: Dessa förslag hade också kunnat läggas av de ”gamla” moderaterna innan Reinfeldt förvandlade partiet till ännu ett socialliberalt riksdagsparti. Det är visserligen Malmös eget fel att de tar emot för många invandrare, men det är regeringen som tillåter massinvandringen till landet att fortgå. Malmö är den storstad som har högst andel invandrare, men samma utveckling kommer snart till både Göteborg och (lite senare) Stockholm.

    • Anonym

      Malmös befolkning består idag av mer än 50% med utländsk bakgrund.
      Det som förvånar mig med den ofattbara kriminaliteten är att politikerna är förvånade.

  • Anonym

    De som kommer att få strängare straff är jägare som missat någon detalj i ansökan om ny studsare. Polisen jagar avslutsfrekvens, inte grova brottslingar. 
     

  • Vorster

    Längre fängelsestraff, bättre för barn och ungdomar, arbeten till ungdomar som är på väg in i arbetslivet. Låt pensionärer som arbetar kvar efter 65 år fyllda vara mentorer för dom unga som är på väg in i arbetslivet.

    • Dead_Ken

      ”arbeten till ungdomar som är på väg in i arbetslivet. ”.

      -Och var ska dessa arbeten skapas? Vi (väst) lånar idag pengar i Asien för att kunna köpa sådant som tillverkas i Asien…

  • karl

    Reinfeldt skyller i från sig igen. Snacka om att hoppa in med välregiserat propaganda styrt tal, han har ju varit dödstyst innan. Polisiära ingripanden måste styras från Reinfeldt, men han har varit jävligt undfallande tills han kan skylla ifrån sig.

    • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

      Reinfeldt är inte intresserad av Sverige.
      Nu när han anslutit oss till europakten, kan han räkna med en fin EU-post.
      2013 lämnar han Sverige åt sitt öde…

    • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

      Varför ska Reinfeldt styra polisiära ingripanden?

      Du skulle trivas ihop med tanten som ringde Reinfeldt i telefonväkteriet och tyckte han skulle göra något åt myggen i hennes hemort.

  • Anonym

    Givetvis ska lagarna skärpas så straffen inte är som ett slag på fingrarna och aja baja, vapen ska inte vara papperslösa i detta land då det är olagligt.

    När vi talar om straff så kan man undra över hur rätten kommit fram till detta vansinniga beslut !

    http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/12-aarig-flicka-hade-sex-paa-flyktingboendet

    Jag tackar även Östran för att de skriver ut vad många politiker vill tysta ned!

  • http://twitter.com/ddayperspective ddayperspective

    (((((((( NYHETSFLASH )))))))))) Storbritannien|LONDON:
    Fyra brittiska islamister erkänner att de tänkte spränga London-börsen. Stor nyhet utomlands. Än så länge tyst i Sverige i vanlig ordning…

    I radions Ring P1 idag var det en afghansk man I MALMÖ som ansåg att Sverige genast borde ta hem sina ca 400 (?) soldater i Afghanistan och sätta in dem i Malmö för att få ordning på eländet! MEN kommer tokpolitiker och tokiga polisledningar begripa att detta betyder att t o m utlänningarna själva, vana vid kulors vinande, börjar dra öronen åt sig… är rädda OCH då duger det förb-e mig inte att som under den exta presskonferensen polisen hade dels försäkra att man ser allvarligt på vad som hänt och dels samtidigt försöker måla upp en falsk bild av att Malmö skulle vara tryggt! De arma krakarna som kallar sig regering och ”folkvalda” i riksdagen begriper tydligen inte att de är på väg med raketfart mot ett fullständigt bottenlöst förakt som inte bara en majoritet svenskar känt allt oftare utan också bland den importerade valboskapen!

    I ljusare stunder har jag skämtsamt fantiserat om att släpa ut politiska och andra farliga drumlar (skulle bli väldigt tomt på vissa mediaredaktioner) på gatan, doppa dem i tjära, rulla i hönsfjädrar och sen låta dem löpa gatlopp och njuta av allmänhetens ”ömhetsbevis”, MEN IDAG börjar behovet av tillförlitigare metoder göra sig gällande…

  • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

    Undrar vad Unibet har för odds på att SD blir störst i Skåne 2014?

  • Biggles

    ANNONS: “Låt adrenalinet flöda, vi bjuder på en äventyrshelg i
    Malmö som blir “sprängfylld” av överraskningar.”

    http://avpixlat.info/ 

  • Anonym

    Bra, VP, S, MP & SD!

    Kan inte regeringen ta ansvar för Sverige så är det bra att de körs över i riksdagen emellanåt.

  • Anonym

    Vapen dödar inte, människor dödar.
    Att bara skärpa vapenlagen utan att göra något åt de som håller i vapnen kommer aldrig fungera, det tror jag alla vet utom möjligen journalister och politiker. T.o.m. Reepalu har uttalat sig om att man skall utvisa kriminella invandrare och uppenbarligen är det det enda som kan hjälpa. Idag så är redan Sveriges kraftfullaste poliser på plats (GOB) men kan ändå inte stoppa att man placerar en bomb utanför polishuset. Reinfeldt skyller på Reepalu, som faktiskt haft bra förslag, Ask vet inte riktigt vad hon vill och kindergarten fortsätter medan Malmös befolkning svävar i livsfara.
    Om inte Reinfeldts regering kommer upp med en konkret lösning på detta NU så är det bara att utlysa nyval och sätta dit en regering som kan hantera dessa frågor.

    • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

      Jag vill ha nyval!
      Hur får vi till stånd det?

      • Anonym

        S V MP och SD fortsätter att rösta emot regeringen hela tiden tills de ger upp

        • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

          Ok, ingen större chans, med andra ord…

      • Vorster

        ”Kallt ute, inga vantar………….”.

      • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

        Vad skulle det vara bra för? Siffrorna ser ut nu som vid förra valet, bortsett från att S har tappat till MP och V. KD ligger visserligen under strecket, men får stödröster från M i skarpt läge.

        Så det blir ingen större skillnad vid ett extra val – det kostar en massa pengar, och den regering som tillträder efter valet får sisådär 1½ år på sig att regera.

        • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

          C och FP ligger nära spärren också.
          S har en ny, förbättrad, partiledare.
          V likaså.
          Jag tror att vi skulle få ett ganska rejält annorlunda resultat vid nyval.

          • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

            Det finns inget vänsteralternativ idag, vilket skulle skrämma många i ett skarpt läge. För fyra år sedan hade vänsterblocket skyhöga siffror, men när de var tvungna precisera vad de tänkte göra gemensamt drog väljarna, eftersom alla hade olika förhoppningar. Dessutom är det ingen som vet om Löfvén är bra än.

            Sedan, som jag skrev, skulle ett extra val (inte nyval) bara resultera i 1½, max 2 års regerande, eftersom det tidigast går att få till stånd nästa vinter, vilket i princip innebär att en ny regering vid maktskifte hinner tillträda och sedan omedelbart dra igång en valrörelse.

        • Anonym

          Tycker också att det känns lite tidigt för ett val. Det är bättre att vänta lite tills resultatet av Alliansens och Mps massinvandringspolitik har blivit ännu mer uppenbara.

  • Anonym

    Man kan bara föreställa sig termen ”krafttag” bakom talet om strängare straff för vapenbrott…Någon månad extra,kanske ? När alla vet,vad grundorsaken är och som Reepalu fick så mycket stryk för när han dristade sig att föra fram det.
    Efter att ha tagit del av Reinfeldts uttalanden står det nu klart att Sverige, i skymningsfasen, är på väg in i rena mörkret. Avgå,statsministern ! Ditt förtroende är förbrukat !

    • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

      Antingen har du en märklig syn på demokrati eller också har du inte läst senaste årens opinionsundersökningar som visar hur Reinfeldts stöd hos svenska folker ser ut.

  • Anonym

    1år! Det är ju patetískt! Min.straffet borde vara åtminastone 2-3 år. Höj maxstraffet också!

  • Biggles

    7-klövern borde anmälas för införsel av massförstörelsevapnet. massinvandringen.

  • Biggles

    Vart tog poliserna “Kling och Klang” vägen, de som fick lära sig arabiska och skulle komma med den “den arabiska våren” till Malmö? 
    Reste de till Kurrekurreduttön med Pippi Långstrump för att leta efter pappa Efraim?

  • http://twitter.com/RuneLanestrand Rune Lanestrand

    Malmöborna  och Reepalu har lämnats i sticket av riksdag och regering
    http://runelanestrand.wordpress.com/

  • Vorster

    Så är det tyvärr! Tänker på det när jag ser Grevinnan och Betjänten på teve.

  • Anonym

    En alladin ask med politisk tryffel som tenderar ha beska fyllningar. Prioriterat är ekobrott i form av vardags gärningar fildelning inte banksvindel ty där har vi en gemensam kassa ta av välfärdskassas med fri beskattnings rätt. Våldsbrott är icke vinstgivande p.g.a man då beskyller de salig förklarade och utvalda från Medina vad är de gentemot hedningar av luthersk laestadianer men den folkvaldas upplysta tenderar ha en maranata stämning om det utvalda folket.   

  • Vorster

    Beror det på att Malmö är sossestyrt? Eller behovet av brottslingar? Tänker på den rika delen av världen och utvecklingsländerna (Afrika), om dom hade kommit upp till vår förbrukningsnivå, då blev ju den rika delen av världen tvingade att dela med sig av naturtillgångarna! Hur skulle det då gå?

  • Vorster

    SUCK!!!!

  • Vorster

    Även mygg är människor! Om du, som jag hade blivit attackerade av dessa kamikazeflygare! Så hade du förstått!

  • Anonym

    Massinvandringen har blivit som att öppna Pandoras ask av ondska, det har resulterat i en kriminalitet som aldrig förr har existerat i Sverige, och att det finns så många illegala vapen i Sverige beror enbart på 7-Klöverns nybyggare.
    Vi medborgare måste kräva att journalister börjar skriva om problemen med invandringen utan att mörka sanningen!

  • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

    Jag ser ingen större skillnad på sex månader och ett års (i praktiken tio månaders) fängelse för detta brott, men för väldigt många här är det tydligen där gränsen går mellan total laglöshet och Bullerbyn.

  • Anonym

    Hur kan både Reepalu, Ask och Reinfeldt undvika att nämna invandringen som en bidragande orsak till våldsbrottens ökning? Förblindade av politisk korrekthet?

    • Anonym

      Reepalu försökte ju faktiskt föreslå ett återkallande av medborgarskap för kriminella invandrare (som i exempelvis Kanada). Fast då blev han ju nedsablad av samtliga, inklusive partikamraterna.

  • http://www.facebook.com/people/Mats-Göransson/100000966455309 Mats Göransson

    Det finns någon miljon legala vapen i landet och man kan köpa en illegal ak47 för några tusen i många större i städer. Några månader hit eller dit spelar ingen roll för de kriminella som anser sig vilja/behöva ha ett vapen. Bygg hårda välisolerade arbetsläger i Lappland och ge grova våldsbrottslingar långa straff så kanske några tappar sugen. Resten handlar om skolan och att förhindra nyrekryteringen och där finns massor att göra.

  • Anonym

    Är det vapenlagarna som är problem? Tittar man på Finland så har dom Europas mest liberala vapenlagar samt lätt tillgång av vapen över ryska gränsen.Hur ser det ut i Helsingfors förorter?Jag har inte läst något om sprängda polisstationer eller upplopp och maffiakrig där.

    • Anonym

      Finland har lite annorlunda regler för invandring…

      • Anonym

        Vaaa? Tror du verkligen att en havererad invandringspolitik kan ha med saken att göra? Nej nu är du bara trångsynt och rasistisk! Svensk invandringspolitik är den bästa i hela världen, fråga mona sahlin eller fredrik reinfeldt får du se. 

        • Anonym

          Förlåt, jag skriver 100st ”öppenhet och tolerans” på svarta tavlan…

    • Anonym

      Oj, man fick inte skriva att Finland har andra regler för invandring, då blev man raderad…

  • Anonym

    Comme-il-fault coupe d’état avant la lettre Malmö.

  • Anonym

    Skärpta straff för vapeninnehav hjälper inte mot dödsskjutningar. Det är ju inte som att en gangster tänker ”nä fan, om jag blir påkommen med mitt vapen så får jag ett år på kåken i stället för sex månader, jag lägger ner den här skiten nu”. Normalt brukar det ju vara SD och alliansregeringen som gapar om högre straff som en universallösning på all ondska. Besviken att s, v och mp går åt samma håll i den här frågan.

  • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

    Fascinerande hur s, v och mp, kontinuerligt samarbetar med SD. Socialdemokraterna behöver ju bara bli lite mer restriktiva med invandringspolitiken, utöka den antisemitiska (anitisraeliska) inställningen lite mer generellt, så kan de ju gå ihop med SD. Då skulle de få tillbaka en stor del av de gråsossar som lämnat partiet. 

    • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

      Öhh, jag tror du behöver läsa på om SD:s inställning till judar.
      Du har nog blandat ihop dem med Svenskarnas parti.

      • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

        Socialdemokraternas inställning till Israel är inte direkt stödjande, Fredrik

        • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

          Jag pratade om SD, vad sossarna tycker, vet de inte ens själva just nu…

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            SD är rasister med en smart retoriker som partiledare. Det spelar i deras fall ingen roll vad de skriver i sitt partiprogram. 

          • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

            Du menar att alla i SD är rasister och att de bara ljuger om vad som står i sitt partiprogram?
            Medan ingen politiker i något annat parti har åsikter som går utanför det politiskt korrekta?
            I din värld blir allt så enkelt Sten, eller hur?
            Lite tråkigt att verkligheten har överbevisat dig, dock.
            Men fortsätt drömma du, det känns väl lättare att leva då, antar jag.

          • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

            Måste bara testa, blir en kommentar automatiskt raderad om man skriver Svenskarnas parti?

          • Hilfe!

            Det spelar alltså ingen roll vad SD har för politik eller skriver i sitt partiprogram, eftersom du vet bättre och kan hitta på själv hur dumma de är?

            Det här är så oerhört dumt. Sju partier kör ner Sverige i slasken, så att vi snart står utan hemland, men större delen av svenska folket kan inte läsa innantill och ber istället om att få hamna snabbare i slasken. :(

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            Rasism finns i SD, uppenbarligen här och i Norge. Rasister med begränsad intellektuell kapacitet tar till åtgärder som Boko Haram, amerikanska extremnationalister Norska galningar, etc. Det ideologiska godset de har gemensamt är att människor som har en ursprungsadress som ligger allt för många mil från deras egen lider av någon sorts geografiskt smittsam IQ begränsning. Fascinerade. 

          • Hilfe!

            SD finns inte i Norge.

            Gillar du Sverige? Gillar du jämställdhet och sekulär demokrati? Är du OK med att vi förvandlas till en religiös diktatur, bara för att du inte vill se fakta som de är och vill verka mest världsvan och vis?

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            Ah, kan man få ställa några frågor om källa på dessa fakta som du uppger. Den här deterministiska utvecklingen med den religiösa diktaturen, till exempel?

          • Anonym

            Fascinerande är att du använder en mentalt störd människa som ideologiskt slagträ samt nämner Boko Haram i sammanhanget. ”människor som har en ursprungsadress som ligger allt för många mil från deras egen”. Boko Haram är en islamistisk rörelse som försöker att utrota kristna i norra Nigeria. Ursprungsadressen är således densamma, men rörelsen förvägrar kristna rätten till samexistens.

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            Just det. Samma dumhet, överallt. Kristna som muslimer, judar som marxsister och nazister. Samma begränsade obegåvade vi och dom retorik. Mig veterligen var det norrmän som dog under en norsk hand i Norge, men motivet var ”dom där farliga” och den internationella muslimska konspirationen. Boko Haram dravlar om dom där farliga kristna och den Store Satan USA

          • Hilfe!

            Svar 2: Din första övning i läsförståelse och att ta in fakta kan få bli att läsa SD:s partiprogram utan att se Hitler mellan raderna och hitta på egna fakta.

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            du behöver bara åka upp till Älvdalen och fråga partimedlemmarna hur det ligger till, så får du sanningen. Inte i SD:s reklambroschyr. Sverige har problem för att vi har för höga skatter, för mycket regleringar och för höga arbetsgivaravgifter. Vi kommer inte att lösa dessa problem genom någon inskränkt konspirationsteori. 

    • Anonym

      Fascinerande hur folk som uppenbarligen inte vet ett smack om SD:s politik ändå håller på och uttalar sig om den.

    • Anonym

      Vänsterextremister, nazister och islamister hatar judar och Israel. Sd är Israelvänliga och vänder sig mot den ökande antisemitismen i framför allt just Malmö.

      • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

        Just nu, ja. 

        • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

          Sten, du börjar låta lite fördomsfull, tycker jag.
          Nej, just det ja, när det gäller SD är alla normala regler upphävda.
          Då kan man komma undan med alla möjliga epitet, som annars skulle anses oerhört politiskt inkorrekta.
          Läs på lite om yttrandefrihet och demokrati och ”bekämpa” sedan dina politiska motståndare med fakta istället för fördomar.

  • Anonym

    Politikerna anser att det är medborgarnas egen sak att skydda sig mot brottslighet. Jag trodde att det var myndigheternas, vad har vi annars våra myndigheter till? Att tro att om man ökar minimifängelsestraffet från 6 till 12 månader skulle avskräcka en sådan här gärningsman är bra naivt. Eftersom domstolarna nästan undantagslöst utdömer minimistraff blir strafftiden med rabatt utökad med 4 månader. Det gör ingen skillnad i praktiken men politikerna låtsas som om de gör något åt problemet.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001465813736 Johan Rutsted

    Längre straff? Måste väl ta  buset först och ännu bättre är att skicka tillbaka hem buset igen,snabbt!tMalmö är har flest flyktingar i vårt land och ett av dom allra värsta skräck exempel på den förda sosse politiken.Tyvärr har nu buset etablerat sig i hela Sverige..Jag ser ingen lösning på eländet då polisen är inkompetenta att sköta sitt arbete men det är ingen nyhet så har det varit sedan 1968 då  vissa personer började styra landet österut…Punkt men inte slut på den rödgrönsvartaröran =s.vp.mp.sd.. 

    • Anonym

      Exakt vad har Sd haft att göra med den politiken? Ditt eget förslag är något som endast Sd av samtliga riksdagspartier skriver under på.

  • Anonym

    Kan inte oppositionen ställa misstroendevotum mot Ask ? Jag tror säkert att en del borgerliga kommer att röst med dom.

    Där händer absolut ingenting, det enda hon gör är att se bekymrad ut och prata om utredningar.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001465813736 Johan Rutsted

    I Malmö vill inte posten dela ut brev i vissa område utan boende får göra detta själva.Det är likadant med polisen som inte vill ta buset utan vill nu att medborgarna i Malmö själva tar dom och skickar buset med båten (utan åror) till sina hemländer.(S)amma  med sjukvården osv..Världens högsta skatten men med världens sämsta polis?Finns det något samband? … Punkt men inte slut på den rödgrönsvartaröran=s.vp.mp.sd.

    • Anonym

      Ja ja. Det är lätt att gnälla. Vi har ju trots allt rätt att tycka i detta land (inkluderat gnäll), men kom gärna med konkreta förslag. Det blir mer konstruktivt så. 

  • Hilfe!

    När ska det krävas stopp för massinvandringen då? Alla vet redan att integrationen inte fungerar. Sverige kan inte assimilera i den här hastigheten. Inget land skulle kunna.

    Jag är sååå trött på detta, och på folkets korta minne. Landet har ju tokförändrats på ett par decennier!!!

    Jag blir inte förvånad den dag det rapporteras om den första scud-missilen som har avlossats från Malmö mot Södertälje…

    • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

      Jag har jobbat internationellt i ett decennium. Smarta och korkade människor finns överallt, oberoende av religion, färg eller ursprungsort. Xenofobi går att spåra hela vägen ner till bonobochimpanser och går bara att bota med kontinuerlig utbildning. Invandringen är inte ett problem. Att miljonprogram och betongghetton skapades av Palme är ett problem. Vi borde göra som UK, låt folk arbeta. Bort med tassarna, låt Pakistanska doktorer jobba som doktorer, inte som spärrvakter.

      • Anonym

        Vad har du för garanti att dessa människor verkligen är doktorer då? Har själv jobbat i mellanöstern  i 13 år och vet att där köper man sig en doktorsgrad om man har pengar. Om de vill jobba i Sverige som doktorer får de först tenta av proven och göra praktik, tills dess är spärrvakt rätt ställe.

        • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

          Men din utbildning är god nog om du söker arbete i Tyskland eller England? Vad är det som gör att deras diplom duger i England, men inte här?

          • Anonym

            Ja, men vad har det med saken att göra? Förnekar du att det finns korruption i skolsystemet i dessa länder eller?

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            Hävdar du att det svenska skolsystemet funkar bra?

          • Anonym

            Bättre än i korrupta diktaturer iallafall. Än så länge kan man inte köpa sig diplom i Sverige, du är helt ute och cyklar när du jämför pakistanska diplom med svenska.

          • Anonym

            I stort funkar det åtminstone hyggligt, och mycket av de problem som finns beror just på den enorma invandringen av människor utan någon vettig utbildning!

      • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

        Självklart skall alla som kan jobba, göra det.
        Problemet är ju att många av dem som kommer till Sverige nu, saknar all sorts utbildning.
        En del vet inte ens hur man bor i en lägenhet!
        De kommer aldrig få ett jobb och är i många fall inte intresserade av det heller.
        Där har du en stor del av orsaken till att integrationen aldrig kommer fungera.
        Om alla som kom hit hade åtminstone gymnasiekompetens, så hade situation sett helt annorlunda ut.

      • Hilfe!

        Aha, du ansluter dig till falangen som anser att husen är felbyggda, och att det är orsaken till problemen.

        Jag vet inte riktigt i vilken ände man ska börja. Du är medveten om alla exceptionella saker som händer i Sveriges invandrartäta områden? Skottsäkra glas på sjukhuset, patienter som anfaller läkare av fel kön, brevbärare och fastighetsskötare som blir överfallna, bussar som överfalls med stenar och brandbomber o s v o s v?

        ”Bort med tassarna” är i och för sig en plan som skulle kunna ge framgång, om den skulle innebära att vi drar in alla sociala förmåner till de som inte har arbetat en viss tid i Sverige, samt slutar försörja anhöriginvandrare. För det är sannolikt de huvudlösa bidragen och inte det vackra vädret som lockar.

      • Anonym

        Finns inte så många möjligheter att arbeta som getaherde eller kamelskötare i Sverige.

        • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

          Dåligt med platser för renskötare i Spanien

          • JohnUrgrar

            Det finns inte så många samer i Spanien…

          • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

            Jag tror att jag vågar definiera dig som ett internet-troll.
            Ska dra en rolig, icke PK, historia:
            ”Arguing on the internet is like competing in the special olympics- You may win, but you´re still a retard.”

        • JohnUrgrar

          Inte än…

      • Anonym

        Ja, just det, England har ju inga som helst problem med bristande integration, brottslighet, eller ett påföljande övervarkningssamhälle…

        • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

          UK och USA har relativt sett mindre problem med integration. Vad det gäller brottslighet, beror det på vilken stat och stad du studerar. Generellt är korrelationen mellan fattigdom och brottslighet hög. Övervakningssamhället är ett problem som jag som liberal tycker är bekymmersamt.

      • Anonym

        Invandringen – som den ser ut idag, och har sett ut de senaste decennierna – är ett enormt problem.

        Givetvis skall en pakistansk läkare som uppfyller de svenska kraven få arbeta som läkare, men hur många pakistanier med en läkarexamen tror du jobbar som spärrvakter i Sverige. Mycket få, skulle jag säga.

        Dessutom finns det specialkurser för att låta utländska läkare komplettera till svensk utbildningsnivå, och de flesta som kommer in på en sådan utblidning blir också godkända.

  • Anonym

    Fascinerande att Reinfeldts nya hyperkorrekta moderater blivit ett slags vänsterparti i frågor av känslig karaktär, till vänster om V… ;)

  • Anonym

    Ett år är inte mycket större skillnad än 6 månader. Två tre år ska det vara om man har grövre vapen som AK4 eller liknande. Är man utlänning ska man istället skickas hem, portad på livstid från sverige. Svårare än så är det inte.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001465813736 Johan Rutsted

    @Mr_Kokoo…vad hjälper det med längre straff när vi inte får tag i dom? Enligt vår brottsprofet . på sthlms univeris. Jerzy Z så är brottsligheten nu den lägsta i landet?Jerzy Z skriver en inledning i boken om den serbiska gangstern Mille (ja han som hade fixat falska foto på statschefen)..menar JZ serbien?

    • JohnUrgrar

      Om alla slutade anmäla brott skulle Jerzy Zarnecki säga att brotten äntligen har upphört i Sverige.
      Är han möjligen hemligen anställd av Styrelsen för Desinformation, SD?

  • Anonym

    Duktig pojke. Men nästa gång blir det hemringning så Tobias Billström kommer och tar dig i örat! (Det är för ditt eget bästa)

  • http://www.facebook.com/people/Vitali-Deka/100003183363610 Vitali Deka

    A ten year old study of almost 500 men and women says that the low-calorie soft drinks they take results in bulging waistlines – even when taken in small quantities. It was …    
    http://www.northeasttoday.in/lifestyle/health/the-%E2%80%98diet%E2%80%99-fizz-you-drink-is-it-making-you-fat/

  • http://www.facebook.com/people/Vitali-Deka/100003183363610 Vitali Deka

    A ten year old study of almost 500 men and women says that the low-calorie soft drinks they take results in bulging waistlines – even when taken in small quantities. It was          http://www.northeasttoday.in/lifestyle/health/the-%E2%80%98diet%E2%80%99-fizz-you-drink-is-it-making-you-fat/

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001465813736 Johan Rutsted

    @javisst_men…jag har varit emot sossarnas politik sedan 1968 men vad har det hjälpt med alla vänsterjournalister som har stöttat invandringen till flest flyktingar per capita i EU….Rösta javisst sen då..PUNKT men inte slut på den rödgrönsvartaröran…s.vp.mp.sd.

    • Hilfe!

      Du är medveten om att de borgerliga har dubblat invandringen båda gångerna de har varit vid makten i modern tid?

      Och jag tror inte att många ens ser att du lägger in SD i din underliga förkortning på slutet av din harang. Det hela blir mycket konstigt, eftersom SD är det enda partiet som vill ha invandringen på samma nivå som resten av Europa, d v s minska den med 90%.

  • Anonym

    Naturligtvis måste straffen för olaga vapeninnehav skärpas. Räkna dessutom knivar på samma sätt som andra vapen. De människor som springer omkring med vapen ska veta att om de ertappas blir det minst ett år på Kumla. Utländska medborgare som döms för vapenbrott ska naturligtvis utvisas, ibland är säkert hotet om utvisning mer avskräckande än fängelsestraffet.

    • Anonym

      Det tror jag alla utom Sveriges politiker är överens om. Finns det någon journalist som vågar undersöka detta och skriva om det?

    • Anonym

      Naturligtvis måste olaga vapeninnehav avskaffas. När man gör det krimminellt att äga vapen är det bara krimminella som bär vapen.

      Svenska folket bör omedelbart kräva att rätten att äga och bära vapen blir grundlagskyddad! Varför? För att säkerställa att resten av grundlagen efterlevs.

      • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

        En absolut majoritet av alla mord som sker i USA sker i familjer, mellan familjemedlemmar. Risken att bli skjuten av en brottsling är mycket lägre. Skydd mot kriminella tycker jag ska levereras av polisen som har våldsmonopol. 

        • JohnUrgrar

          Vad du tycker och vad som i realiteten utövas är oceaner emellan.

          Polisen har misslyckats i sin primära uppgift att skydda de samhällsbyggande medborgarna.
          Man avskriver miljonbrotten på löpande band.

          Jag har själv till Justitie ingivit och ifrågasatt mängder av sådana fall från min egen juridiska verksamhet och media har börjat rota i saken.

          Om någon begår bilinbrott i New York och man ringer NYPD så är patrull där inom ca 2 minuter.
          Det kallar man Nolltolerans.

          I Sverige kommer ingen polis.
          Det kallar man Fulltolerans.

          Idag kan vem som helt ta bussen ut till Ranhammars väg i Bromma, besöka Hells Angels ”kundtjänst” där och köpa ett benbrott eller 3 månader på sjukhus för den som av alltför högt ställda beviskrav inte fick sin rätt gentemot den sopa som i vinningssyfte ställt till med problemet som föranlett det tappade käromålet.

          Detta är grogrunden till att den org brottsligheten har tagt kontrollen över landet inför förvånade politiker som trott att det socialdemokratiska (t)arvet var gott och hållbart inom såväl rättsstaten som dess rättsuppehållande skyddsfunktioner. Men det var bara ett tomt äggskal man fick ärva och man har heller inte haft ork/lust att ta tag i frågan på 2,5 mandatperioder.

        • Anonym

          När sekunder räknas är polisen minuter bort.

          ”Skydd mot kriminella tycker jag ska levereras av polisen som har våldsmonopol.”
          Funkade bra i Norge….

    • Anonym

      Utländska medborgare kan redan utvisas om de begår brott som kan leda till fängelse. Se – https://lagen.nu/2005:716#K8P8S1

      Förmodligen menar du egentligen att det bör bli lättare / möjligt att återkalla svenskt medborgarskap om de nyinflyttade begår grova brott. Och det håller jag helt med dig om.

      • Anonym

        Problemet är att även om de kan utvisas så sker det sällan. Lagtexten borde ändras till ”skall utvisas”. Återkallande av medborgarskap är, som du säger, också en självklarhet.

    • JohnUrgrar

      Mycket ogenomtänkt inlägg och fn 17 lika tomma skallar som gillar det.

      Först och främst så gäller vapenstraff endast gentemot dem som sköter sig. De kiminella struntar i lagar.

      Hur tror du f.ö. att landets fängelser skulle se ut om man kroppsvisiterar alla efter knivar, slipade mejslar, rakblad, tårgasspray, eldvapen eller allt annat som idag klassas som vapen?

      Först och främst skulle 75% av alla pojkar i åtminstone förorterna i årkurs 8-9 få avsluta sin skolgång på Kumla.
      Dessutom var femte man på stan efter kl 1900 varje fredag o lördag + då det är forbollsderby.

      I Kumla skulle 2 personer-cellerna tvingas rymma 10 och nya fängelser byggas.

      Staten vill inte bygga fängelser.
      Man vill hellre sänka antalet.

      Därför har polisen instruktion att omdelbart avskriva 95% av alla anmälningar som inkommer, åklagaren 4% av de som går vidare och hela maskineriet undviker att åka på larm tills bovarna har hunnit hem.

      • Anonym

        ”Först och främst så gäller vapenstraff endast gentemot dem som sköter sig. De kiminella struntar i lagar.”

        När du skriver så där ska du inte beskylla andra för att vara tomma i skallen. Vapenlagen gäller alla, bryter du mot vapenlagen begår du en kriminell handling, oavsett om du struntar i det eller inte.

      • Anonym

        Vad spelar det för roll? Vi som tillhör den andra gruppen skulle få det lugnt och skönt och vi är faktiskt betydligt mer värda än de kriminella.

        • JohnUrgrar

          Ja.

      • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

        Har du några källhänvisningar till dina siffror?

    • Anonym

      Det var ju precis detta som Reepalu argumenterade för, risken att bli utkastad är den värsta påföljd som våra berikare känner till. Men,att få detta genomfört; innan dess är helvetet bottenfruset på midsommarafton, och därför är det business as usual….

    • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

      Utvisa alla som begår brott. Och som inte är släkt med mig!

  • Anonym

    Låt polisen använda sig av brottsprovokation.

    • Anonym

      Ja, om man får arrestera folk som kanske annars inte skulle ha gjort något så får man ju mycket fler arresterade. Det är säkert bra.

      Brottsprovokation har ingen plats i en rättsstat.

      • JohnUrgrar

        Brottsprovokation har ingen plats i en rättsstat.”

        Nej inte i en rättsstat men jag anser att har plats i Sverige.

  • Anonym

    Hoppas man tänker sig för nu då, sedan man av någon oförklarlig anledning bakade ihop brottet ”olaga vapeninnehav” med förseelser från förvarings- och transportföreskrifter och allt annat som har med vapen att göra till ”Vapenbrott”.

    Det vore ju lite drakoniskt om en älgjägare som förvarar vapnen åt en kompis på besök och därmed överskrider mängden tillåtna vapen i vapenskåpet, en älgjägare som glömt slutstycket i under biltransporten, eller någon som glömt att medföra licensen på skjutbanan döms till ett års fängelse.

    Inte för att det skulle förvåna mig, men…

  • JohnUrgrar

    Det är bara en politiker som kan komma på något så dumt att strängare vapenlagar skulle hindra organiserade mord.

    Hur tänker Reepalu et al att domaren ska säga till den som skjutit ihjäl folk :”Hörru stygga grabben. Nu har vi skärpt straffet för din kpist från 4 till till 6 månaders fängelse, men eftersom du har mördat så får du straffrabatt på vapeninnehavet?”

    Tror någon annan än en politiker i sin skyddade verkstad att strängare vapenlagar skulle få gangsters och andra att hindras från att fortsätta det de har påbörjat?  Jovars!

    Nej gott folk. Strängare vapenlagar är endast till för den del av samhället som sköter sig. Inte bryr sig de kriminella om vapenlagar oavsett påföljd för innehavet.

    Men att låsa en dörr och låta andra vara olåsta, så fungerar hyckleriet då det tas till för att skydda medvetandet från otrevliga fakta.

    Beträffande rätten att fritt bära vapen – som i vettiga länder som litar på sina medborgares ansvarskänsla – så törs ingen politiker ens andas om detta.

    I Sverige finns vapen i förråd och garage hos vanlige Svensson. Det kommer inte att användas annat än den dag då klasshatare eller gangsters tränger sig in och hotar faniljen och det är ingen konst att köpa allt från pistoler till k-pistar med ljuddämpare ute på stan.

  • http://www.facebook.com/people/Sten-Petterson/100003277062158 Sten Petterson

    Den tanken är inte förbjuden för mig. Kriminella ska straffas oberoende av bakgrund, och som jag började tidigare korkade människor finns i alla läger, oberoende av ”race, colour or creed”

  • Biggles

    ANNONS: “Låt adrenalinet flöda, vi bjuder på en äventyrshelg i Malmö som blir “sprängfylld” av överraskningar.”

    • JohnUrgrar

      **asgarv**

  • Anonym

    Ett stort problem är ju att det inte finns någon enhetlig vapensamordning eller lagstiftning inom EU. En gemensam vapenlagstiftning med homogen straffskala inom hela EU, med vapenregistreringskrav i ett EU-gemensamt register för lagliga vapen, skulle lösa många problem.

    Låt skytteklubbarna vara remissinstans för en ny vapenlag!

  • Biggles

    Vart tog poliserna “Kling och Klang” vägen, de som fick lära sig arabiska och skulle komma med den “den arabiska våren” till Malmö? 
    Reste de till Kurrekurreduttön med Pippi Långstrump för att leta efter pappa Efraim?

  • Biggles

    7-klövern borde anmälas för införsel av massförstörelsevapnet. massinvandringen.

  • Elementary

    Varför överhuvudtaget diskutera minimistraff?
    Är det inte lämpligare att politikerna rensar upp i den världsfrånvända inkompetenta domarkåren (sekten) och utser kompetenta domare som använder sig av hela straffskalan istället för endast de nedre 10 procenten av straffskalan???

  • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

    Och dessutom

    ta bort rabatten på strafftid när det gäller återfallsbrottslingar, eller folk som döms för multipla brott (typ mord av mer ä en person). Och om någon haffas igen och döms borde den tidigare rabatterade tiden läggas till det nya straffet (ganska givet egentligen).

    • Anonym

      Även rabatten för dåliga brottslingar med lägre straff på ”försök till”-brotten måste tas bort. Försöker man mörda någon ska man in på livstid oavsett om man är en bra eller dålig skytt.

  • Vendela

    Fast vi är inne i ett regelrätt gängkrig, tar politikerna inte sitt ansvar,
    utan skyller bombsprängningar och dödsskjutningar på varandra.
    Ynkligt att se detta duckande undan sanningen. Skulden vilar tung
    på de politiker som står bakom denna ansvarslösa invandring, och 
    fortsätter att hävda att detta är lösningen på Sveriges ekonomiska 
    problem…  

  • Pelle Andersson

    Det är rent nonsens med hårdare vapenlagar. Titta England som idag har ännu hårdare vapenlagar än i Sverige. Där har aldrig så många blivet dödade som nu. 
    Sen får kriminologer säga vad de vill men jag tror mer på de ungdomar som man intervjuar i dessa områden när de säger att det i grunden handlar om kontroll av deras, som de ser det eget, territorium. Man förkastar den svenska statens våldsmonopol och med tanke på att de inte har många reella repressiva åtgärder att bruka så blir ju användandet av skjutvapen ett av de få alternativen.
    Det vi ser är oerhört allvarligt då detta är i princip en upplösning av en gemensam rättstradition och ett införande av ett enklavsamhälle där olika rättstraditioner kommer att verka. I förlängningen så finns där en reell risk för att det kan leda till lågintensivt inbördeskrig.

    • Anonym

      Det beror allt på vad vapenbrottet avser. Att göra det svårare för seriösa jägare och sportskyttar att lagligt få inneha vapen fyller inget som helst syfte.

      Att däremot ha stränga straff för de uppenbart kriminellt aktiva som helt illegalt innehar pistoler och automatvapen ser jag som helt naturligt.

      • Pelle Andersson

        Jag vet faktiskt inte om jag vill ha hårdare straff. Frågan är om jag vill ha något straff alls för att man innehar något som jag anser är en del av dina rättigheter som människa och en väsentlig sådan. Det jag däremot skulle vilja ha är hårdare straff om man missbrukar denna rätt och använder dessa kriminellt.

        Är fullständigt medveten om att detta anses som extremt med svenska mått mätt idag men kom ihåg att det bara vara någon generation sedan som vapen fanns i vars mans hem och var inte ens inlåsta. Varför funkar inte detta nu längre och förresten varför skulle det inte göra det. Är det inte staten som har tagit dessa rättigheter ifrån oss och varför. För att beskydda oss från oss själva eller för att beskydda sig själv.

        Fria män bär vapen, slavar gör det inte. Vad gör det oss till.

  • http://www.facebook.com/people/Mikael-Wreede/100003389950151 Mikael Wreede

    Dumma dumma Reinfeldt och regeringen gastar ansvariga sossarna som praktiskt taget kört Malmökommun , Göteborgskommun Södertäljekommun och Norrköpingskommun i botten.

    Att det är sossar som styr och har styrt länge och har ansvaret gör inget, det är (s)åklart NÅN ANNANS fel.

  • Anonym

    Ständigt detta okunniga tjat om vapenamnesti! Den finns redan sedan år 2000, Vapenlagen, 9:e kap. 7 §.
    Och vilken enorm verkan den gjort! 
    Buset formligen slåss om att få lämna ifrån sig sina vapen! Eller?

    • Anonym

      Om jag vore bus skulle jag inte heller lämna in några vapen och lita på att skyddas av en lag som formuleras så. Som lagen är skriven har åklagaren möjlighet att väcka åtal om han/hon vill.

      • Anonym

        Som det var tänkt skulle inte buset kunna råna någon och sedan slänga ifrån sig vapnet och hänvisa till amnestin.
        Men, de som har gammalt skrot som de ärvt och tror att det är så gammalt att det är licensfritt utan att ha ingående vapenkunskap om det, som xex Remingtongevär i kaliber 12,7×44 skall kunna göra det.
        Av någon outgrundlig anledning har polismyndigheterna inte gått ut med detta.
        Allt som kommit in vid tidigare amnestier är just; skrot och skräp och enbart vikten säger inget om innehållet!
        Alltså skall det vara särskilt påkallat för att väcka åtal, som mot busen som just rånat banken.

  • JohnUrgrar

    Till Honest John.
    Det gick inte att svara på vanligt sätt.

    Självklart har du rätt i strikt juridisk mnening, men jag trode i min enfald att du skulle fatta att i PRAKTIKEN fungerar inte dessa lagar dvs de ”gäller inte” för kriminella.

    Jag ska försöka sluta med att överskatta människors fattningsförmåga.

  • Anonym

    Det största problemet är att domstolarna inte gör skillnad på vanliga människor och yrkeskriminella. Polisen vet väl vilka som tillhör gäng, det vore ju enkelt att alltid döma dem till maxstraffet för allt, utan undantag. Alternativt kan man ju baka in det i systemet så att alla som tidigare är dömda för minst två vanliga brott eller ett våldsbrott döms till maxstraff i alla följande fall. På det sättet blir det inget gnäll om vilka som är med i gäng och inte.

  • JohnUrgrar

    Bäste Drömmare. Tror du verkligen att någon politiker skulle våga genomföra dina drömmar?
    Kom tillbaka till oss i verkligheten.

  • Anonym

    Håller med Mikel Wreede. Nånnanismens store profet, Ilmar Reepalu, har just varit i radio och förklarat att felet är regeringens. Vad ska vid med en kommunstyrelse till om de inte har ansvar för kommunen?

  • JohnUrgrar

    Defitions och källthänvisningsjafs som all vänster håller på med för att döda debatter.

    Jag sitter inte med alla siffror för att betjäna din definitionsångest som du lagt på en enda rad med 7 ord som kräver mängder av plats att bemöta i vanlig ordning. Se på TV läs tidningar och följ händelserna så ser du. Jag tar betalt för utbildning.

  • Biggles

    Lyssnade på Studio1. I inslaget om Malmö kastades invektiven mellan
    Illmar Reepalu och Johan
    Linander (C), vice ordförande i justitieutskottet.
    Alltid samma mantra dras igång som förklaring till
    tillståndet Malmö och resten av landet. “Utanförskap”, “Arbetslöshet”,
    “Inga lokaler” m.m.m.m. Och vad har de för lösning på detta
    problem. Mera resurser, och åter mera resurser och ännu mera resurser. Att detta
    har med den massiva okontrollerade invandringen till Sverige att göra är det
    ingen som vill erkänna. Invandringen till vårt land skulle skapa rikedom och
    välstånd för alla parter. Vi som skall stå för fiolerna ser hur välfärden
    monteras ner bit för bit utan att kunna protestera mot
    galenskapen. Vi har dessutom en statminister som utan skrupler säger att “det
    viktigaste är att vi inte ger SD något som helst inflytande på
    invandringspolitiken” Han tippar hellre Sverige över stupet än att “lyssna” på
    folk, som han säger att han är så bra på.

  • Anonym

    Jag tror nog många moderater är mäkta besvikna på ”nya moderaternas” politik, den påminner mer om den forna socialdemokratiska politiken.

  • Anonym

    Använd lagstiftningen mot frikårs-verksamhet, alltså olagliga privatarméer. Den är tänkt mot kommunistiska och nationalsocialistiska miliser, men borde gå att använda. Man måste spärra in hela gängen. Om den i social nit är borttagen får man aktivera den igen.

    När ”den vedervärdiga mannen från Säffle” var aktuell, var straffet för olaga vapeninnehav 2 år. Vem som förvandlar detta till 6 månader kan man bara gissa, mycket gick fel på 70-talet, men återställ bara lagstiftningen till det som en gång fungerade.

    • Pelle Andersson

      Du stödjer alltså Guantanmo bay. Att spärra in människor utan offentlig rättegång är din melodi. 

  • Pelle Andersson

    Sen blir jag mörkrädd när politikerna använder ord som bekämpa kriminalitet och skydda medborgaren. Brukar bara i förlängningen innebära mer makt till dem själva och förbud och restriktioner för folket. 
    Personligen är jag en förespråkare för ”the second amendment” och anser att rätten att inneha vapen är en av de grundläggande mänskliga rättigheterna.

    • Anonym

      Ja det funkar ju så fint i USA.

      • Pelle Andersson

        Ja faktum är att det funkar alldeles utmärkt där på många håll. Där finns stater som har de mest liberala vapenlagarna och våldsstatistiken där är mycket lägre än i Sverige. Det finns andra faktorer och vissa av dessa är socioekonomiska men även om man räknar bort dessa faktorer så finns det vissa grupper i det amerikanska samhället där man har en överrepresentation. Lite oklart varför det är så men ofta sammanfaller detta med även andra faktorer som nationella prov och betygnivåer och dylikt. Intressant är ju att vi har en liknande utveckling i vårt land. Så att bara köpa den ensidiga propagandan om USA och deras inställning till vapen som sprids via media här i Sverige gör att man inte ser hela bilden.

  • Anonym

    en anna aspekt är ju att det finns inte ”sittplatser” på fängelserna….. OCH det är dyrt med ”Kriminalvårdsplatser”….  

  • Anonym

    därmed inte sagt att jag förspråkar milda straff  näää inte alls  men i den allmänna iverna så har ju sittplatserna hos kriminalvården minskat…. antar att bugeten är upp mot 7-8 miljarder i dagens läge…

  • Anonym

    Inom en mycket snar framtid kommer polisen att spränga sig in hos alla jägare och sportskyttar som har vapen, med giltlig licens. Sedan kommer dessa gangstrar att få minst artonåriga straff i gamla fallfärdiga fängelser utan sjukvård, bibliotek eller teve.
    Jag tror inte ens att polisen kommer att få bära vapen utan att specialstyrkor kommer och avbeväpnar dem, om så är på öppen gata.
    Och om man tänker efter så är det många krimminella idag som blir framgångsrika stekare…Men de stryker vi medhårs så flottet rinner längs fingrarna!

  • chainmail

    En straffskärpning från 6 månader till ett år är helt verkningslös, bättre vore att sätta 5 år direkt. 10 år för våldtäkt och reell livstid för mord.

    Lyxhotellen kriminalvården driver skulle behöva rationaliseras, sänkt standard, ingen lyx och lek, ingen vård endast straffoch straffarbete. Sverige skulle också kunna köpa kapacitet i ryska fängelser för de allra besvärligaste invandrarna.

  • http://pulse.yahoo.com/_CGPZM4NWVF5NBAQAMEIDOMXC3E Karl Kapplin

    Uppenbarligen finns stora problem i Malmö. Och istället för att göra nåt åt dessa problem, ägnar sig svenska makthavare åt att käbbla om orsaken till problemen. Detta är det nutida Sverige i ett nötskal. Går nåt galet görs sällan nåt åt problemet. Istället uppstår först bråk om orsaken, sen tillsätts utredningar, hålls konferenser och skrivs debattartiklar som ofta är sämre än kommentarerna här på Internet. Sen tillskjuts skattemedel till olika föreningar och utredningar vid en och annan högskola, påföljdsnivåer justeras om problemet är straffbelagt och många pannor läggs i djupa veck. Sist av allt görs en utvärdering som nedskrivs och ingen läser. Sen är alla politiker, föreningsförsörjda, forskare och journalister fullständigt utmattade och jättenöjda med sig själva för den handlingskraft de visat. De personer som står för själva problemet, berörs dock inte alls av denna handlingskraft och kan tämligen ostört fortsätta sin verksamhet. 

    • Anonym

      Mycket bra formulerat!
      Jag undrar om till exempel minister Ask läser dessa kommentarer? Nä fan, förmodligen inte en enda av dem.

      • Anonym

        Hon läser det förmodligen och avfärdar det som en myt, allt enligt Ullenberg-doktrinen

  • Hilfe!

    Så många som frenetiskt kniper ihop ögonen och vägrar se, fastän det har hänt så många gånger i historien. Varför kan man inte lära av andras misstag? Varför måste vi följa i Libanons fotspår?

    Först en tid av generös invandring, och därpå inbördeskrig, och flykt för ursprungsbefolkningen.

    Hur kan svenskarna frivilligt välja detta? Vi har ju just fått kontroll över den kristna kyrkan, och kört ner den under den sten där den hör hemma ( = i folks privatliv, och inte som lagbok).

    • http://pulse.yahoo.com/_GSZACX4IJOYGXWRHLKIQVJ3UYU Kenneth

      Kosovo är nästan ett ännu bättre exempel.

  • Fernaeus

    Dags att dela ut strutspriset: Årets struts. Förslag?

    • Anonym

      Ask?

      • Anonym

        Reinfeldt

  • Anonym

    Vapen dödar inte, människor dödar.
    Att bara skärpa vapenlagen utan att göra något åt de som håller i vapnen kommer aldrig fungera, det tror jag alla vet utom möjligen journalister och politiker. T.o.m. Reepalu har uttalat sig om att man skall utvisa kriminella invandrare och uppenbarligen är det det enda som kan hjälpa. Idag så är redan Sveriges kraftfullaste poliser på plats (GOB) men kan ändå inte stoppa att man placerar en bomb utanför polishuset. Reinfeldt skyller på Reepalu, som faktiskt haft bra förslag, Ask vet inte riktigt vad hon vill och kindergarten fortsätter medan Malmös befolkning svävar i livsfara-
    Lös problemet Ask!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=658818472 Johan Gårdfeldt

    Ofattbart dumt det här. Det här är politisk bullshit som inte kommer göra nån som helst skillnad. Klart att det gör skillnad om det finns få eller många vapen i omlopp sett under en längre period, men att
    tro att just detta skulle göra skillnad NU, alltså ‘i efterhand’, det är ju störtlöjligt. Titta istället på vad som bevisligen fungerar, t.ex. nolltolerans-aktionen i New York för ett antal år sedan. Dags att chocka igång förändringen i Malmö, inget annat kommer göra ett skit i skillnad. :(

  • Anonym

    Maria Ferm en riktig grönsak…

  • Anonym

    Det är en verkligt stor musikant, ljud- och musikmakare världen har gått miste om. Det är alltför sällsynt med pionjärer och revolutionärer som Thomas och låt hans påverkan och betydelse för musiken för alltid vara ihågkommen. För bara några dagar sedan fick jag möjligheten att föra en intervju med Thomas, något som minst sagt känns overkligt nu när denna stund kommit. För den som är intresserad finns intervjun att läsa på http://www.radioskugga.tumblr.com Intervjun är förmodligen Thomas sista ord i sammanhanget. Vila i frid Thomas Mera Gartz, du kommer att leva vidare hos oss genom din musik, ord och kärlek!
     

  • Anonym

    Hans trumspel fick alla att börja dansa, hur det såg ut glömde man bort ,alla fick lust att röra på sig.Från 70-talet och framåt,

Detaljbild på Hillfons verk ur hennes hem. unik konstnärsmiljö

Staden köper inte Hillfons hem

”För höga kostnader”.

Roy Andersson:
Jag är Hugo Rask

Kultursvep

Erkänner: Det var obehagligt.

Kön och kroppslighet utan skygglappar

Under strecket

Feministisk bildningsprojekt.

”Tid för rannsakan
i spelindustrin”

Krönika

Twitterpöbel förtrycker kvinnor.

”Sexism hör inte hemma i spelvärlden”

Brännpunkt

Upprop: Vi tar avstånd.

”Inget behov att försvara mig”

Alice Bah Kuhnke

Utlovar ett ”bibliotekslyft”.

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

”Jag plockade äpplen som en knasboll”

Krönika

Andres Lokko går på rave.

Turkisk popkulturs förändrande kraft

Kulturchefen

Såpoperans soft power.

Blir det okej att rösta på böghat i nästa val?

Krönika

Harry Amster om SD-väljarna

Tv-tittare: SD behandlades illa

347 personer anmälde SVT:s EU-valvaka.

När ebola-nojorna
har tagit över

Sthlmsnatt

"Du skrämmer hela kvarteret”

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

”De ökade klyftorna
trivialiseras i Sverige”

Krönika

Om viktigt bränsle debatten.

Unika bilder: Här
kapitulerar Japan

Webb-tv
Se video

Första bilderna släppta.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.