Ingmar Bergman och raukar på nya 200 kronorssedeln

 


Så har då Riksbankfullmäktige beslutat om utformningen av Sveriges nya sedlar och vinnaren är gravören och grafiske formgivaren Göran Österlunds förslag Kulturresan. Får jag sammanfatta min reaktion blir det med ett kärnfullt Aaaargh!
Både över premisserna som gäller för alla de tävlande förslagen, en uppsättning 1900-talskändisar på framsidan parade med svenska landskap på baksidan och över det vinnande förslaget.

Österlund arbetar med blaffiga nära fotoporträtt sammansatta i klyschiga bildkonstellationer. Så får en falsk mysgubbe till Ingmar Bergman på ålderns höst bilda förgrund på nya 200-lappen. I bakgrunden tittar en 50-talsupplaga av regissören i samspråk med Döden ut över Hovs hallar, inspelningsplatsen till det Sjunde inseglet. Greta Garbo på hundringen har så klart filmremsor i bakgrunden och i Evert Taubes farvatten på 50-lappen seglar förstås en bark, eller är det en brigg, äsch en skuta, vad annars?

Jag hade föredragit Hans Cogne och Clara Ternes förslag Älskade aktörer eller Stockholm design labs Det avlånga landet. Båda är stilsäkrare, mindre yviga, mer samtida och utstrålar mer av grafisk intelligens.

Bruksgrafik som sedlar är något man ska stå ut med att se dagligen. Att titta på Astrid Lindgren, Birgit Nilsson, Dag Hamarskjöld och gänget i Österlunds version varje gång man tar i plånboken blir mer tröttande än att behöva möta jätteporträtten av Björn Borg och Kungen som hälsar ”Welcome to my hometown” på Arlanda.

Danmarks nya sedelserie 2009-2011 är grafisk föredömligt ren med de för en önation typiska broarna på framsidan och vikingatida fornminnen på baksidan. En aningen torrt kanske. Men vad är det för fel på historia? Att begränsa de svenska sedlarnas personporträtt till 1900-talet känns torftigt.

 

 

De nya sedlarnas valörer och motiv:

 

20 kronor: Astrid Lindgren/ Småland

50 kronor: Evert Taube/ Bohuslän

100 kronor: Greta Garbo/ Stockholm

200 kronor: Ingmar Bergman/ Gotland

500 kronor: Birgit Nilsson/ Skåne

1000 kronor: Dag Hammarskjöld/ Lappland

 

I sexmannajuryn satt fyra ledamöter från Riksbankfullmäktige; Peter Egardt, ordförande, Anders Karlsson, Sonia Karlsson och Allan Widman. Konstnärliga sakkunniga var Jordi Arkö och Karin Granqvist. De nya sedlarna beräknas tas i bruk år 2015.

 

 

 

Visa kommentarer (519 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://pulse.yahoo.com/_E6AEDHQVCAQJM7CCYL7MZ2YOM4 Martin

    Stockholm design labs förslag har helt fantastiska baksidor, däremot är jag inte lika förjust i de olika framsidorna. Det vinnande bidraget är ganska så intetsägande, och det var säkert därför det vann också. Lite plottriga känns de allt, nästan oharmoniska.

    Här går det att se de övriga bidragen: http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Nya-sedlar-och-mynt1/Designtavlingen-for-sedlarna/Ovriga-tavlingsbidrag/

  • Anonym

    Enligt samtidsmedvetandet så började Sveriges historia – ja hela Europas historia! – med andra världskriget. Innan det var jorden öde och tom, och EUs ande svävade över Gallien.

  • Pingback: Monopolpengar? | krulli

  • Anonym

    Som gammal kulturarbetare vet jag hur lite kulturen egentligen bidragit till välståndsutvecklingen. Man kunde åtminstone tänk sig en företagsledare eller innovatör som bidragit till att vi överhuvud taget har tid att begrunda dessa obegåvade motivval.

    Och klart vi ska ha historiska motiv.

    Allt annat är kulturmarxistisk propaganda.

    Hoppas det känns bra, att vara indoktrinerad.

  • Anders Gunnarsson

    ”Stockholm Design Lab” var precis lika amatörmässiga, försiktiga och formlösa som alla andra refuserade. Det vinnande förslaget höll sig åtminstone över miniminivån. Någon slags professionalitet så man slipper skämmas.  
    Konceptet för tävlingen är idélöst och historielöst. Något som politruker på Riksbanken kan föda fram. Om detta är svensk design är vi illa ute på den fronten.

  • Pingback: harbaremnmn

  • Pingback: website

  • Pingback: Have Fun On Your Vacation

  • http://openid.anonymity.com/jkbpf5 SAOL

    Jag har några gånger reagerat när någon i talspråk valt fel mellan ”att” och ”och”! Till exempel ”Vi började och cykla”. Att inte nöja sig med ett ”å” är ju en sak, men vill man tala som man skriver bör man ju veta hur man skriver först.

    • Fredrik Östman

      När det gäller samtidiga sysselsättningar är ”och” riktigt: Jag satt.  Jag åt. Jag satt och åt. När det gäller hjälpverb skall det vara infinitiv: Jag kan cykla. För vissa verb förefaller bruket att vackla: ”Jag håller på att skriva”/”Jag håller på och skriver”. Ingen frågar sig vad man gör när man ”håller på” som inte beror på ”skriver”. Det är numera fult att ifrågasätta sig. Lika fult som att använda infinitiver.

  • Fredrik Östman

    ”Nån” är trots allt tämligen etablerat som pajas- och alternativform, ungefär som ”&så”, ”oxo”, ”jasså”, ”o”, ”å”, ”de”, ”é”, ”rå”, ”dom”, ”sej”, ”dej” och ”mej”, ”våran”, ”barna”, ”tjena”. Inget man kan anmärka på som felaktigt. Men stilnivån sätts och förväntningarna med den. Om det skall kallas negativ reaktion eller inte avgör du själv. (Inget kan publiceras utan att någon dum jävel reagerar negativt.)

  • Pingback: WordPress Freelance

  • Pingback: ImplementSEO.com

  • Pingback: home remodeling contractors

  • Pingback: bureau de traduction

  • Pingback: commercial mailboxes

  • Pingback: Juvederm Treatments Denver

  • Pingback: sex free porn

  • Pingback: Juvederm Treatments Denver

  • Pingback: Interior Designers Denver

  • Pingback: Toothache

  • Pingback: increase youtube views

  • Pingback: sbo

  • Pingback: Charlotte internet marketing

  • Pingback: search engine marketing Seattle

  • Pingback: cam chat ohne anmeldung und registrierung

  • Pingback: social security lawyer

  • Pingback: Battery Charger

  • Pingback: win the lottery

  • Pingback: handbags for cheap

  • Pingback: cambridge escorts

  • Pingback: juegos para pc

  • Pingback: creation site internet haute savoie

  • Pingback: airstream

  • Pingback: freie Energie

  • Pingback: singles in asia

  • Pingback: vet tech

  • Pingback: Cryotherapy boise

  • Pingback: juegos para nokia c3

  • Pingback: mohamed bouazizi

  • Pingback: jobsearch

  • Pingback: juegos para nokia c3

  • Pingback: descargar juegos para pc

  • Pingback: nootropic

  • Pingback: Motels In Watertown NY

  • Pingback: solar

  • Pingback: Formation naturopathe

  • Pingback: handbags on sale

  • Pingback: http://www.hostingent.com

  • Pingback: des cougars

  • Pingback: Welches Ladegerat Far Batterie

  • Pingback: sale Medal of Honor

  • Pingback: Viagra

  • Pingback: Sex show

  • Pingback: online insurance ce credits

  • Pingback: new hampshire dental insurance

  • Pingback: tips

  • Pingback: crossfit website designs

  • Pingback: blog perros y gatos

  • Pingback: payday loans

  • Pingback: sell gold

  • Pingback: credit immobilier au meilleur taux

  • Pingback: seo services

  • Pingback: auto repair rochester new york

  • Pingback: Kitchen Remodeling NY

  • Pingback: Fast weight lost

  • Pingback: sleep aid

  • Pingback: jailbreak and unlock iphone

  • Pingback: jailbreak verizon iphone

  • Pingback: free iphone jailbreak software

  • Pingback: backlinks

  • Pingback: seo nashville

  • Pingback: pallet delivery

  • Pingback: obtain UK visa

  • Pingback: Awesome post! Hey, make sure you check out how I lost over 70 pounds:

  • Pingback: L5S1

  • Pingback: ver isto

  • Pingback: teeth clenching in sleep

  • Pingback: Bowtrol review

  • Pingback: Creatine

  • Pingback: Costa Rica Car Rentals

  • Pingback: homes in Utah

  • Pingback: Magnetmotor

  • Pingback: food processor reviews

  • Pingback: iphone 4 jailbreak download

  • Pingback: Mauritius Villas

  • Pingback: Rhinoplasty

  • Pingback: Best Airplane Games

  • Pingback: creating a website

  • Pingback: iphone unlock program

  • Pingback: Asheville Wedding Photographers

  • Pingback: small business debt collection

  • Pingback: newest jailbreak for iphone 4

  • Pingback: outdoor marijuana seeds

  • Pingback: selling a business

  • Pingback: how to start an online business from home

  • Pingback: Utah Stamped Concrete

  • Pingback: Joy Perfume

  • Pingback: mild autism

  • Pingback: pet social network

  • Pingback: ERP systems

  • Pingback: map quest driving directions

  • Pingback: promo video

  • Pingback: legal insurance

  • Pingback: legal protection insurance

  • Pingback: emba

  • Pingback: employment law

  • Pingback: unsecured loans

  • Pingback: guaranteed car finance

  • Pingback: paid online surveys scam

  • Pingback: india jobs

  • Pingback: Kyle leon

  • Pingback: Euro 2012 Tickets

  • Pingback: famous

  • Pingback: more info

  • Pingback: stop bed bugs

  • Pingback: auto repair mooresville

  • Pingback: sleep better

  • Pingback: pier and beam

  • Pingback: drain unclogging

  • Pingback: micro niche finder

  • Pingback: is ms hereditary

  • Pingback: corset

  • Pingback: best trading strategy

  • Pingback: Mauritius Apartments

  • Pingback: babyfoon

  • Pingback: Cold Sore Stages

  • Pingback: Spiele

  • Pingback: equity release

  • Pingback: quite cool

  • Pingback: seocox

  • Pingback: Downline Builders

  • Pingback: indien

  • Pingback: What Are The Keys To Success

  • Pingback: after bankruptcy auto loans

  • Pingback: Prepaid Legal Help

  • Pingback: stock options profits

  • Pingback: vault denim

  • Pingback: premature ejaculation excersises

  • Pingback: inspirational quotes

  • Pingback: currency pairs

  • Pingback: Breast Cancer Articles

  • Pingback: NuSkin Training

  • Pingback: best wordpress theme

  • Pingback: Natures Sunshine Training

  • Pingback: Mannatech Training

  • Pingback: Scentsy Help

  • Pingback: ViSalus Help

  • Pingback: custom challenge coins

  • Pingback: ps3 reparatie

  • Pingback: shanghai listings

  • Pingback: inflation

  • Pingback: Hydroxycut review

  • Pingback: buy Pet Bounce

  • Pingback: iphone 4g unlocked

  • Pingback: Woodrow Rutheford

  • Pingback: Aleida Balerio

  • Pingback: pilot lawyer

  • Pingback: iphone 3 unlocked price

  • Pingback: unlocked iphone sale

  • Pingback: unlocking iphone att

  • Pingback: Low Risk High Rewards stocks

  • Pingback: lord of the rings slots

  • Pingback: hen party ireland

  • Pingback: How to make slime at home

  • Pingback: Jewelry auctions

  • Pingback: payday loans

  • Pingback: Villas Ile Maurice

  • Pingback: Clothing Trend

  • Pingback: Countries

  • Pingback: Mowing

  • Pingback: 100 best fantasy books

  • Pingback: driving lessons medway

  • Pingback: driving instructors sheerness

  • Pingback: equity release calculator

  • Pingback: How to make 50 bucks

  • Pingback: Hundreds snapback

  • Pingback: equity release

  • Pingback: driving instructors belvedere

  • Pingback: low vitamin d

  • Pingback: Rss feed submission service

  • Pingback: socialsupercharge.net

  • Pingback: iPad docking stations

  • Pingback: Gebaudereinigung Kailn

  • Pingback: Parkett Unna

  • Pingback: elektronisches Box Motortuning

  • Pingback: Montreal Spa

  • Pingback: facebook of sex

  • Pingback: facebook of sex

  • Pingback: your

  • Pingback: plumbers springfield ma

  • Pingback: equity release

  • Pingback: free reverse phone

  • Pingback: what is unlocked iphone

  • Pingback: online dating profile tips

  • Pingback: unlock iphone 3g download

  • Pingback: secure shredding services

  • Pingback: Teacher Tweeting TMI | Hotels Def

  • Pingback: to unlock iphone

  • Pingback: 12v Battery Chargers

  • Pingback: online salvage motorcycle auction

  • Pingback: Im with jamie

  • Pingback: site

  • Pingback: emergency repair tape

  • Pingback: Holiday Villa Rental Mauritius

  • Pingback: iphone 4g

  • Pingback: best bookmaker online

  • Pingback: backlinks

  • Pingback: Dori Stein

  • Pingback: summer camps Allen TX

  • Pingback: free tips

  • Pingback: interlocking

  • Pingback: http://www.hercool.com/product/protec-3-and-4-deluxe-bass-bag-black-37839/Default.aspx

  • Pingback: Women hair removal cream

  • Pingback: drain problems

  • Pingback: Internet Marketing Training

  • Pingback: boy parties

  • Pingback: independent escorts perth

  • Pingback: invernet

  • Pingback: Location Ile Maurice

  • Pingback: TS Linda

  • Pingback: online marketing experts

  • Pingback: susan borowik

  • Pingback: Adderall XR 10mg

  • Pingback: psychoterapia krakow

  • Pingback: island range hoods

  • Pingback: buy edu backlinks

  • Pingback: Webseite

  • Pingback: work at home assembly no start up fee

  • Pingback: Get The Best Prices For Your College Books

  • Pingback: UK car rental

  • Pingback: Offline Lead Pipeline

  • Pingback: Laser Hair Removal Austin

  • Pingback: new ipad jailbreak

  • Pingback: acai berry drink

  • Pingback: mlm marketing leads

  • Pingback: monster guitar cable

  • Pingback: ps vita review

  • Pingback: domestic violence attorney

  • Pingback: UK Sex Toys

  • Pingback: writing

  • Pingback: ssconstruction.com

  • Pingback: Nursing Home Fees

  • Pingback: Crimes Against Fathers

  • Pingback: propecia online

  • Pingback: credit settlements

  • Pingback: http://www.sharpeshots.com/

  • Pingback: Get More Information

  • Pingback: link

  • Pingback: pizzafeest

  • Pingback: Highland IN home Inspector

  • Pingback: wonga promo code

  • Pingback: expired domains

  • Pingback: wedding in new york

  • Pingback: austin house painters blog

  • Pingback: hotels brighton thistle

  • Pingback: phentermine side effects

  • Pingback: Portal Berita Indonesia Update

  • Pingback: web hosting

  • Pingback: used copiers austin

  • Pingback: challenge coins

  • Pingback: alloy wheel refurbishment manchester

  • Pingback: Ryan Wuerch Motricity

  • Pingback: washington divorce service

  • Pingback: personal training

  • Pingback: cheap unlock iphone

  • Pingback: can you cure eczema

  • Pingback: URL

  • Pingback: Secondary Glazing in London

  • Pingback: Triphala lek ziolowy

  • Pingback: replica watches uk

  • Pingback: polishop oportunidade

  • Pingback: challenge coins

  • Pingback: Commission Junction

  • Pingback: Acne Treatment

  • Pingback: Cinda Dewaard

  • Pingback: mp3 converter

  • Pingback: reverse phone lookup

  • Pingback: tuition

  • Pingback: hacks for battlefield 3

  • Pingback: domain

  • Pingback: boiler installation services

  • Pingback: Driving lessons Huddersfield

  • Pingback: farm insurance

  • Pingback: HARP refinance lead

  • Pingback: Ukrainean girls

  • Pingback: free way to speed up my computer

  • Pingback: Soundcloud plays

  • Pingback: natural holistic hypoallergenic healthy dog food

  • Pingback: getting pregnant

  • Pingback: web hosting fulton mo

  • Pingback: youtube.com

  • Pingback: click here

  • Pingback: i need a job

  • Pingback: wall change

  • Pingback: walk in coolers

  • Pingback: Raucherentwohnung

  • Pingback: actos lawyer

  • Pingback: dub turbo

  • Pingback: Mailboxes

  • Pingback: check this

  • Pingback: Website Design Sydney

  • Pingback: DubTurbo

  • Pingback: how to factory unlock iphone 4

  • http://twitter.com/Jesper_Sunden Jesper Sundén

    Hej Mats, jag tror du tänker på Benghazi som var huvudstad vid sidan av Tripoli fram till Gaddafis kupp 1969. Det var ett av kung Idris starkaste fästen och det var där upproret mot Gaddafi började i februari 2011.
     Rivaliteten mellan Tripoli och Benghazi gamla anor – här kan du läsa en spännande understreckare om Benghazi: http://www.svd.se/kultur/understrecket/tyranner-har-aldrig-gatt-sakra-i-benghazi_6040807.svd

  • Anonym

    Profeten Muhammed hade en nioårig fru och därför vore det fel att förbjuda egyptiska män att ha sex med nioåriga flickor.
    Så resonerar ledande företrädare för Egyptens nyvalda islamistiska regeringsparti, som kommer att lägga ett nytt grundlagsförslag, där pedofilsex kan komma att bli en grundlagsskyddad rättighet i Egypten.
    http://allafrica.com/stories/201209191374.html

  • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

    I detta resonemang ligger det ju en inte obetydlig fördel att göra en korrekt skillnad mellan vad som är kontanter och vad som är krediter. Pengar i dag idag är i allt väsentligt krediter, alltså skuld. Och att inte ett ”kort” är ett kreditkort innebär bara praktiken att kortet förmedlar andras cirkulerande krediter i form av pengar.

    Fysiska kontanter är den enda återstående delen skuldfria pengar, även om förvisso även denna dels värde bärs upp av skulderna på krediterna. Sedan gäller det vanliga med ränta på nominella kreditbelopp som predestinerar systemet till haveri. 

    • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

      Så länge som pengar är nominella krediter som skapas i vinstmaximerande banker ur ingenting till en kostnad av ränta, så kommer ingenting att förändras utom den ökande finansiella haverihastigheten som grundas på den ackumulerade räntekostnadstillväxten i systemet. Antingen så finns det en växande kostnad för ränta som ackumuleras i systemet då pengar som kredit jagar pengar och som sänker kreditomloppshastigheten, eller så finns det inte en sådan kostnad som kallas för ränta som är kopplad till krediten.Det är bara en fråga om antingen eller och detta kan därför bara sluta på ett sätt.

      • Anonym

        Ja, absolut. Exakt. Mm, jag förstår några av de här orden…

        • Cortex

          Jag tror faktiskt inte Carl Norberg förstår själv. Pengar är ju i sig ett syntetiskt instrument, ett mänskligt påhitt från början till slut.

          • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

            Detta handlar inte om att tro, det är bara enkel logik i förhållande till ännu enklare matematik.

            Att pengar är ett påfund av människan är inte ifrågasatt av någon såvitt jag kan se detta?Pengar i dag idag är i allt väsentligt krediter, alltså skuld. Och att inte ett ”kort” är ett kreditkort innebär bara praktiken att kortet förmedlar andras cirkulerande krediter i form av pengar.Fysiska kontanter är den enda återstående delen skuldfria pengar, även om förvisso även denna dels värde bärs upp av skulderna på krediterna. Sedan gäller det vanliga med ränta på nominella kreditbelopp som predestinerar systemet till haveri. Enskilda vinstmaximerande aktörer kan därför inte tillåtas att påverka penningmängden i vinstmaximeringssyfte!

  • Anonym

    Jag använder gärna kort. Det finns många fördelar med det. Dock vill jag ha del av vinsten med att använda kort. Därför är jag aktieägare i en bank.

    • Anonym

      Duktig ponke!

  • Anonym

    Köp bankaktier så får du del av vinsten.

    • http://www.facebook.com/goran.olsson.52 Göran Olsson

       nu finns det you en kampanj tror det är Norge eller Sverige att gjenom att stödja kriminell verksamhet medverkar man till trafficking droghandel och all annan organiserad kriminell verksamhet.

      Men man kan ju alltid gömma sig bakom att jag visste inte handlade i god tro den lagen tror jag försvann i Sverige för ett tiotals år sen ?

    • Anonym

      Ja bankaktier borde finnas i varje persons aktieportfölj jag passade på att köpa Swed  när Svenne i flock flydde aktien jag köpte 1000 för 24 kr st idag får jag kanske 124 kr st och nu när finanskrisen nästan är slut lär de väl stiga till 2-3 hundra kr st.

  • Anonym

    Som vanligt en klockren analys av bankernas girighet och kundförakt!

  • karl

    om det är vinst som är drivkraften, borde de ge tillbaka den på lånade pengar istället för att sno dem för bankspararna. 75% tillbaka på deras vinster borde vara en sann deal

    • Anonym

       Vinst är drivkraften för företagande, vad är nytt eller fel med det?
       
      De flesta privatpersoner efterstävar en vinst i sin privatekonomi, ingen lämnar väl tillbaka del av lönen till sin arbetsgivare bara för att allt inte har konsumerats.
       
      Tom tillverkare av papper och metaller etersträvar vinst, likaså de som trycker sedlar och präglar mynt.
       
      Vinst är något bra.

      • karl

        du har missat poängen

        • http://profile.yahoo.com/OE7VUZBRI7UFQTROWGNRZ34MYE Kalle

          Poängen är Grekland, USA, Italien, Spanien, Irland, Storbritannien. Har du missat dessa länderna? Och din poäng var?

  • Anonym

    problemen uppstår även för de med betalningsanmärkningar som inte kan handla på sina kort, att leta obefintliga bankomater fungerar inte alltid. 

    • Anonym

      Alla har rätt till lönekonto med kontantkort.

      • Anonym

        vad då kontantkort, visst kort att hämta kontanter i bankomat, men inte att betala med.
        Subject: [svdsewebbteknik] Re: Bankers miljardskäl till slopade kontanter

  • Anonym

    Bankerna är uslingar, utsugare och profitörer. Så många vänsterrelaterade ord har jag, konservativ som jag är, aldrig använt på en och samma gång! Jag är upprörd!

  • Cortex

    Vilket scoop, Neurath! Naturligtvis sparar bankerna massa pengar på slopad kontanthantering, det kunde nog de flesta listat ut. När man vill propagera för något är det inte ovanligt att man framhäver de skäl som gynnar övriga parter i frågan och talar tystare om ens egna bevekelsegrunder. Så gör alla, alltid. Neurath verkar förvånad över att annonserna i tidningarna inte lyder: ”Snälla kunder, köp våra varor så tjänar vi pengar!”

    • Anonym

      Vi vill gärna tro att pengar inte är detsamma som en vara, men vi bör se pengar som en vara och att vi egentligen idkar byteshandel när vi betalar med pengar. Jag får dina tomater om du får mina pengar.
      Det Carolina Neurath pekar på är just detta att vi ser pengar som något helt annat än varor. Att vanliga handlare vill tjäna pengar det förstår vi, men det tycks fortfarande i detta moderna samhälle vara så att vi tror att bankerna är våra vänner och välgörare som inte tjänar pengar på oss när vi hämtar våra pengar hos banken. Dock med undantag för banklån, där förstår t. o. m. den moderna människan att banken är ute för att tjäna pengar. 

  • Anonym

    Jag använder kort till det mesta, men inte bankernas kort om det går. Däremot så lånar jde flesta av oss in pengar till banken till liten eller obetydlig ränta. Och jag vill kunna hämta mina pengar utan automater – som ju kan krångla – årminstone på mitt lokala bankkontor.
    Det verkar som bankerna inte ser oss som de kunder vi faktiskt är.

  • Anonym

    I Konungariket Sverige har vi ett lagligt betalningsmedel ,kronan.I lagen om rikets mynt är den enda utgivaren av betalningsmedel Sveriges Riksbank. Affärsbankerna kan INTE avskaffa kontanterna,såvitt riksdagen inte beslutar annorledes! Helst skulle jag vilja betala med guld!

    • Anonym

      Eller, varför inte göra som bankerna. Roffa åt dig andras pengar.

    • Anonym

      Du missade tydligen Kobra och andra informativa program om guldets utvinnings belastning på miljön. Om något borde förbjudas som betalmedel så vore det guld. Du är en miljökatastrof med dina tankar. 

    • Anonym

      Lite synd att vi numer inte har förmåga att tillverka egna mynt. Men Finsktillverkade mynt får väl duga.

    • Anonym

      Lite synd att vi numer inte har förmåga att tillverka egna mynt. Men Finsktillverkade mynt får väl duga.

    • Anonym

      Jo de kunde det. Fast först fick de ta över Riksbanken och Skatteverket, så att det blev olagligt att betala skatt med lagliga betalningsmedel.

      Vill man veta vem som bestämmer i ett stat så se på vilka som äger betalningsmedlet i skatteuppbörden…

    • Anonym

      Fast guld är ju också ett jävla failat system. Varenda gång man kört det så har ju bankerna tagit makten fullständigt över folket.. just för att de haft kapaciteten o köpa upp de stora mängderna av guld.. o sen reglerat mängden ute i cirkulation helt själva. Något som skapat total brist på betalningsmedel för folket o orsakat kraftig misär. Det enda som har fungerat har varit skuldfria pengar. Som Greenbacksen tex som infördes av Lincoln.
      Finns väl en anledning till att Rockefellers-gänget stöttade Ludwig von Mises, som förespråkade guldbackade pengar.

  • http://www.facebook.com/goran.olsson.52 Göran Olsson

    Ett annat viktigt skäl måste ju vara att risken för bankruns minimeras annars är det bara en tidsfråga att folk vill ha en buffert för att handla det nödvändigaste om nu dom digitala fiat pengarna börjar leva sitt eget liv….

    • Anonym

      Jo det är nog bra att säkra upp sig med en månadslön i kontanter förslagsvis i madrassen. Det går ju inte att lita fullt ut på att betalningssystemen skall fungera klanderfritt. Jag har alltid en 5 hundring i reserv i byxfickan för småinköp men handlar så mycket som möjligt med kortet.
      .
      Sedan kan man undra hur kassorna i butiker fungerar om betalningssystemet lägger av går det då att betala kontant. Eller har butikerna gjort sig avhängiga av bankerna.

      • Anonym

        Då varorna riskerar att förstöras i kyldiskarna finns inte en enda ICA-handlare som inte tillåter kontantköp. Prutmånen skulle vara stor, men fullt möjlig. Folk utan kontanter skulle stå upprörda vid sidan av och upprepa ”vet ni inte vem jag är?” medans deras barn blev hungrigare och hungrigare. I takt med att statsmaktens inkompetens blir allt tydligare skulle sedlar och nickelmynt bli allt mindre värda, endast guld och silvermynt skulle vara gångbara.
        -
        Vad krävs för detta scenarie? Skulle tro en veckas strömavbrott. Fullt möjligt att genomföra för vilken organiserad terrorist som helst. Kan även hända vid godtycklig uppdatering av programvara som visar sig innehålla en allvarlig bug.

      • Anonym

        Då varorna riskerar att förstöras i kyldiskarna finns inte en enda ICA-handlare som inte tillåter kontantköp. Prutmånen skulle vara stor, men fullt möjlig. Folk utan kontanter skulle stå upprörda vid sidan av och upprepa ”vet ni inte vem jag är?” medans deras barn blev hungrigare och hungrigare. I takt med att statsmaktens inkompetens blir allt tydligare skulle sedlar och nickelmynt bli allt mindre värda, endast guld och silvermynt skulle vara gångbara.
        -
        Vad krävs för detta scenarie? Skulle tro en veckas strömavbrott. Fullt möjligt att genomföra för vilken organiserad terrorist som helst. Kan även hända vid godtycklig uppdatering av programvara som visar sig innehålla en allvarlig bug.

  • Anonym

    Konkurrensutsätt kortmarknaden bättre då så att det dyker upp aktörer som ger tillbaks vinsten till brukarna av korten. Hur stor del går till VISA och mastercard då? Är de inte också lite sjukt att dessa 2 företag i princip har monopol?

  • Anonym

    När dom skulle införa uttagsavgifter för bankomatuttag så var argumentet ”rättvisa”…

  • Anonym

    ”Det jobbigaste med att driva ett sjukhus är patienterna – utan dem hade det varit mycket enklare!”

  • Anonym

    Utan kontanter styr banker all ekonomi. Vem som får etablera företag eller inte, vem som har rätt säkerhet föratt handla/köpa och sälja. Vem som får leva och inte leva. Uteliggare kan inte ha kort. Vi kan inte ge dem pengar.

    Bankerna har egen moral. Så länge vi svansar efter dem gör vi rätt. När vi inte svansar efter dem bryter vi mot lagen.

    • Ree

      Jag undrar om inte brottsligheten blir grövre också. Har offret inga kontanter eller något av värde på sig så kan brottslingen vilja ha bankkoden istället, vilket kan leda till ökat våld och en ökad risk för offret. Betvivlar att något sånt diskuterats bland bankdirektörerna på deras möten.

      • Anonym

        Absolut! Rånaren lär sig att man oftare får rätt svar om offret skräms på riktigt, gärna med att börja med hänsynslöst våld så att denne får panik och verkligen fruktar för sitt liv. Sen frågar man vad koden är. Åsså måste förstås rånoffret frihetsberövats (bindas eller göras medvetslös, kanske dödas) tills kontot länsats, så att denne inte hinner spärra det. Blir man rånad på kontanter så är däremot rånet över samma ögonblick som kontanterna byter händer och rånaren har inget intresse för sitt offer längre. Ju mindre våld han behöver använda desto bekvämare och lägre straffrisk, tänker han.
        Dessutom ger ju ett kreditkort tillgång till alla pengar på kontot plus kreditutrymmet. Ofta tiotals gånger mer än man har med sig i kontanter.

      • Anonym

         Jo, fast beror väl lite på hur man ser det. Ok, de rån som ändå kommer ske kommer bli grövre.. men det kommer samtidigt förmodligen vara färre som är beredda o råna folk på det sättet. Så.. totalt sett för eller nackdel? Tja…

  • Jerker Nyberg

    Lagstifta om att kunden, i köpet, måste bära sina egna kostnader för betalningen. Det ska kosta att välja ett betalsätt som är dyrt för butiken. Förbjud banker och butiker att dölja kostnaden. Låt konkurrensen vara öppen så att vi hittar det betalsätt som är billigast och bäst.

    • Anonym

      Jo då får vi nog avgifter på både kort och kontantbetalningar som kunder.

      • Anonym

         Och du tror du slipper dom idag? Allt du handlar kostar några % mer just på grund av kortavgifterna. Oavsett hur du betalar idag.

  • EnVisMan

    Är det någon som verkligen tror att bankerna gör någonting utan att tjäna pengar på det?
    .

  • Cortex

    …och varför tror du IKEA, Elgiganten, Socialdemokraternas lotterier eller din lokala pizzeria existerar? För din och min skull och vinsten är endast en angenäm bieffekt, eller? Känn kaffelukten!

  • Anonym

    Miljöargumentet är nonsens. Då måste man göra en objektiv livscykelanalys där man inkluderar kostnaderna för el och bredband för alla kortterminaler samt bankernas back-end servrar och carbon footprint för att tillverka terminaler och dra kabel. Och allt detta drar rejält med elström. 

    Och om bankerna vore angelägna om att skydda miljön kan de ju börja med att dra ner sin direktreklam. Hycklare.

  • steamguard

    De enda som möjligen betalar för kostnader för korthantering utöver kunderna. Det är med största sannolikhet småföretagare. Jag kan aldrig för mitt liv tro att de större livsmedelsbutikerna inte bakar in den kostnaden i priset på varan. Som vanligt är det de svagaste i samhället som får bära kostnaderna. Restaurangerna fick ju en momssänkning som plåster på såren av regeringen. Så de kan ju knappast klaga.

  • http://www.swl.nu/tycker Sven Tycker

    Bankerna försöker lura i oss att dom tvingar oss att sluta använda kontanter för att använda kort istället av säkerhetsskäl och miljöskäl? Bankerna ljuger oss rakt upp i ansiktet. Dom tjänar multum på att tvinga på oss korten. Ge krämarbankerna en rejäl spark i häcken och använd kontanter så mycket som möjligt. Blir du lurad / rånad så blir du bara av med vad du har i plånboken. Inte allt på kontot.

    • Anonym

      Visst finns det risker som slutkund med kort. Min far beaktar det i alla fall mycket och min man är även misstänksam mot allt av naturen. Men de risker butikerna har är än större och det är där säkerhetsskälet finns i synnerhet. Det är en rätt jobbig hantering att alltid ha växelpengar också som företagare till butiker. Som underlättas utan kontanter i systemet. Som ny i ett företag med butiker så hade de anställda i butikerna som rutin att lämna kassorna till min assistent. Som vikarie hade hon inte vågat utföra sitt jobb att ta kontanterna till bankernas värdefack. Utfall – ja en smärre katastrof. Det första som jag fick göra var att skaffa säkerhetsvakter som hämtade kassorna. Men den risken har vi ju även nu sett med Panaxia. Risken för rån fortsätter ju ända fram tills pengarna finns på kontot med alla de risker som finns på dess väg. Svinn i butikerna minskar även de med kortbetalning hos personalen då kontantsamhället underlättar detta. Men även att staten får in intäkter vitt än mer än som är fallet utan obligatorisk kortbetalning innebär ökade skatteintäkter i slutändan hos staten med lägre beskattning som utfall hos folket i stort då blir möjlighet. Om än det inte är så illa som i Grekland och Italien så är väl ändå svartfusket ca 10 % av BNP. Men allt är ju inte från ställen med möjlighet till kortterminal så klart. Tänk den dag då terminalen kunde vara mobil för även byggbranschen t ex. Eller det finns kanske? Inblicken i bankvärlden så förstår man trots allt de risker som personalen känner var dag på jobbet då det faktiskt funnits många rån med dödlig utgång mot banker. Den risken ska inte underskattas. Att sitta på stora värdetillgångar lockar till sig den undre världen mer än något annat. Det är en rejält för höjd risk. Inte tu tal om annat. Det krävs nog att ha levt med den risken för att förstå vad det innebär.

      • Anonym

         Så det är OK att bli rånad av banken, men inte av någon annan?

    • Ree

      Blir alltid förbannad när jag ser dom där planscherna inne på Swedbank. Handelsbanken snart.

      Du har en poäng dock. Jag undrar om inte brotten bara blir värre av mindre kontanter i samhället. Då kommer brottslingar helt plötsligt börja sätta kniven mot strupen och tvinga ur en bankkoder och försöka se till att offret är så pass skrämt att h*n inte går till polisen inom de närmsta 5 minuterna. Betvivlar att något sånt kommit upp på bankernas möten.

    • http://profile.yahoo.com/OE7VUZBRI7UFQTROWGNRZ34MYE Kalle

       Ljuger gör även miljöpartiet om vindkraften. Den kostnaden på ungefär 10 gånger större än vad bankerna tjänar på korten är däremot inte relevant att påpeka. Vad snackar du egentligen för skit?

  • Rosenhane

    Utmärkt skrivet Carolina Neurath.

    Skulle gärna se att detta blev en partipolitisk fråga inför valet. Vilket eller vilka partier vågar dra en lans för kontanterna?

  • Anonym

    Riksdagen sover sin törnrosa sömn medan bankerna avvecklar kontantsystemet

  • http://www.facebook.com/dimplesweden Göran Frantz

    Vi såg ju risken med det kontantlösa samhället igår när Nordea låg nere. Min hustrus syster skulle handla kläder till barnen i mellandagsrean, men fick gå hem i ogjort ärende eftersom det inte gick att ta ut pengar i bankomat eller handla på kort, inte heller hämta ut pengar på ICA eftersom de inte heller fick kontakt med Nordea. Och Nordeas kontor hanterar inte kontanter…. Så fast hon hade pengar på kontot var hon pank!

    • Anonym

       Och även om Nordeas kontor hade hanterat kontanter – tror du inte att även kassörernas datasystem hade legat nere?
       
      För att gardera sig mot det du tar upp får man ha fler än en bank eller kontanter hemma:-).

    • Anonym

      Riskminimering min vän är A och O. Vi åkte på semester. Tror du verkligen vi hade 1 kort med oss? Vi hade 2 så klart från olika banker. På samma sätt bör du inte jobba på samma företag som din fru. Risken vid en nedläggning för er ekonomi är katastrofal.

    • Ree

      Fast hur hade det ändrats om det sett ut som för 10-15 år sen? Om systemet låg nere låg det nere. Det hade inte gått att hämta ut pengar ändå, väl? Inte ens på kontoret om de haft kontanter.

      • Anonym

        På den tiden stack man inte in kortet och slog in koden, utan drog och visade leg, minns du? Därför är siffrorna på kortet valsade för de handlare som fortfarande har de kassaaparater som old-style kopierar kortet och skickar räkning till banken (som betalas så snart systemet fungerar igen).

        Fungerar lika bra för handla som att ta ut. Många handlare uppmuntrar tom folk att ta ut då de vill bli av med sedlarna. De ICA-butiker som hade sådana kassaaparater hade inga problem och har aldrig haft det.

  • Anonym

    Bankerna är västvärldens enskilt största ekonomiska problem. Detta beror på att våra politiker beroende på okunskap eller medvetet samarbete, ger bankerna omfattande privilegier, som legaliserat bedrägeri och möjligheten att skicka eventuella förluster till skattebetalarna. Med bedrägeri menar jag ”fractional reserve” banking, ett otyg, som gynnar staten och bankerna, men skadar samhället. Sedlar och mynt är våra egentliga pengar det man kallar ”M0″ att bankerna slutar hantera riktiga pengar är illavarslande och att politikerna låter det ske och försvårar kontanthantering med regler om penningtvätt mm är ännu mer illavarslande. 
    Detta är en oerhört viktig fråga för vår framtid, viktigare än vad många inser.
    Det vore enkelt att åtgärda, 1. Sluta stödja banker med skattepengar, 2. Förbjud ”fractional reserve banking” som det bedrägeri det är. 3. Kräv att banker hanterar vårt lagliga betalningsmedel M0, dvs sedlar och mynt.

    • Anonym

      Har du tänkt på hur det hade sett ut utan fractional reserve banking? Vad tror du räntan på ditt bolån hade varit då?

      • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

        Varför kan inte alla bara leva på räntor menar du då alltså? Hur många exakt är det som skall kunna göra detta och kanske framför allt vilka då? Vem är det som skall ges rätten att skapa de pengar som samhället behöver för arbetsdelningen som bär upp samhället?

      • Anonym

        I en fri ekonomi styrs räntan, dvs priset på varan pengar av tillgång och efterfrågan. Om tillgången på sparmedel är låg, så blir räntan hög och sparandet dvs tillgången på pengar kommer att öka varefter räntan kommer att sjunka. Idag används planekonomisk styrning, vilket aldrig har fungerat.
        Utan ”fractional reserve banking” hade räntan varit mycket högre, så hög som de starkaste låntagarna (dvs företag med lönande investeringar) hade varit beredda att betala. Men mycket viktigt, huspriserna hade förblivit låga, eftersom ”full reserve banking” inte hade medgivit någon uppblåst kreditexpansion, så min totala räntekostnad hade förmodligen inte varit högre.
        Det finns inget bra skäl i världen att tillåta en bank att tjäna ränta på ”luft” mer än att värna om bankledningarnas bonusar. 

  • Anonym

    skälet är enkelt; en total kontroll över populasen. Ha alltid cash hemma. räntan är ju ett skämt så madrassbanken är din bank.

    • Anonym

      Förutom vid total brand. I ett land fullt av trähus..30 minuter har du på dig väl och vilket ska du ta med dig när det brinner i ditt hem om du ens är hemma?

      • Anonym

         Man kan gräva ner stålarna också. I dubbla ziplock i vattentät plåtlåda.

        • Anonym

          Du är inte ensam om idéen men staten har uppfunnit ett motmedel. Sedelbeståndet byts ut med jämna mellanrum och de gamla sedlarna blir ogiltiga. Det skulle bli ett hiskeligt grävande och väl på banken behandlas du som kriminell. Dina uttagskvitton från bankomaten har bleknat och är oläsliga redan efter ett år och du vägras utbtet. Plötsligt är dina riktiga pengar oanvändbara och inget värda!
          Märk att dollar blir aldrig ogilltiga, även de från 1800-talet går bra.

          • http://avpixlat.info/ Illwill

            Guld och silver funkar också.

          • Anonym

            Ja, men är inte lika smidigt som omedelbart betalningsmedel i butiken om du behöver köpa mat.

      • Anonym

        chansen att din kåk brinner upp är mycket mindre än bankens kill switch.

    • Anonym

      Pricken över i:et, Sync!

  • Anonym

    Vinst är något bra hävdas det på goda grunder. Men när vinstintresset går till överdrift och urartar till hämningslöst profitbegär inom monopolartade strukturer som nästlat in sig i den politiska maktsfären – då ligger det absolut inte i allmänhetens intresse. Och allmänheten bör ta sig an saken för att ställa saker och ting tillrätta.

  • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

     Så länge som pengar är nominella krediter som skapas i vinstmaximerande banker ur ingenting till en kostnad av ränta, så kommer ingenting att förändras utom den ökande finansiella haverihastigheten som grundas på den ackumulerade räntekostnadstillväxten i systemet. Antingen så finns det en växande kostnad för ränta som ackumuleras i systemet då pengar som kredit jagar pengar vilket sänker kreditomsättningsshastigheten, vi är nu på all time low, eller så finns det inte en sådan kostnad som kallas för ränta som är kopplad till krediten.Det är bara en fråga om antingen eller och detta kan därför bara sluta på ett sätt.

  • Anonym

    BRA  Carolina !   Aktieköp i Handelsbanken har bra förutsättningar att bli lyckosamt.
                                Egentligen borde krav för behållande av bankoktroj var att ett bankkontor
                                per etableringsort hanterar kontanter !

    • Anonym

      Åtminstone en insättningsautomat! Den är ju obemannad.

  • http://www.facebook.com/laszlod Laszlo Levente Donat

    Bankerna är de nya makthavarna, världen över!

    • Anonym

      Laszlo, banker är de gamla makthavare och har alltid varit det. föreslår en dokumentär ”Money Masters” på tube-en. I Sverige är det Wallenbergs med Sveriges största kasino SEB som kontrollerar regeringens finanspolitik. Våra skattekronor hamnar på SEB’s konto. Otroligt men så sant.

  • M H

    I t.e.x. USA ser man att folk numera i större utsträckning förskottsbetalar av på sina julklappsinköp genom sk. layaway istället för att handla på kredit. Detta är sunt då den enskilde sparar räntekostnader och avgifter på konsumtionslån och får på så sätt en bättre privatekonomi.

  • Anonym

    Visst tjänar bankerna pengar på korthanteringen men det är inte 200 kr + 80 öre per transaktion rakt ner i fickan. Det är riktigt stora datasystem som skall underhållas, bedrägerier skall betalas och så har vi licensavgifter till Visa och Mastercard. Den här verksamheten går visserligen strålande för bankerna men det är inte ren vinst som man lätt kan få för sig när man läser denna förenklande artikel. 
    .
    Varför skriva uppviglande artiklar istället för fullständiga analyser?

    • Anonym

      Det står ju att SEB tjänar 4 miljarder på kort, är det lite tycker du?

      • Anonym

        Det beror helt på vilka kostnaderna är, dvs hur stor marginalen är i procent. En analys skall vara fullständig, annars är den en debattartikel och skall även rubriksättas som sådan. SvD drivs sedan Kjiptstedts övertagande i riktning mot Aftonbladet med mycken möda på rubrik och problemformuleringar men mindre fokus på research och innehåll. Journalistiken håller på att övergå i blogg- och tyckarformat.

        • Bengt Cyniker

          SEB har 15-20% vinstkrav från sin styrelse, det troliga är att varje gren har det kravet, alltså också korthanteringen.

    • Anonym

      Det är bara kreditkorten som bankerna går på förlust, betalkorten är en vinst eftersom folk inte får tillbaka försnillade pengar från dessa.

      Att socialisera bankväsendet blir den enda möjligheten att rädda kapitalismen.

    • Anonym

      Jo, folk tror att banker inte har några kostnader alls för att artikelförfattaren inte pekar ut det självklara.

      Joråsåattmenvisst.

      • Anonym

        Såväl folk som många politiker har en mycket luddig uppfattning om hur företag fungerar; något som grundläggs med väldigt skral bildning i skolan och sedan hamras in med journalister som är produkter av samma skolgång.

  • Anonym

    Heder åt Handelsbanken som forsätter att leverera banktjänster. De övriga bankerna borde fundera på om det verkligen är smart att göra sig av med tjänster som kunderna efterfrågar.

    • Anonym

      Efter helgen har jag bestämt mig för att öppna konto hos Handelsbanken.
      Har varit kund hos SEB i 35år men Handelsbanken verkar mer vara på kundens sida

      • http://avpixlat.info/ Illwill

        Du tror att Handelsbanken är bättre? Heh…

  • Arne Plahn

    Och inte nog med det!  Bankerna är inte bara ute efter kontanthanteringen då det gäller köp och annan transaktionsbetalning. Man har dessutom gett sig fan på att om jag är skyldig någon ett par hundra eller vill dela på en krognota så skall jag göra det med det nya Swisch! ( Swedbank) Ett mobiltelefonsystem som man kan överföra pengar till en privatperson med, via dennes telefonnummer. I början är det naturligtvis gratis. Men så småningom kommer det ju, som all annan ”bankservice”, att kosta pengar. Det vill säga när folk vant sig och ”servicen” blivit oumbärlig alternativt när Riksbanken dragit in mer och mer kontanter!  I en mycket snar framtid kommer man alltså inte att kunna lämna över pengar till någon utan att banken tjänar på det. När föräldrar ger sina barn pengar! När någon lägger ut pengar åt dig för något inköp eller när du ger bort pengar istället för en present. Det kommer att bli ett nära nog helt och hållet kontantlöst samhälle där vi är helt och hållet beroende av bankerna och Internet! Man undrar hur detta stämmer överens med det uppdrag som är förenat med bankoktrojen som säger att bankerna skall tillhandahålla betalningsmedel. Med detta så tillhandahåller de inte betalningsmedel, bara en möjlighet som är ganska osäker!

  • http://parasitstopp.wordpress.com/ Lincoln

    Ganska otroligt att alla kan missa den STORA anledningen – bankerna vill inte betala sina skulder!
    Vad är det du har på ditt konto? Jo, det är bankens skuld till dig på
    pengar som du kan kräva att banken ska betala t.ex genom bankomatuttag.
    Det du har på bankkontot är INTE pengar – det är bankens skuld på pengar
    till dig och inget annat.
    97% av den så kallade penningmängden består av bankernas skulder till
    kontoinnehavare. Folk kan än så länge kräva att bankerna kan betala
    sina skulder genom att ta ut pengar från bankomaten. Om några år kanske
    bankerna även hunnit täppa till den lilla rännilen genom att införa det
    kontantlösa samhället: då har bankerna uppnått 100% skuldavskrivning för
    banksystemet. För om kontanterna försvinner behöver bankerna aldrig
    betala sina skulder.

    Vi har nästintill inget penningsystem – vi har ett system som består
    av 97% bankskulder som bankerna aldrig har för avsikt att betala.

    Vi har heller inget betalsystem – vi har ett ”skyffla runt
    bankskulder mellan konton så att bankerna slipper betala sina
    skulder”-system.Vi betalar inte varandra pengar vid kontotransaktioner –
    vi flyttar bara bankernas skulder (=kundernas kontoinnehav) mellan våra
    konton. Du får 1 000kr mer av din banks skulder på ditt konto om jag
    överför 1 000kr från mitt konto till ditt konto – jag får 1 000kr mindre
    av min banks skulder på mitt konto. Inga pengar lämnar mitt konto och
    hamnar på ditt konto – det enda som flyttas är, som sagt,  bankernas
    skulder mellan kontona.
    http://parasitstopp.wordpress.com/

  • Zeldabella

    ..Integriteten! Ingen som kommenterat som jag läst. Jag vill ha mina affärer för mig själv- varken kunna följas vad jag handlar, var jag handlar och hur mycket jag betalar – när det gäller mitt privatliv. Som företagare gillar jag att båda möjligheterna finns, en del kunder har inte kort, eller ”rätt” kort.

    • Anonym

      Minns du Cash-korten? De var opersonliga. Argumentet för att ta bort dem var att ”nästan ingen använde dem” men nu är det ju andra tider…

      • Anonym

        De var inte alls opersonliga. Varje gång du använde ditt kort så ringdes banken upp och pengarna flyttades från ditt personliga cash-kort-konto (som du inte visste fanns) till ett konto för den som skulle få betalningen. Systemet var gjort så att när du hade ”kontanter” på ditt kort så fick du ingen ränta på dem. Men banken hade pengarna på ett konto och kunde låna ut dem mot ränta. Sen kom bankerna på att de kunde få samma effekt genom att ta bort räntan på ditt transaktionskonto och då tappade de intresset för cash-korten.

  • Niklas

    Nej, förvinner SEK så kommer vi bara att börja handla svart med Euro, USD eller kinesiska sedlar. Och, med banker som styr korten så får de ännu större makt än de redan har. Kanske vi skall förbjuda bankerna att använda kort och göra ett statligt institut som ger ut kort till alla medborgare – kanske en ny uppgift för länsstyrelsen ? Lite som med passen. Miljarderna som bankerna tar in riskfritt på korten kanske hälften skall gå till staten. 

  • Anonym

    Bedrägeriet som bankerna genomför är väldigt likt bedrägeriet som de första bankirerna gjorde som förvarade guld. Dessa skojare upptäckte att de kunde leasa ut mestadels av guldet ur valvet.
    De behövde endast ha tillräckligt med guld för att täcka uttagen, resten kunde leasas ut eller gamblas med.
    Liknande scenario har vi idag, fast extremt mycket värre.
    Godkänner man bortagandet av kontanter så  kan man aldrig syna att bankens valv är tomma.
    De kommer inte behöva ha en enda krona för att täcka uttagen.
    Deras påhittade skuldsedel blir det enda giltiga betalningsmedlet
    och dessa har de en obegränsad mängd utav!

  • Bengt Cyniker

    Bryter inte bankerna mot sina banktillstånd? ” I bankrörelse ingår att förmedla betalningar via generella betalsystem och att ta emot pengar på konto, ” http://www.fi.se/Tillstand/Soka-tillstand/Bank–eller-finansieringstillstand/
    ” Med betaltjänster menas enligt lagen (2010:751) om betaltjänster:
    tjänster som gör det möjligt att sätta in på och ta ut kontanter från ett betalkonto samt de transaktioner som krävs för förvaltning av kontot,”

  • Anonym

    Detta det handlar INTE om kortavgifter. Det handlar om att man kapar ett penningssystem i sin helhet!
    Tar man bort kontanter (svenska kronor) så återstår endast bankernas påhittade skuldsedel som giltigt betalningsmedel. Detta är målet!

    • http://reflection.myid.net/ reflection

      Äntligen nån som fattar! Neurath har inte den blekaste vad hon babblar om. Helt värdelös artikel imo. 
      Bankernas agerande har INGET med ovanstående att göra. Det handlar om att bankparasiterna skall få en TOTAL SKULDAVSKRIVNING och tätt därefter en totalitärt samhälle! Det är vad ett kontantlöst samhälle innebär under nuvarande penningsystem! För er som fortfarande inte fattat läs mer på parasitstopp.wordpress.c o m

  • Anonym

    Oj där försvann min kommentar när jag tycker man måste lära
    folk att betala med kort då de är många som inte fattar hur det fungerar, vad
    är problemet med en sådan kommentar? På i stort sätt alla affärer kan man köra
    in kortet när den första varan skannats in. Det är irriterande när man börjar
    leta efter sitt kort när alla varor är inskannade. Är det förbjudet med
    utbildning i Sverige?

  • a Pd

    ”mindre kontanthantering ger lägre kostnader och därmed högre lönsamhet.”

    Det där är så kortsiktigt tänkt att jag fortfarande inte begriper det.

    Visst, det är den direkta effekten. Men, sen när kunderna tröttnat och bytt bank då? Nu har nya banker världens chans att få in en fot, därför att de gamla vanliga bankerna helt enkelt lägger av med sin kärnverksamhet.

  • Anonym

    Svensken är hypnotiserad av demokrati (det ligger demokratiska  beslut på alla nivåer bakom det kontantlösa samhället). Svensken stöder demokrati och allt vad det innebär (inga kontanter, kulturberikning, o.s.v.) och har därmed ingen rätt att klaga, i synnerhet inte att staten kapar hela finanssystemet med det kontantlösa samhället.

  • Anonym

    Det var på tiden att en artikelförfattare äntligen har fattat det som folk i allmänhet har förstått får sanningen på pränt. Hittills har det bara varit 99% av kommentatorerna som påpekat dessa fakta. Krya på er media :=))

    • Anonym

      Jaha du smartis, så du tror att folk i allmänhet vet exakt vad bankerna tjänar på kort?? Visste du vad handlarna betalade t.ex? Och efter att SvD först släppt löst bankerna som får ljuga om sina miljöargument är det väl utmärkt att ngn på SvD också säger som det är, eller??? krya på dig!

  • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

    I detta resonemang ligger det ju en inte obetydlig fördel att göra en korrekt skillnad mellan vad som är kontanter och vad som är krediter. Pengar i dag idag är i allt väsentligt krediter, alltså skuld. Och att inte ett ”kort” är ett kreditkort innebär bara praktiken att kortet förmedlar andras cirkulerande krediter i form av pengar.
    Fysiska kontanter är den enda återstående delen skuldfria pengar, även om förvisso även denna dels värde bärs upp av skulderna på krediterna. Sedan gäller det vanliga med ränta på nominella kreditbelopp som predestinerar systemet till haveri.Så länge som pengar är nominella krediter som skapas i vinstmaximerande banker ur ingenting till en kostnad av ränta, så kommer ingenting att förändras utom den ökande finansiella haverihastigheten som grundas på den ackumulerade räntekostnadstillväxten i systemet. Antingen så finns det en växande kostnad för ränta som ackumuleras i systemet då pengar som kredit jagar pengar vilket sänker kreditomsättningsshastigheten, vi är nu på all time low, eller så finns det inte en sådan kostnad som kallas för ränta som är kopplad till krediten. Det är bara en fråga om antingen eller och detta kan därför bara sluta på ett sätt

  • Anonym

    Reinfeldt har sålt oss svenska medborgare, han vill att alla
    ska betala med kort så att han kan sända dessa listor till FRA och vidare till USA
    för att kunna sända oss oskyldiga men obekväma till Guantanamo.

  • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

    Jag är lite pigg på att få några förklaringar till censurivern, är det statens informationsstyrelse som har återuppstått med gröna och grå lappar? Jag uttrycker mig ju rimligt vårdat och korrekt på saklig grund och finner det därav lite eljest med denna informationsbegränsingsvilja som SvD uppvisar.

  • Anonym

    Hade problem både igår och idag att logga in på Nordea…

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

       Har du Nordea som bank får du faktiskt skylla dig själv…..

  • Anonym

    Är det inte konstigt att det inte går att ange att en automatisk banköverföring ska vara framme på en helgdag? Omedelbar överföring verkar fungera via Swish så varför inte mellan konton direkt?

  • http://www.facebook.com/carlnorberglive Carl Norberg

    I detta resonemang ligger det ju en inte obetydlig fördel att göra en korrekt skillnad mellan vad som är kontanter och vad som är krediter. Pengar i dag idag är i allt väsentligt krediter, alltså skuld. Och att inte ett ”kort” är ett kreditkort innebär bara praktiken att kortet förmedlar andras cirkulerande krediter i form av pengar.Fysiska kontanter är den enda återstående delen skuldfria pengar, även om förvisso även denna dels värde bärs upp av skulderna på krediterna. Sedan gäller det vanliga med ränta på nominella kreditbelopp som predestinerar systemet till haveri.
    Så länge som pengar är nominella krediter som skapas i vinstmaximerande banker ur ingenting till en kostnad av ränta, så kommer ingenting att förändras utom den ökande finansiella haverihastigheten som grundas på den ackumulerade räntekostnadstillväxten i systemet. Antingen så finns det en växande kostnad för ränta som ackumuleras i systemet då pengar som kredit jagar pengar vilket sänker kreditomsättningsshastigheten, vi är nu på all time low, eller så finns det inte en sådan kostnad som kallas för ränta som är kopplad till krediten. Det är bara en fråga om antingen eller och detta kan därför bara sluta på ett sätt.

  • Anonym

    Jag har börjat med att ta ut maxbeloppet min bank tillåter, tiotusen kronor, i hundralappar åt gången på bankkontor. Det tar inte längre tid än några bankomatbesök och jag föredrar hundringar framför femhundringar just för mindre kontantköp. Åsså har jag en del kontanter hemma. Det är säkrast så. Skimming, strömavbrott, bankkonkurs, misstag av en bankbyråkrat, krig, naturkatastrof, plötsliga politiska belsut, Kronofogden, borttappat kort o.s.v. kan när som helst göra mina bankkonton helt otillgängliga. Visst är det bekvämt att handla elektroniskt online, men man bör ha så mycket i kontanter att man kan klara sig (typ resa utomlands) under en period när det där sårbara centraliserade systemet inte fungerar av en eller annan orsak. Hjälper inte att gråta ut i Aftonbladet då liksom…
    Om SEK upphör i kontanter, så skaffar man sig någon valuta som ännu finns i kontanter. Kontantförbud skulle minska SEK:ens efterfrågan och växelkurs.

  • Anonym

    Jag har börjat med att ta ut maxbeloppet min bank tillåter, tiotusen kronor, i hundralappar åt gången på bankkontor. Det tar inte längre tid än några bankomatbesök och jag föredrar hundringar framför femhundringar just för mindre kontantköp. Åsså har jag en del kontanter hemma. Det är säkrast så. Skimming, strömavbrott, bankkonkurs, misstag av en bankbyråkrat, krig, naturkatastrof, plötsliga politiska belsut, Kronofogden, borttappat kort o.s.v. kan när som helst göra mina bankkonton helt otillgängliga. Visst är det bekvämt att handla elektroniskt online, men man bör ha så mycket i kontanter att man kan klara sig (typ resa utomlands) under en period när det där sårbara centraliserade systemet inte fungerar av en eller annan orsak. Hjälper inte att gråta ut i Aftonbladet då liksom…
    Om SEK upphör i kontanter, så skaffar man sig någon valuta som ännu finns i kontanter. Kontantförbud skulle minska SEK:ens efterfrågan och växelkurs.

  • Anonym

    När guld blir pengar igen så kommer mynt att användas för stora valörer och sedlar som växelpengar!
    Oscar II:s guldfemma väger bara ca 2 gram och är liten som den sista 25:öringen. Mynt med nära 100% guldhalt kan inte gärna göras mindre än så, men de kan förstås spes ut med andra metaller, om än det möjliggör förfalskningar som inte är uppenbara att upptäcka. Och två gram guld är värt ca 700 SEK. Sedlar skulle vara bankers löften om att på begäran omgående lösa in den mot angiven mängd guld, då kanske minst i jämna tvågramsmynt. Hundramilligramsedeln skulle t.ex. ha ett värde som idag motsvarar 70 SEK.

  • Anonym

    När guld blir pengar igen så kommer mynt att användas för stora valörer och sedlar som växelpengar!
    Oscar II:s guldfemma väger bara ca 2 gram och är liten som den sista 25:öringen. Mynt med nära 100% guldhalt kan inte gärna göras mindre än så, men de kan förstås spes ut med andra metaller, om än det möjliggör förfalskningar som inte är uppenbara att upptäcka. Och två gram guld är värt ca 700 SEK. Sedlar skulle vara bankers löften om att på begäran omgående lösa in den mot angiven mängd guld, då kanske minst i jämna tvågramsmynt. Hundramilligramsedeln skulle t.ex. ha ett värde som idag motsvarar 70 SEK.

  • Anonym

    Handelsbanken anser tydligen att det finns mer pengar att hämta på ökade marknadsandelar, än på ökad kortanvändning och avskaffad kontanthantering.

  • Anonym

    Jaha; enbart SEB kammar hem fyra miljarder ( ! ) på folks viftande med plastkorten ! Och de andra ? Kortet ska i fortsättningen bara användas för uttag av friska cash i närmsta automat, aldrig mera några inköp !
    Bojkotta korten !!

  • http://reflection.myid.net/ reflection

    Att det skall vara så svårt att skriva den VERKLIGA anledningen till bankernas pushande för ett kontantlöst samhälle! Denna artikel är helt värdelös. Följande ÄR anledningen för ett kontantlöst samhälle; bankerna får då en total SKULDAVSKRIVNING och behöver ALDRIG betala sina SKULDER! Och det är ett skuldbelopp som är ~97% av TOTALA penningmändgen eftersom det är så mkt ”skulder” bankerna har skapat! För er som fortfarande inte fattat läs mer på parasitstopp.wordpress.c o m Dax att vakna upp nu!

    • Anonym

      De flesta blir rädda när de läser din kommentar. Detta är sant, och det gör att svensken blir rädd. Svensken vill inte under några omständigheter veta sanningen. Då skrattar dem och skriker jag är sååå positiv och glad. Sluta gnälla, du är avundsjuk

  • Anonym

    Gratulerar SvD. Äntligen lite riktig granskande journalistik som vågar utmana det svenska maktetablissemanget. Jämför med överhetsmegafonen DN som alltid står på maktens sida. Där skrivs det inte en rad om hur vanliga människor drabbas av storbankernas/regeringens planer. 

    • http://reflection.myid.net/ reflection

      Ledsen att göra dig besviken men SvD skriver ut i princip samma sk*t som DN och övrig MSM. De gräver inte fullt ut utan bara på ytan. Hade Carolina vågat ta upp den VERKLIGA anledningen till pushandet av kontantlöst samhälle, som jag nämner i mitt inlägg nedan, då hade jag oxå gratulerat SvD. Men det gör hon inte. Inte heller Cervenka vågar skriva hela sanningen om penningsystemet trots att han eg vet hur det fungerar. Min tes-de får helt enkelt inte såvida de inte är beredda att förlora jobbet.

    • http://www.google.com john olsson

      A andra sidan har jag konstaterat att DN ar betydligt mer objektiv i sina artiklar om USA. Kanske man kan rentav saga att DN vagar utmana svenska vanster-etablissemanget.

      • http://avpixlat.info/ Illwill

        Heh, så långt ska du nog inte gå. Men DN har på sistone skött sig relativt ok, även om de fortfarande klart är en del av det kulturmarxistiska etablissemanget.

  • http://norah4you.wordpress.com Inger E(norah4you) Johansson

    Är det inte dags att Regering, Riksdag och Riksbank gör klart för svenska och utländska banker på svenska marknaden att det inte är bankerna som har att besluta av svensk valtutapolitik, ekonomisk politik och inte heller bankerna som äger rätten att försöka avskaffa kontanter! Sätt ner foten och det snabbt. De banker som inte accepterar spelreglerna, de får sedan skylla sig själva.

    • Anonym

      Vilket snack. Vill inte bankerna hantera kontanter så vill dom inte. Man kan naturligtvis socialisera bankerna, det har prövats i andra länder…

      Eller så får väl staten öppna en egen bank, Kreditbanken hette den förr tror jag.

      • Anonym

        Det står ”kreditinstitut får”, vilket du snabbt tolkat som att dom skall! Du är något vårdslös med svenskan…

        Det
        finns massor med banker som inte hanterar kontanter, ICA-banken,
        Marginalen Bank, osv. De har alla bankoktroj, vilket är villkoret för
        att få låna pengar (sparkonton osv) från allmänheten.

        Inger E(norah4you) Johansson 9 timme sedan
        Svar till Donner4Snacket får du själv stå för. Bankerna är skyldiga att följa Lag 2004:297 om bank- och finansieringsrörelse.7 kap. 1
        § Ett kreditinstitut får driva bara finansiell verksamhet och
        verksamhet som har ett naturligt samband med den.   Ett kreditinstitut
        får i sin verksamhet, bland annat 1. låna upp medel, till exempel genom
        att ta emot inlåning från allmänheten eller ge ut obligationer eller
        andra jämförbara fordringsrätter,…..5. tillhandahålla betalningsmedel,

  • http://reflection.myid.net/ reflection

    Mitt svar till Reohm togs bort trots endast 500 tecken så jag får en chans till att svara på denna artikel.

    Om vi tittar här under kapitel 5, 3 § i http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-19881385-om-Sveriges-ri_sfs-1988-1385/?bet=1988:1385#K5 finns en lag som säger: ”3 § Riksbanken skall svara för landets försörjning med sedlar och mynt.”

    Det innebär att så länge vi efterfrågar och använder, sedlar och mynt måste Riksbanken tillhandahålla sedlar och mynt.

  • http://www.facebook.com/gurra.snurra.14 Gurra Snurra

    Tack för en bra artikel och att svd följer upp den kontantlösa utvecklingen.
    Blir så upprörd över detta.
    Att ta bort kontanter drabbar småföretag samt dom fattigaste och mest utslagna människorna i samhället.
    Vissa är inte kreditvärdiga eller har en fast adress, ska dessa fattiga utslagna människor bli mer diskriminerade?
    Utöver detta så är det ett enormt slag mot den personliga integriteten då alla dina köp och betalmönster registreras, vilket inte sker vid kontanter.
    Sedan så har vi rån risken som används som argument och visst lär dom idag vanliga personrånen minska samt rån av banker och transporter av kontanter, men det kommer även leda till grövre brott ofta med frihetsberövande och större faror för dom utsatta.
    Även kortbedrägerier kommer öka vilket säkerligen kommer leda till flera drabbade där det sedan ligger i bankernas (som själva aldrig är ansvariga) agerande om du får ersättning eller inte.
    Vad händer i framtiden om flera banker sammarbetar och dom helt plötsligt inte vill ha dig som kund för att du stått på dig vid tvist eller anses ha för dålig ekonomi?
    Sedan lär pantbankerna minska då dom som ofta använder pantbanker vill ha kontanter då dom kanske ligger minus på kontot men trots det behöver mat.

    Dom enda som tjänar på detta är bankerna fast inte pantbankerna.
    Det detta leder till är att göra folk mer beroende av banker samt en ny underklass med dom icke betrodda som inte är välkomna som kunder.
    Det leder även till svårigheter att skicka barn till affärer och handla, någorlunda jämna pengar kan jag skicka med ett barn men inte ett bankkort.
    Även turistnäringen kommer drabbas hårt och marknader lär inte finnas kvar i den formen dom har idag.
    Övervakningen av medborgaren/kunden är fruktansvärd och jag kan inte ge någon pengar utan att det registreras , finns övervägande risk för ändamålsglidning med insamlade uppgifter och kanske både skattemyndigheten och polisen får full tillgång till insamlade uppgifter i framtiden.
    Antar att det lär växa fram andra kontanta betalmedel som tex ädelmetaller för kontanter behövs än.
    Tyngre kriminella använder redan idag andra betalmedel än kontanter så den organiserade brottsligheten försvinner inte om kontanter försvinner.
    Tror helt ärligt att det kontantlösa samhället skapar fler problem än vad det löser.

  • Anonym

    Ett intressant dilemma är att människor med betalningsanärkningar sällan blir godkända för kort eller Internetbank. Hur ska de betala sina räkningar?

  • http://norah4you.wordpress.com Inger E(norah4you) Johansson

    Svar till Donner4
    Snacket får du själv stå för. Bankerna är skyldiga att följa Lag 2004:297 om bank- och finansieringsrörelse.
    7 kap.
    1 § Ett kreditinstitut får driva bara finansiell verksamhet och verksamhet som har ett naturligt samband med den.   Ett kreditinstitut får i sin verksamhet, bland annat 1. låna upp medel, till exempel genom att ta emot inlåning från allmänheten eller ge ut obligationer eller andra jämförbara fordringsrätter,
    …..
    5. tillhandahålla betalningsmedel,

    • Anonym

       Det står ”kreditinstitut får”, vilket du snabbt tolkat som att dom skall! Du är något vårdslös med svenskan…

      Det finns massor med banker som inte hanterar kontanter, ICA-banken, Marginalen Bank, osv. De har alla bankoktroj, vilket är villkoret för att få låna pengar (sparkonton osv) från allmänheten.

  • Anonym

    Bankerna bidrar till glesbygdens utarmning genom sin girighet.
    Det blir omöjligt att bo i glesbygd om man inte kommer åt en bank med kontanthantering.

    • Anonym

      Kanske behöver man slå ihop post, bank, kontanthantering, drivmedel, sprit och livsmedel till ett service kontor.
       
      Att få tillstånd till alla dessa verksamheter är en lång process som borde kunna effektiviseras genom politiska reformer, något för Centerpartiet att fundera över.

      • Anonym

        God idé så när som på att du nämner Centerpartiet.
        Centerpartiet har övergett landsbygden.
        Centerpartiet ägnar sig numera åt att främja invandring till Sverige från jordens allra mest underutvecklade länder.
        I alla fall deras företrädare Ankersjö.

  • Anonym

    Bankerna bidrar till glesbygdens utarmning genom sin girighet.
    Det blir omöjligt att bo i glesbygd om man inte kommer åt en bank med kontanthantering.

  • Anonym

    Ett cash-löst samhälle med enbart digitala pengar har en stor fördel, det går att följa varje transaktion i realtid om man centraliserar transaktionsflöden.
    Detta kan även innebära att man eliminerar möjligheten för så kallade ”bankrunns”, att sparare står utanför banken och vill ha ut alla sina sparpengar i kontanter vilket skapar stora tekniska och logistiska problem.
    Därmed kanske man får ett stabilare bankklimat men man förlorar också en kontrollmekanism då banken slipper oroa sig för att tappa förtroende utåt.

    • Anonym

       Ja, det är ju ett problem att spararna har rätt att ta ut sina pengar. Det måste förhindras…

      En annan bieffekt av digitaliseringen är ju att staten får insyn i valutaflödet, tillsammans med reegistreringen av emailkommunikation och mobiltelefonen så har man därigenom total kontroll på varje medborgare. DDR, släng dig i väggen.

  • http://profile.yahoo.com/OE7VUZBRI7UFQTROWGNRZ34MYE Kalle

    Det verkliga skälet. Det kostar ungefär 1% av pengarna att hantera kontanterna, och riskerna är enorma. Både ekonomiskt och för personligt lidande. Om bankerna sedan tjänar 3 miljarder på att vi kunder sparar 7 har jag inga problem med, men tydligen så anser många att det är bättre att vi betalar för 7 än för 3.

    • Anonym

       Jaha… Skulle du kunna precisera lite hur du kommit fram till dina siffror?

      Och vad avser riskerna, hur enorma är dom? Bankrån är numera rätt sällsynta…

      Och om nu ekvationen ser ut som du antyder, varför måste vi alla betala avgifter till bankerna för korthanteringen? Det borde ju vara ren vinst utan avgifter?

  • http://twitter.com/gnouy78 Patric Young

    Kontanterna är en förutsättning för den svarta ekonomin. En stor del av kontanterna i Sverige återfinns inom den svarta och kriminella sektorn. Ingen som ser denna rätt stora nackdel med kontanterna. 
    Ska vi underlätta för den organiserade brottsligheten eller ska vi göra det svårare? 
    Att bankerna tjänar pengar på att tillhandahålla en efterfrågad tjänst är helt ok för mig. De betalar skatt för sina vinster, har tusentals anställda och är en förutsättning för ett väl fungerande samhälle!
    Till räddhågsna pensionärer och andra som inte vill stå i bankomaten pga otrygghhet. Skaffa Visa eller mastercard så kan du känna dig betydligt tryggare än med dina kontanter
    Bort med kontanterna! 

    • Anonym

       Jodå, det finns flera skribenter här som sett denna nackdel med kontanthandeln. Bl.a. jag i ett svar till Inger E(norah4you) Johansson men tyvärr gillade hon inte det och tog bort det fyra gånger. Jag skrev, som svar på hennes åsikt att Regering, Riksdag och Riksbank skulle tvinga bankerna till kontanthantering:
      ”Det kommer dom inte att göra. Regering, Riksdag och Riksbank har ett
      eget intresse av att ta bort kontanterna, svarta pengar. Genom att alla
      transaktioner går genom banksystemet så vet staten precis allt om dina
      pengar. Och i kombination med övervakning av mobiltelefonen och
      emailkommunikation så vet dom precis allt om vad du pysslar med, när och
      hur…
      I det gamla DDR var faktiskt övervakningen något mer begränsad, dolda
      mikrofoner och rapporterande grannar och släktingar hade sina
      begränsningar.”        
      Även om den svarta sektorn i ekonomin inte är önskvärd så måste vi nog inse att om vi vill driva kampen mot den in absurdum så blir resultatet ett övervakningssamhälle av sällan skådat mått. Det ser jag som värre! Det finns andra möjligheter att hantera den rent kriminella delen av ekonomin än att låta bankerna ansvara för det, erfarnheter de senaste åren visar väl ganska tydligt att banker är helt vanliga företag med målet att tjäna pengar åt sina anställda och aktieägare…

  • Anonym

    Aktier på de små listorna handlas på förväntningar snarare än värde, på ett ofta orimligt sätt. 

  • Niklas

    På småbolagens listor kan vad som helst hända. Till exempel att en stor ägare ser till att skicka order till bolaget i fråga från andra bolag som storägaren kontrollerar, direkt eller indirekt, så att vinsterna bara ökar. Finns ingen garanti om att saker behöver gå rätt till….somliga kallar det spänning. Jag kallar det avancerad ”home boiler”.

  • Anonym

    Var tog Cassandra Oil vägen på listan.
    Från några ören till 38 kr
    Ett framtidsbolag!

  • Anonym

    Arcam är ingen bubbla! KÖP! ^^

  • Anonym

    Maud Olofssons son har ett vindkraftsföretag, intresserad?

  • Johan Retsler

    Den här sortens artiklar finns det alldeles för många av. Säger tyvärr något negativt om ekonomijournalister (brist på fantasi och kompetens). Caroline får gärna skriva vilka bolag som blir vinnare och förlorare under året som kommer, inte året som var. Dessutom ska medfölja en garanti: ”investera enligt denna artikel, vinner du tar SVD 10% i provision, slår det fel står SVD för 90% av förlusten”.

  • Anonym

    Då vet vi det att det blir en ny kris som 2008 inom kort som kan bli ännu värre än den var 2008.
    Spelet kan fortsätta i kasino finansmarknaden som inget har hänt, Pozi ekonomin fortsätter.
    Sen ska vi ta upp notan ner spelet rasar.

  • http://profiles.google.com/dejan.ilic Dejan Ilic

    Sätt motkrav : INGA utdelningar till ägare innan 2019 eller när BASEL-kraven till slut i verkligheten blir gällande, värdepapper (som plötsligen tillåts i reserven) skall avvecklas senast 5år senare, i en given avtrappning. Brott mot dessa regler innebär att bankens styrelse själva anser att den har fullgoda reserver och att Basel-reglerna omedelbart kan tillämpas på dem.

    Uppskjutna krav, samtidigt som banken tillåts att ge ifrån sig pengar/värde till ägare låter som en motsägelse. Långsiktiga ägare kommer inte att få någon huvudbry då värdet på banken kommer att öka under tiden, men ”kvartals”-aktörerna som åderlåter företag i nuvarande form av kapitalism skulle stabila företag kunna klara sig undan.

  • Anonym

    Korrekt tidslinje finanskrisen:
    Mars 2008: Bear Stearns tvångsförsäljs till JP Morgan Chase
    15 September 2008: Lehman Bros ansöker om konkurs/chapter 11
    16 september 2008: AIG räddas genom ett övertagande från FED

  • Anonym

    Carolina N. Din analys av hur de förändrade reglerna påverkar bankerna och hur bankerna har resonerat är synnerligen bristfällig.
    Om du ska vara börsreporter behöver du skaffa dig grundläggande kunskap i vilken strategi börsbolag har.
    Istället för att i varje artikel lägga fram den ena konspirationsteorin efter den andra kanske du borde ta reda på hur det egentligen är.
    Det är inte så svårt.

  • Lars Ericson

    Carolinas ordval gillas (gnäll, snyft, krokodiltårar), analysen gillas också. På dom bara, ge dom vad dom tål.

  • http://www.theadvocates.org/quiz_result?e=90&i=80_90.gif&p=80 Truth or Lie

     Den stooora gåtan här är väl ändå Ingves. HUR kan han gå med på att inte bara skjuta på kraven utan även lätta på dem och inkludera aktier (!) i säkerhetsunderlaget? Det går stick i stäv med hans egen offentliga uppfattning och hur han själv kan acceptera detta utan att avgå är en gåta. VEM eller VAD talade om för Baselkommittén att läget är såå illa att de måste göra detta? Ingves är nog skyldig de flesta en förklaring.

  • Anonym

    ”mätningar visar att havet tidigare har sträckt sig mycket högt över dagens havsyta”.
    Vad är det för struntprat?

    Dagens havsnivå är den högsta sedan istiden.
    Havsnivån har stigit cirka 130 meter sedan den förra istidens höjdpunkt för cirka 18 000 år sedan.

    Artikelförfattaren måste mena att landnivån har varit långt under dagens nivå och därför ”löpte strandlinjen omkring tre kilometer från den nuvarande”.

    • Anonym

      Precis, det var felformulerat.
      Om NN har ändrats vet jag inte, men landhöjningen tycks vara ett faktum.

  • Anonym

    ”Att” det rådde ett högt isostatiskt tryck på den platsen måste väl ändå anses vara en plattityd. Frågan som är relevant är ju ”varför” det rådde ett sådant högt lokalt isostatiskt tryck just där! Var det veck och förkastningssprickor i berggrunden, tjockare is, …eller?!

  • Anonym

    Att halvmånetåget stoppades var viktigare än exakt var och när. Som symbol för att det skedde är Poitiers viktigt.

  • Anonym

    Verkar som om slaget faktiskt förlorades, inte vanns. Eller?

  • LookMoo

    Det är ingen tillfällighet att denna något udda historietolkning dyker upp bara några veckor efter att Svenska polisen lyckats pacificera muslimerna i Husby (artikeln är ett beställningsjobb). Artikeln har uppenbarligen syftet att minska konfrontationsytorna och släta över Islams expansiva tendenser.

  • Anonym

    Hade inte expansionen gått att hejda så hade Europa varit ett muslimskt uland.

  • Carl Norberg

    Man kan säga att den ackumulerade kostnaden för skapande av köpkraft överstiger den produktiva nyttan i en alltmer växande omfattning. Här lite mer om det monetära systemets uppenbart logiska brister. http://carlnorberg.wordpress.com/2013/11/21/dysfunktionell-logik/

  • nilsolle

    Det är en stor skandal att detta får fortsätta utan några repressalier från myndigheter om det som står i artikels är rätt. Varför har vi högt avlönade myndigheter och politiker när de är inkapabla att reda ut det här?

    • Nebbiolo71

      De är inte mer inkapabla än andra aktörer, de är bara fullständigt sålda på den ideologi som drev fram kreditavregleringarna på 70- och 80-talet. De tror helt enkelt att det är optimalt att privata aktörer i vinstsyfte står för penningförsörjningen (i form av räntebärande krediter) i ekonomin. Man har liksom glömt lärdomarna från den stora depressionen där finansiella innovationer och privat kreditskapande låg bakom krisen – man har även glömt det reformförslag som växte fram i skenet av krisen, den sk chicagoplanen (av Irving Fisher mfl), som tyvärr hindrades av dåtidens mäktigaste bankirer. Nu 80 år senare har vi skapat precis samma kris på samma grunder…och föreslagen lösning är precis lika relevant idag som då!

  • http://larer2.blogspot.se/ Lars Erlandsson

    Bankernas storlek och centrala roll i ekonomin blir naturligtvis till en central roll kring vilket allt cirkulerar – även politiken. Det går inte att nämna sjunkande pensioner, bostadsbrist, försämrad sjukvård eller tågkaos utan att dagens politiker sänder en tanke till banksfärens intressen.
    Men dessa omvårdnadstankar om finanssfären, maskeras lätt genom att lägg skulden på sjuka, pensionärer och arbetslösa, som ”levt över våra tillgångar” eller som en politisk minoritet gör – skyller på kostnaderna för invandring, aborter osv.

    Bankernas väl och ve spelar således samma centrala roll för det offentliga som börsspekulationen spelar för industriproduktionen i dag.
    Historiskt lever vi i bankernas och värdepappershandelns era, vilket kännetecknas av stagnerande världsproduktion, vapengnissel och växande konkurrens om jobb och välfärd.

    Krav på förstatligande av banker och finansföretag kommer därför att växa sig starkare.

  • Snotra

    Med tanken på att banker i dag lånar ut fiktiva pengar och att värdet är beroende på ”efterfrågan” så finns all anledning till nervositet. Ännu mer nervös borde dom vara när dessa höga herrar inte ens kan kontrollera aktieutdelningen till Ägarna, som borde vara Svenska folket men snarare är en liten klubb i det fördolda……..

  • NilsNilsson89

    ”Nordeas totala tillgångar (vilket för en bank är samma sak som utlåning) till 439,8 miljarder euro” skriver krönikören, vilket naturligtvis är fel.
    I övrigt bör man väl komma ihåg att Nordea´s kraftiga expansion har skett under tiden som staten har varit huvudägare – alltså haft ett avgörande inflytande och ansvar.

  • supersur

    Vad är poängen med detta navelskåderi till artikel? Belgarna har ett eget glas till vart och ett av deras 300+ öl. Det är lite av en grej de har. De är dock alla varianter på ett fåtal grundformer och dessa går utmärkt att växla sinsemellan för samma typ av öl. Glaset hjälper föga om innehållet är tunt, vilket dessvärre är fallet för i stort sett all öl som tillverkas utanför Belgien.

    • Nick_Names

      Det finns massor av fin öl från mikrobryggerier över nästan hela världen. Belgisk öl tycker jag personligen är alldeles för söt och har för dåligt med humle. Om däremot bara dricker lager kan man lika gärna dricka direkt ur flaska eller burk.

    • bigson16

      Är belgarna fortfarande världsmästare i ölkonsumtion per capita?

  • bigson16

    Min erfarenhet är att ett glas som är päronformat, en stor utbuktning nertill, är bra.
    Öppningen borde vara liten för att få en riktig Schaumkrone, det fungerar inte så bra i en sejdel.
    En bryggare sa en gång: Det är en synd att hälla ölet från en flaska till ett glas, all kolsyra, som jag lagt ner arbete på att få in i flaskan, försvinner.
    Det finns ölsorter som smakar bättre ur tappen än ur flaskan eller burken.

  • Pingback: Upp till 200 kronor gratis och 40 free spins utlovas |

  • Anonym

    Menar du inte ”med tanke på ATT proteststormen helt uteblivit”? ;)

  • Anonym

     Jag la också märke till att du skrev nån och tyckte det var befriande att nån annan än jag – och särdeles så en språkvetare – tycker att denna kortform passar bra i ledigare skrift. Skriver alltid nån, sån och liknande i till exempel mejltexter.

  • Anonym

    Jag tycker ”nån” är en stilmarkör, fast med något olika valör i tal respektive text. Svenskan skall inte eftersträva att vara något slags platt esperanto, som jag ser det.
     
    Sen så tycker jag nog det antingen är ”denna stavning” eller ”den stavningen” i skrift (eller på standardsvenska), apropå talspråk. Men det är klart, det är ju inte förbjudet att skriva på västsvensk talspråksdialekt :)

  • Fredrik Östman

    Nej, du har rätt angående idiomatisk tempusanvändning på svenska.

    Ylva, när kommer den utlovade artikeln om preteritum, imperfekt, perfekt particip och supinum? På det förväntar jag mig ett hängivet försvar av dubbel supinum!

  • Ylva Byrman

     Jag är mycket nöjd med rubriken. Kan vara min bästa rubrik någonsin?

  • Ylva Byrman

     Jag har börjat snickra på en sådan, men problemet är att jag väntar på att en reserverad bok ska dyka upp på bibblan.

  • Ylva Byrman

    Absolut. Fast poängen med inlägget var inte att reda ut detta.

  • Ylva Byrman

     HAHAHA! Jag lovar, det var faktiskt en renodlad felskrivning =)

  • Ylva Byrman

     Jag måste skriva ett litet inlägg om ”nån”, ”nåt” och ”sånt”.

  • Ylva Byrman

     Precis. Nyansfrågan är intressant.

    Trodde först att det var jag som hade skrivit ”denna stavningen”, men det var alltså en annan sydsvensk.

  • Anonym

    Muslimer har mördat andra muslimer i massor genom historien. Bara att rycka på axlarna åt att mördandet fortsätter. Det är en integrerad del av islams utövande.

  • http://twitter.com/Jesper_Sunden Jesper Sundén

    Hej Mats, jag tror du tänker på Benghazi som var huvudstad vid sidan av Tripoli fram till Gaddafis kupp 1969. Det var ett av kung Idris starkaste fästen och det var där upproret mot Gaddafi började i februari 2011.
     
    Rivaliteten mellan Tripoli och Benghazi har gamla anor – här kan du läsa en spännande understreckare om Benghazi: http://www.svd.se/kultur/understrecket/tyranner-har-aldrig-gatt-sakra-i-benghazi_6040807.svd

  • http://norah4you.wordpress.com Inger E(norah4you) Johansson

    Du Flinta4 bör skaffa dig bättre kunskaper om vad regering, riksdag och riksbank står för och vad de får respektive inte får blanda sig i. I detta fallet har du helt fel. Varken regering, riksdag eller riksbank har något som helst intresse av att digitalisera all ekonomi. Det land som gör det blir nämligen extra sårbart inte bara för elavbrott utan även säkerhetsmässigt.

  • Anonym

    Eftersom min kommentar togs bort så blir ju Inger E(norah4you) Johanssons svar på densamma något svårtolkat. Faktiskt även för mig.
    Vad jag skrev var att regering, riksdag och riksbank inte kommer att motsätta sig bankernas strävan att försvåra användandet av kontanter eftersom de tre nämnda har ett intresse av att få insyn i valutahanteringen för att komma åt den svarta ekonomin. Att detta gör landet mer sårbart är självklart, men Sverige är ändå så digitaliserat så det har i sammanhanget knappast någon betydelse. Redan idag är ju 90% av ekonomin i digital form, hur många har pengar i madrassen och alla aktier, fonder, pantbrev mm är redan digitala.
    Anledningen till att min kommentar togs bort kanske var att jag jämförde Sverige med DDR, med övervakning av valutaflödet, emailkommunikation och mobiltelefoni har faktiskt svenska myndigheter större insyn i våra liv än vad Stasi hade i DDR eftersom dolda mikrofoner och spionerande grannar/släktingar har sina begränsningar… Så, nu kommer väl min kommentar att tas bort igen, frågan är bara varför…

  • Anonym

    Intressant, nu är nedanstående kommentar borttagen tre gånger. Svd´s moderator har uppenbarligen inte mycket att göra. Men 4:e gången gilt, så här skrev jag:

    ”Det kommer dom inte att göra. Regering, Riksdag och Riksbank har ett
    eget intresse av att ta bort kontanterna, svarta pengar. Genom att alla
    transaktioner går genom banksystemet så vet staten precis allt om dina
    pengar. Och i kombination med övervakning av mobiltelefonen och
    emailkommunikation så vet dom precis allt om vad du pysslar med, när och
    hur…
    I det gamla DDR var faktiskt övervakningen något mer begränsad, dolda
    mikrofoner och rapporterande grannar och släktingar hade sina
    begränsningar”

  • Anonym

     Mycket intressant, Inger E(norah4you) Johanssonmåste ha en direktlinje till SvDs moderator, eller så är jag helt enkelt portad… Men kanske har ni somnat. För femte gången, vad jag skrev var:
    ”Det kommer dom inte att göra. Regering, Riksdag och Riksbank har ett
    eget intresse av att ta bort kontanterna, svarta pengar. Genom att alla
    transaktioner går genom banksystemet så vet staten precis allt om dina
    pengar. Och i kombination med övervakning av mobiltelefonen och
    emailkommunikation så vet dom precis allt om vad du pysslar med, när och
    hur…
    I det gamla DDR var faktiskt övervakningen något mer begränsad, dolda
    mikrofoner och rapporterande grannar och släktingar hade sina
    begränsningar.”

  • Anonym

     Mycket dumt skall man behöva läsa här. Nästan all ekonomi är redan digitaliserad, kontantdelen gör varken till eller ifrån ur säkerhetssynpunkt.
    Vill man försäkra sig mot sammanbrott så får vi gå tillbaka till att klippa kuponger och tjusiga pantbrev, men det vor ett ganska dyrt och opraktiskt system i dagens samhälle.

    Dessutom är det säkert så att statsmakten gärna ser en övergång till en helt ditaliserad ekonomi, då löser man problemet med svarthandeln. Och får samtigt total insyn i den enskildes ekonomi vilken ju då lättare låter sig beskattas.

  • Anonym

    Ge mig ett exempel på när det har hänt.

  • Anonym

    Vilken planet är du i omloppsbana kring för tillfället?

  • Anonym

    Nja från Pyrenéerna och norrut är snarare riktigt.
    Martell&Co s insatser har förminskats i flera historikers försök att nedtona Frankerrikets betydelse för Europas utveckling till förmån för Germansk historieskrivning.

    Skall man hårddra det hela så är återerövrandet av den Iberiska halvön av de kristna av mycket stor betydelse för den Europeiska historian med tanke på de månggrenade kungahus som sedan etablerat sig där.

  • quesnay

    Nordea har väl fortsatt i exakt samma riktning de hade medan staten var ägare?
    Dessutom är staten fortfarande helägare av SBAB, som ofta är de som tänjer gränserna längst när det gäller oansvarig kreditgivning. För ”folkets” bank har ju i uppdrag att vara prispressare så att folk kan låna mer och billigare.

    Om staten låter bli att ge banker extra skydd och billiga pengar genom statligt dikterad ränta så kommer de anpassa sig och ta mindre risker utan att vi behöver införa planekonomi.

  • Carl Norberg

    Såvitt någon kan förstå skapas köpkraft genom pengar och att resonemanget därför är analogt med skapandet av pengar som krediter i den cirkulerande penningmängden kan knappast längre betraktas en mer storvulen hemlighet.

  • Elementary

    Stora språksvårigheter uppenbarligen. Får gissa vad du menar. Köpkraft skapas inte genom pengar utan i grunden av en växande hälsosam ekonomi. Pengar är bara ett betalningsmedel. Kanske det är detta som skapar så många missförstånd i denna ständigt återkommande diskussion.

  • http://www.swl.nu/tycker Sven Tycker

    Som jag sade, så skulle man utnyttjat sitt ägande och inte låtit giriga slipsnissar bara ha sin bonus för ögonen.

  • http://www.swl.nu/tycker Sven Tycker

    Kanske i just den riktningen att bankens främsta syfte inte bara är att öka bonusarna till giriga slipsnissar och utdelningen till ägarna utan också fylla en viktig funktion i samhället.

  • NilsNilsson89

    Låt mig upplysa att vid de två föregående bankkriserna så har inte svenska skattebetalare varit förlorarna – vid bägge tillfällen tog staten aktierna (vilket naturligtvis är helt rätt) och sålde därefter med stor vinst.

  • Carl Norberg

    Så länge som betalningssystemet är medlet för arbetsdelning så är kontrollen över penningmängden också vad som styr ekonomin.

  • Nebbiolo71

    Tror visst du blandar ihop behov och köpkraft…för oavsett hur ohälsosam ekonomin är så ökar jag min köpkraft med exakt 1 miljon kronor om jag ber banken skapa 1 msek i form av ett sk lån till mig. Det är helt nya pengar som jag från undertecknandet av skuldbrevet kan spendera in i ekonomin. De ökar penningmängden och de ökar min köpkraft. Att pengar är ett betalmedel är ingen som ifrågasätter. Att de skapas såsom krediter av privata banker är heller inte speciellt oortodoxt.

  • Elementary

    Hade det varit så hade vi ju envar kunnat trycka egna pengar i källaren och försörjt oss på detta. Pengar är ett betalningsmedel och behöver uppenbarligen avmystifieras.

  • Carl Norberg

    Bankerna kan påverka penningmängden och har mycket små och betydelselösa begränsningar till detta.

  • Elementary

    Om du sätter dig in i det omfattande regelverk som styr bankväsendet så förstår hur fel du har. Bara för att detta är ett svårlöst problem innebär det inte att det omgärdas av ett enormt regelverk det ska du ha klart för dig.

  • Ros2

    Har du aldrig hört ordet försäkringar? Bidragen det delar Alliansen ut till överklassen så mycket de hinner för att skuldsätta landet? Som sen tar många år att rätta till för socialdemokratin?

  • Carl Norberg

    Eller om du sätter dig in i hur detta fungerar så behövs det ingen diskussion alls. Sidan 73 för att du skall slippa leta. http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/Finansmarknaden/2013/rap_finansm_130830_sve.pdf

  • Nebbiolo71

    Regelverket finns till för att skapa ett sken av kontroll från staten men vad gäller penningskapandet så är privata banker drivande och kontrollerande medan staten endast har en roll som en hjälpande hand, såsom lender of last resort, mha bailouts, riksbanksreservssystemet etc.

  • Elementary

    Är ekonomin ohälsosam så kan du inte låna en spänn.

  • Elementary

    Bara så du vet pågår en omfattande reglering just nu av banksektorn. Det finns förstås inget intresse av att ha en banksektor som inte går att kontrollera.

  • Elementary

    Vad har detta nu med saken att göra överhuvudtaget? Försäkrar dig att debet o kredit har jag koll på. Ekonomi är lite mer komplicerat än så. Läs en 100 poäng nationalekonomi och kom tillbaka om du nu mot förmodan har kvar dina åsikter då.

  • Nebbiolo71

    Spel för galleriet är man bra på men verkliga reformer lyser med sin frånvaro, bankägarna och deras lobbyorganisationer är alltför mäktiga och författar dessutom majoriteten av reglerna som skrivs.

  • Elementary

    Kvalificerat trams.

  • Nebbiolo71

    Inga problem att låna till ett hus även om ekonomin går på sparlåga, dessutom så är det just privat låntagande som man försöker stimulera för att få i gång ekonomin, se Australien, USA och UK. Nya krediter är inte ett resultat utan snarare ett medel för att ekonomins hjul ska kunna rulla. Att ett privatägt kreditbaserat penningväsende aldrig långsiktigt kan skapa en hälsosam ekonomi är en helt annan sak…

  • Carl Norberg

    Nej det är exakt samma sak, för som av en händelse så måste den räntekostnaden på dessa pengar täckas av nya krediter och när denna aggregerade räntekostnad inte mer kan försörjas av den organiska ekonomiska tillväxten då, då blir systemet skuldmättat och stagflaterar. Jag har lagt alldeles för mycket tid på värdelösa utbildningar, inte minst i i nationalekonomi.

  • Nebbiolo71

    Att läsa nationalekonomi i dessa dagar kan knappast ses som en merit, särskilt inte som de bla fått massiv kritik för att lära ut felaktigt hur banker, penningmultiplikator och pengar fungerar – vissa går så långt att rubricera skolboksexemplet som en ren lögn. Om du vill förstå makroekonomi så läs i stället systemteori och lär dig räkna med differentialkalkyl – mikro och bokföring kan vara bra då det är så mkt enklare att förstå hur pengar skapas – men att förstå skapandets effekter så måste man tyvärr söka sig utanför ekonomin, mot matematik och modellering av dynamiska system.

Reportage
Skådespelerskan Wei Meng i en paus under inspelningen av 'March Towards the Dawn'.

”Antijapanska kriget” går vidare på tv

Kina smutskastar Japan.

FOTO: Jackson Lowen

Vansinnigt Tour de France går i mål

Ny bok

Vidunderlig gestaltning av dumhet.

Billgren på premiär av nya Grafikens hus

Konst

”Människor är så engagerade”.

Så skadar hettan samhällsdebatten

Lärdomar

Veckans tre solsting.

Still Life fullpoängare och råkurr i Hercules

Veckans filmer

Recensioner och filmklipp

”Söderhavsdrinkar och oturistigt klientel”

Helgtips

Topiska takbar och 2x queerteater.

Institutioner skiljer idag från 1914

Sommar i P1

Anna von Bayern.

Löparkroppar och reklamfirmor tar över

Krönika

Södermalms kulturliv dräneras.

Funkband cashade
in på tystnad

Spotify

Tyst men lönsam kupp.

Första trailern till
”Fifty shades of grey”

Kultursvep

Så gestaltas Grey och Steele.

Källa: ”Regeringen
har öst in pengar”

Kulturministern om sparkade museichefen.

Populäraste sommarpratarna

Kultursvep

”Trots sin rädsla har han flest”

Juliette Binoche krigsfotograf i ny film

Film

”Otroligt hur väl förberedda de var”.

Moderat politiker
rasar mot P1 Sommar

Kultursvep

”Public service är vänstervridet”

Karibisk piratstil i svävande värld

Spelbloggen

Inkluderande steampunk.

”Biopics med kvinnor
kan bli en ny trend”

Krönika

Genre länge förbehållen män.

J.M. Coetzee söker
sanningen om ön

Del 3

Om en resa i böckernas värld.

Korttänkt jämföra litteratur med tv

Krönika

Isabelle Ståhl om Amazon Unlimited.

Utøyas minnesplats -
sår som aldrig läker

Tre år efter

”Vissa saker behöver människor och samhälle komma ihåg.”

Så här kan monumentet se ut

Bildspel

Se Jonas Dahlbergs förslag här.

Tabut i svenskjudiska offentligheten

Krönika

Ricki Neuman om skuldkänslor.

Vad hände efter
självmålet i VM?

Quiz

Dick Harrison om Colombias historia.

Inspireras till nya Attefallshuset

Bildspel

Se det flyttbara strandhuset.

Kartlade Sydafrikas moraliska slagfält

Under Strecket

Per Wästberg efter vännens död.

Mannheimer; skarp och opretentiös

Minnesord

Den krassa verklighetens mästare.

Sverige är beroende av impulser utifrån

Kulturchefen

”Extra viktigt för oss.”

Krönika

”förhoppning om
renande eld”

Längtan efter krigets åska.

Det är på sommaren
vi ska läsa elithyllan

Krönika

Våga motstå spänningsromanen.

Checklista för dialektlyssnaren

Språkspalt

Koll på diftongerna i sommar!

Verskonst från exilen

Under strecket

Melitta Urbancics poesi nyupptäckt

Hon skapade en rysk vår i Sverige

under strecket

Ryssland var hett i 1880-talets Stockholm

Det litterära Odessa varken ryskt eller ukrainskt

Under strecket

En litterär rörelse föddes vidOdessas stränder.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Kultur med livet
som insats

Leka med döden

Skottskadad för konsten.

Filmat våld lockar unga till Isis

Under strecket

Slåss om arvet efter bin Ladin.

Här är sommarens
bästa läsning

Del 2

SvD:s tips om läsning på semestern.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.