Gollum och Gökboet – om statsministern själv får välja

Kulturpolitik Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) yttrar sig sällan om kultur. Enda gången han uttalar sig i ämnet är när framtida väljare skriver brev till honom på Regeringskansliet. För ett halvår sedan svarade han avsändaren ”Två snygga tjejer” att han var förtjust i September, Da Buzz, Magnus Uggla och korvgryta.

Nu får vi veta mer om statsministerns kultursmak, och mer specifikt om cineasten Reinfeldt. I ett brev svarar han den 9-årige frågeställaren Viktor från Bromma att hans filmfavoriter är Gökboet och Sagan om Ringen-trilogin.

 

Visa kommentarer (143 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Regeringspolitiken tillhör det absurda. Hur mycket ska ske i svensk vanvård i det offentliga. M driver en privatisering av landet. Ekonomin är i M:s händer förtärande istället för utvecklande. 

    Det självklara är inte längre självklart. En hysteri har kommit genom finanskriserna. Vinst- och kostnadsjakt sätter förnuft och etik ur spel. Vi ser mönstret i SOS, skola, vård och nu exploateringen av tortyroffren då WeMind AB tar över istället för Röda Korset.Återkommande namn bland riskkapitalbolagen är Goldman Sach, KKR och Wallenbergs EQT-fond. KKR är ägare av Carema Holding. Goldman Sachs ingår som en av aktörerna i finanskraschen 2008. Goldman Sachs finns med börskraschen på Wall Street 1929. De finns med i Greklands skuldhärva. De är med EQT ägare av Trafficare i SJ. Goldman Sachs och EQT är ägare av Sveriges största utbildningsföretag AcadeMedia. http://www.redjustice.net/?p=5588. 
    Detta hotar demokratiska grunder. Om den historiska belysning trädde fram så skulle vi se mönstret i utvecklingen. Allt som sker hör ihop.

  • Anonym

    Socialdemokraterna löser alla problem om de väljer en vanlig nysvensk analfabet till partiordförande, det skulle uppskattas i hela världen socialdemokraterna och Sverige skulle kunna bli världsberömda

    • Anonym

      Ja om de nysvenska analfabeterna är kompetenta nog att ”rädda” Sverige, som det så fint framställs, borde de nästan vara överkvalificerade att rädda socialdemokraterna, så varför inte? Dessutom skulle socialdemokraterna föregå med gott exempel!

      /J

  • Anonym

    Det bygger framtid!  Demokratin i sin rätta betydelse. Makt åt alla. Individen har fått mera att säga till om. Det ger kreativa Svenska  män och kvinnor.

  • Anonym

    ”Vi har säkert inte bottnat än, men vi har precis påbörjat vändningen”. Klockren Juholt-kommentar, haha!

    • Anonym

      Ja jösses! Hur kan man ha ”påbörjat vändningen” när man inte har bottnat? Är han stressad eller bara korkad? Kanske både och?

      • Anonym

        När han nått 0 % har han bottnat. Det vet man säkert. Men man vet inte säkert att det vänder från den nivån.

    • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

      Om man hoppar från en trampolin och dyker ner i en pool så måste man påbörja en vändning för att nå ytan. Under tiden så kan man sjunka ytterligare en bit, innan man fullföljt vändningen.

      Dock så låter det väldigt fel när Juholt uttrycker sig så.

  • Anonym

    Reinfeldt må vara ett flöte för Moderaterna, men för Sverige är han ett sänke. En verklig blyklump.

    • John Ausonius

      Tänkt dig då Lars Ohly eller Jimmie Åkesson som stadsminister. Då skulle
      man behöva gå i landsflykt. Näe, Reinfeldt & co är nog det bästa
      alternativet för närvarande trots allt…

      • Anonym

        Stadsminister, nähä…. Men landsminister då?

      • Anonym

        Jag kan tänka mig Ohly som stadsminister men knappast som statsminister.

    • Anonym

      Du är nog ganska ensam att tycka det….

      • Anonym

        Inte här inne, han 11 gilla, du 3.. 

        • Anonym

          Min är stigandes, den andres stagnerat…

  • Anonym

    Juholt: ”Jag har visat att jag har klarat en ganska unik granskning och att jag klarat en väldigt unik press, jag har lagt en politisk kurs som väcker väldigt starkt stöd runtom i landet”

    Ja, vad ska man säga… Bagdad Bob framstår som verklighetsförankrad i jämförelse.

    • Anonym

      Bagdad Bob var nog inte sociopat, han hade bara en väldigt elak chef som ”motiverade ” honom. Juholt är nog inte tuff, han saknar nog bara sjukdomsinsikt… fullständigt…

    • Anonym

      Fyndigt! Juholt framstår ju de facto allt mer som en mix mellan Bagdad Bob och,
      som Liza Marklund konstaterade; Åsa-Nisse. Rena rama livsfarliga skämtet!
      Alliansens applåder går inte av för hackor.

  • Anonym

    Jag tycker att svensk inrikespolitik har blivit intressant sen Joe Hult entrade manegen.

  • Anonym

    Juholt sänker sossarna, javisst, men han blev vald av deras ledarskap. Juholt var den bästa ledare de kunde hitta. Det säger en hel del om resten av sossarnas ledarskap.

  • Anonym

    Jimmie Åkesson har gått om alla utom Reinfeldt. Det är bara en tidsfråga tills han går om Reinfeldt med.

  • Anonym

    Juholt:  ”jag har lagt en politiskt kurs som väcker väldigt starkt stöd runt om i landet”Har någon sett den kursen?Och än slank han hit och än slank han dit, och än slank han ner i diket

    • Adrian

      Han håller ju med vem han än pratar med för stunden så det är klart att dom gillar kursen!

    • Anonym

      Juholt ska ju bygga tunnelbana i Stockholm.

      Att få lite högre skatt för det tilltalar väl alla i Sverige?

  • Anonym

    ”Det kan egentligen bara bli bättre, för förtroendet är så rekordlågt. Botten borde vara nådd”
    Ja, hoppet är det sista som lämnar människan.
    Själv tror jag nog att det kan slås nya rekord.

  • Anonym

    Ju mer media jagar Juholt, desto bättre tycker jag om honom. Han är ju utsatt för rena mobbningen. Eftersom jag hatar mobbning, så har jag kommit att avsky mobbarna, som i detta fall vet precis vad dom gör. Vuxenmobbníng är planerad och noga uttänkt av en del individer som borde gå i terapi för sina problem. Mediafolk som mobbar borde veta bättre. Att en del personer hakar på, visar bara vilket uselt omdöme dom har. Jag vägrar ansluta mig till någon mobb oavsett vad det handlar om.

    • Anonym

      Klart att Ljugholt behöver gå i terapi!

    • Anonym

      Mobbning är något som vänstern infört i politiken.

    • Anonym

      Är det mobbning att man berättar vad politiker gör med sin arbetsgivares pengar?

  • Gunnar Englund

    Panta rei. Allt rör sig. Allt går i vågor. Mode, konjunktur, politik. Så även min politiska uppfattning.

    Jag var nöjd när de alltför självgoda GP och MS försvann. Jag välkomnade Alliansen. Men utvecklingen blev inte som jag hoppats. I stället för att föra en moderat politik och stanna vid ett balanserat samhälle med statligt ansvar för god funktion inom väsentliga områden lät moderaterna finansiella intressen ta över alltför snabbt, alltför okritiskt och alltför blåögt.

    Samtidigt hade (s) stora problem att hitta hem. Vilsenhet beskriver stämningarna väl. Några gamla politiker, som vant sig vid att alltid ha olika gräddfiler öppna, började bli missnöjda. Nya partiledaren hånades och förklarades vara en löjlig lantis. Men, han började ett arbete som imponerar på mig. Visst var han lite fånigt ödmjuk i början. Han följde väl någon mediakonsults stereotypa råd och då går det som det går. Men Juholt (han heter Håkan) har varit ute i landet och plockat upp ett och annat. Och han har skaffat sig insikter som ingen mediakonsult kan bibringa. Nu verkar han jobba utifrån sina egna grundsatser. Och han börjar kännas äkta.

    Intervjun i morse på P1 gav ett bättre intryck än någonsin. Han verkade trivas i blåsten och kändes riktigt stabil och pålitlig. ”Middagsätarnas” så kallade skämt stärkte honom ytterligare. BR verkar förakta alla han inte har som kompisar. Uttalanden från BR har tidigare förklarats vara skämt. Men den här gången var det övertygelse bakom orden. Otur för BR.

    Jag börjar tro på Håkan! 

    • Anonym

      vantro!

    • Anonym

      Det är väl tur att du och de andra 10 % lågutbildade bidragstagarna får vara lyckliga ett litet tag hur man nu kan vara det när 15 % (dvs 50% fler) har förtroende för Lars Ohly.

  • abacus reider

    Från Juholt till Dinamarca sedan på Juholt igen..höger håller på, precis som vissa gjorde det på 1930.talet fast nu är har vänster tagit judarnas plats. Samtidigt som världen kring rasar i små bitar med högerns förtjänst och medverkan. SvD, obunden och liberal, bara om vi ska ljuga för varandra.

  • Anonym

    Jag är fullständigt hjärntvättad om att en vanlig nyanländ analfabet kommer att göra ett superbra pk jobb som partiledare

  • Anonym

    Lova Olsson borde som jounalist veta bättre än att på sitt sätt underblåsa mobbningen mot Juholt. Mobbargänget är på honom oavsett vad han säger eller gör. Det hela äcklar mig. Jag säger som Robinsondeltagaren som yttrade: Skämmes tamejf-n!

  • Anonym

    Enda vägen ur partiledarkrisen för Socialdemokraterna är att tuse en ny partiordförande.
    Stridigheterna och uppfattningarna om hans förmåga att leda partiet till seger i nästa val är i det närmaste obefintliga.
    Tillsätt en ny valberedning utan Berit Adnor m fl så får vi hoppas att ledarfrågan löses en gång för alla !
    Tiden rinner ur timglaset, tyvärr !
    hagapip

    • Anonym

      Björn Rosengren kan väl ta över valberedningen.

      Men först efter valet 2014.

  • Anonym

    Svar till sign indoktrinering.
    Bevare oss väl!

  • Rosenhane

    Här kan det vara fråga vad som är hönan eller ägget.

    Tänk om det är så att socialdemokraterna är ett sänke för Juholt i stället för tvärt om?

    Eller att både Juholt och sossarna är sänken för Sverige?

    Jag fastnar nog för det sistnämnda. 

    • Anonym

      Själv tror jag att socialdemokraterna med eller utan Juholt skulle vara ett sänke för Sverige.

  • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

    ”Jag har visat att jag klarat en ganska unik granskning och klarat en väldigt unik press”

    Du har inte gjort ett endaste dugg herr Juholt. Du sitter dessvärre fortfarande fastnaglad med vitnande knogar vid grötfatet. 

    Sakförhållandet har ju inte ändrats – ett endaste dugg. Det enda som verkar ha hänt att Juholt nu börjat tro på sin egen retorik, sina egna ursäkter och undanflykter och nu tror sig vara messias. 

    Du har fortfarande inte förklarat dina tryckpress smugglingar, farthållare.

    Varför inte klart säga ”jag ljög om det här”

    Dags att gå nu

  • Anonym

    Det är ett duktigt finansdepart – minister landets styre sitter : Borg är skicklig . Bilht reinfelht okay. sossar saknar typ ekonomisk politik = höja skatter , bygg tågsträcka hitodit utanprut. Sahlin hade mucket väl kunnat stanna kvar. Och inget fel på Juholt men, men ekonomin herrn nada.

  • http://zoega59.blogspot.com sn59

    Visserligen är det bra att tro på sig själv, precis som denne tjockis med morrhår
    Men har man en ledande position måste man kunna leverera något matnyttigt.

    • Anonym

      Men för varje månad han är kvar trillar det in 144 000 kronor på lönekontot.
      Så varför skulle han frivilligt träda tillbaka?

  • Anonym

    Sossarna borde ha satsat på ett delat ledarskap.

    4-5-6 partiledare så att åtminstonde någon klarar sig tillräckligt länge för att leda partiet över nästa val.

  • Anonym

    Laste i en kommentar efter artikeln om Rosengrens uttalande att Juhots sambo ev. tagit ut bostadsbidrag under tiden Juholt eller snarare vi betalt hennes hyra. Om detta skulle visa sig vara sant sa maste val Juholts tid som ledare for det stora partiet vara over.

  • Anonym

    ”Nu har det vänt, vi har inte riktigt bottnat ännu, men…” – karln är lever ju uppenbarligen helt inne i sin egen bubbla! S verkar vara partiet för människor utan egen uppfattning. Juholt tycker att han är bäst för att andra sägs tycka det, många partitoppar stödjer sin partiordförande för att VU sagt att de gör det. Ingen tycker något själv, det är att vara socialist det…

    • Anonym

      Ca 25% och inte ha nått botten än?

      Vad siktar han på, 15%?

      • Anonym

        Jag tror att han siktar på 144000.-/mån så länge det går…

        Den 2 december 2011 20:36 skrev Disqus
        :

  • Anonym

    Han är förmodligen förbrukad men jag tycker många är ganska elaka med honom.

    • http://zoega59.blogspot.com sn59

      Vi är inte elaka mot honom, han får faktiskt skylla sig själv

  • Anonym

    Kan någon initierad soc.demokratisk anhängare i denna kolumn förklara för en oförstående hur en partikongress vill välja en ordförande ”på minst 10 år” ? Allt enl. Östros i Tv4 nyheterna.

    Socialistisk hybris eller tillkortakommande ? Tacksam för svar.

  • Anonym

    Varje gång en opinionsmätning som är dålig för Socialdemokraterna har publicerats, har det varit en bild på Juholt. Detsamma har inte gällt vid motsatsen. Rent psykologiskt får man sådana här effekter då.

    (Att SvD tror att förtroende, och att tro att något är ett ”flöte” är samma sak är förresten märkligt)

    • Anonym

      Om du nu misströstar epitetet sänke och hellre föredrar flöte,så står samme person ”bakom det”,hur man än vänder på det.

  • Anonym

    Han kommer aldrig att bli något annat än ett sänke, för all framtid för sossarna.
    Det man är i litet, är man i stort.
    I hans fall har han redan visat sin inkompetens till fullo och att vara envis gör inte saken bättre utan snarare sämre.
    Man bör inse när man inte är önskad trots att man vill åt makten vilket han med sin envishet så tydligt visar och att resten av det interna inom partiet plötsligt gjorde en kovändning i fråga om vad de tidigare tyckte om hans sätt att agera har gjort det hela ännu mer infekterat.

  • Anonym

    Får man sämre siffror än Ohly då bör man nog tänka på om ens framtoning är den rätta för att bli statsminister,

  • http://pulse.yahoo.com/_NRD4SXAUS7FEBQEDYDMWNDNQ7Q nancy

    Jag har röstat på sossarna i 30 år men Juholt NEJ Tack

  • Anonym

    Det enda förvånande är hur Reinfeldt och Romson kan ha så högt förtroende. Reinfeldt, som gör uppgörelser med MP om att sabba Sverige fortast möjligt, och ta livet av gamla och sjuka. 

    • Anonym

      Varför måste vänstern ljuga? Det är ingen som tar livet av gamla och sjuka, däremot så dog folk i vårdköer under sossetstyret

      • Anonym

        Sanningen är nog att en stor del av våra kommuner, oavsett styre, ser åldringsvården som en kostnad snarare än som något viktigt att sköta. Något som har pågått sedan Göran Persson skyfflade över ansvaret för åldringsvården på kommunerna.

        Not. Själv gillar jag tanken på att medborgare så lokalt som möjligt kan påverka närpolitiken (tex äldreomsorg, sjukvård, skola) via kommuner och landsting, synd bara att så få förstår det. I grund hade Göran Persson rätt, men vi medborgare sätter inte nödvändigt tryck på lokalpolitiker. Allt verkar handla om Statsministern, som om denne skulle bestämma varje liten detalj själv.

  • http://www.facebook.com/people/Per-Vakans/1239493268 Per Vakans

    Jag tycker Juholt är bra, det bästa som kunde hända efter Mona. Han säkerställer ännu en seger för Alliansen! Heja Juholt, alliansens främste kämpa, fortsätt sänka Sossarna!

    • Anonym

      Du kan inte mena allvar heja på massinvandring och därmed gammla och sjukas för tidiga död och  för att inte tala om dom hemlösa och fattiga som inte finns enligt 7 klövern

      • Anonym

        Fniss…

  • Thomas Carlsson

    Paret Juholt har en permanent bostad i Stockholm och har alltså inte rätt till ersättning för ”dubbelt boende”, övernattningslägenhet, och ersättningen var/är definitivt inte avsedd att låta en icke Riksdagskvinna kunna bo gratis på skattebetalarnas bekostnad!
    Juholt visar en skrämmande syn på demokrati när han hotar media ifall han måste stå på samma sida som alla övriga oppositionspartier som ju alla vill åt den regeringsmakt som Alliansen innehar!
    Juholt anpassar sanningen efter vad han tror för tillfället gynnar honom mest, sambo blev särbo men är trots allt sambo…, och han är den värsta sortens populist som lovar järnväg och höjda bidrag åt alla… trots att han vet att dessa dyra löften är omöjliga att finansiera utan att Sverige riskerar att hamna i samma gigantiska skuldfälla som Grekland…!

    • http://www.handlareprintz.com Handlare Printz

      Den verkligt intressanta frågan är om Juholt fick hela hyran betald samtidigt som sambon lyfte bostadsbidrag. Det är ju beklagligtvis så i Sverige att folks inkomster är offentliga men vilka bidrag folk roffar åt sig det är sekretessbelagt.
      Handlarn gör den bedömingen att enbart ett slopande av sekretessen kring bostadsbidragen skulle inbespara minst 5 miljarder per år. Skulle man ta steget fullt ut och göra sjukersättningen offentlig också så finns säkert 5 miljarder till att hämta. 
      Fusket är enormt och det möjliggörs genom sekretessen.
      Antingen ska både inomst och bidrag vara offentligt eller också inget av det.

      Det verkar som partiet trivs med personer i ledningen som är mycket mediokra intellektuellt sett. Sahlin och Ljugholt spelar i samma låga division vad gäller kunskaper och intellekt. 

  • http://norah4you.wordpress.com Inger E(norah4you) Johansson

    När Juholt talar – S dalar.

    • Anonym

      Bulls eye !

    • Anonym

      Så meningsfullt att rimma om sveriges framtid. Så genialt heltäckande analys av en samhällsstruktur. För något år sedan jaobbade jag halvtid som gymnasielärare i svenska med uppbjudande av mina sista krafter och kostade samhället 5 tusen i månaden. Nu är jag utförsäkrad och har gått i pension i förtid och kostar samhället 15 lakan i månaden, men det går säkert att rimma på det också. Juholt försöker bygga upp ett samhälle där sådana som jag (högutbildade gamla idioter som inte förstår ekonomi) också kan få plats.
      Lycka till med ditt rimmande. Ett rim på Inger:
      När dumhetens klocka ringer är det säkert Inger.
      Att rimma löser inga samhällsproblem Inger även om man syr på Singer.

    • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

      Mona Sahlin hade samma effekt. När hon inte syntes i media så var stödet för Socialdemokraternas högre.

  • http://pulse.yahoo.com/_ZLW7OAC6VXCIBXAZGE6GIDTJMU Jonh Lennitz

    Sossarna förlorade förra valet på grund av Mona och kommer att förlora nästa på grund av Juholt. Kan man verkilgen inte hitta en lämplig person? Vem vill ha en person som fuskar och ljuger som statsminister?

    • Kjell Persson

      Är det inte så att sossarna förlorade valet 2006 och 2010 pga sin politik?

      • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

        Personkulten är stark. Göran Persson och Mona Sahlin fick nog en del väljare att rösta på andra partier. På samma sätt som att vissa borgerliga väljare har röstat på ett annat parti än M, just pga Reinfeldt osv. Partiledarna betyder mycket för de osäkra väljarna.

        Samtidigt så var nog ”valbudgeten” med inriktning på skattehöjningar och återställningspolitik en betydligt större orsak till valförlusten.

  • Anonym

    Och varje katastrofal opinionsundersökning gör att Juholt bara känner sig ännu starkare…finns det något lämpligt namn på ett sådant beteende inom den medicinska vetenskapen ..?

  • Anonym

    hur länge ska sossarna låta Juholt förnedra sig ? Hans uppträdande blir ju bara mer och mer pinsamt. Finns det ingen med empati som vänligt men bestämt  kan leda honom åt sidan ?

  • Lennart Björk

    Julholt hans nära har sagt det ena idiotiska efter det andra. Vi skulle skicka båtar till Libyen när FN ville ha flyg, övernattnings lägenhets fiaskot, lögnen om TV4 debbatt där han sa att de hade ett avtal med MP som MP förnekade, Karin Jämtin som föreslog om en muslimsk helgdag (vet inte hur många miljarder det skulle kosta),Julholts ekonomiska talespersson sa det var jätte bra att Grekland skulla ha folkomröstning om skuldsanerings programmet när hela världen skrek NEEEEJ.
    Det är tur att dessa Tomtar inte styr Sverige.
    L.B

    • Anonym

      Det är inte tur (att dessa tomtar styr Sverige), det är ett hälsotecken hos majoriteten i detta land.

  • Anonym

    Tjära Inger,
    Juholt behöver inga rim.
    Han försöker föra en politik där sådana som jag får plats.
    Jag är en numera utförsäkrad adjunkt i svenska som gått i för tidig pension och således kostar samhället 15000 i pension(10000 efter pensionärsskatt) i stället för 7000 i sjukersättning. Nu har det, efter en sent påkommen bronkoskopi, visat sig att jag inte bara var arbetskygg utan lider av bakterier och inflammation i lungorna och faktiskt inte orkar jobba 100 %. Leve arbetslinjen!
    Om du tror att rim är meningsfull politik kan du få ett av mig:
    När dumhetens klocka ringer är det troligen Inger.
    Inte ens jag tycker att det var särskilt roligt – tänk i stället för att rimma tycker jag!

    • Anonym

      Med tanke på att du som adjunkt i svenska inte ens kan stava till ”kära” har jag en viss förståelse för din tidigarelagda pension. Du kanske också skulle fundera på varför du inte har mer i pension och vilket parti som startade den huvudlösa politiken, nu eskalerad av alliansen, som gör att det inte finns mer pengar över till dig. 

      • Anonym

        Tjära Lisa tuff!
        Som du ser stavar jag lika illa den här gången!
        Tack för förklaringen till mina motgångar! Jag hoppas att du också blir gammal och sjuk och glömmer hur man stavar och får uppleva det nya sköna Sverige: Hör aldrig av dig igen är du snäll!
        Ha ett bra lif!(felstavning igen-det var tur att Sveinfeldt kom till makten och fick bort felstavarna, Lisa Bluff.
        Vänliga hälsningar från en en för detta adjunkt.

        • Anonym

          Tjära, Juholtvinner,

           Ljugholt finns,
          FINN FEM RÄTT
          -Juholt talar alltid sanning
          -Juholt har aldrig fel
          -Juholt lever som han predikar
          -Juholts promemoria som plåtslagare på Östran har INTE skaffat honom fotografiskt minne
          -Juholts hästväljare har inte fått skrot i nosen
          -Juholt är Jesus 
          -Juholt skulle aldrig med sin lön på 140tkr betala för det dubbla för grumsegroggen i ´stabul
          -Juholt står för sann soc,demokratiskt urval,där samtliga svensksossar KÄNNER att deras röst gav honom möjligheten
          -Juholt är ÅsaNesse,Weidlich är Klabbarparn
          -behöver vi mer av buskis i svensk politik?

      • Anonym

        Det måste vara svårt att vara i ditt umgänge. Uttrycker du dig ofta så här?

  • Anonym

    Juholt bör få 1 år på sig till. Har det inte vänt då måste han gå.

    • Anonym

      Han får till 2014 på sig, till dagen efter valet det året.

    • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

      Det är otaktiskt att vänta så länge. Man vill inte byta partiledare två år innan ett val, eller senare. Ska man byta partiledare så ska man göra det i början av en mandatperiod.

  • http://twitter.com/swebyggare oscar olson

    Juhoarna mej, hur kunde sossarna få till det här. Partiet är snart nere vid spärren, däremot är andra partier som ingen ville ta i med tång innan och efter valet på väg uppför.

    • Anonym

      Ja, det behövdes en Mona och plus en Håkan till denna ”bedrift”…

  • Anonym

    Vad kan väl passa bättre som representant för sossarna än ett sänke som är helt bakom flötet? 
    Socialdemokratin i ett nötskal.

    • Anonym

      Sänkkt flöte betyder napp.
       Ännu en totalt meningslös kommentar i  en viktg fråga.
      Poilitik ska inte vara röstfiske utan handla om samhhäöllets framtida väg tror jag. Tack för att du inte rimmat också. 

      • Anonym

        I detta fall har du nog rätt men du glömde säga botten framför napp. I ett land där vi har en f d hårfrisörska som justitieminister och numera en f d kaffekokerska som näringsminister finns det ju en risk för att även denne pajas kan få inflytande.

  • Anonym

    Visst är han ett sänke! Om Mona var en katastrof, då är Håkan en dubbelkatastrof…!

  • Anonym

    Nu får väl ändå drev- och spekulationsjournalistiken ta slut. Annars kommer vi snart att få se rubriker som:

    ”Nu har det gått 3½ månader sedan Juholts fastighetsaffär avslöjades.” 
    ”Östros och Österberg möttes på riksdagstoaletten. Kan betyda slutet för Juholt säger Jenny Madestam.”

    Och för den rättvisa jämförelsens skull:
    Var tog drevet vägen när det avslöjades att Reinfeldt anställt en barnflicka svart? Eller när Bildt gjorde detsamma? Var tog drevet mot centerpartisten som inte tog emot riskdagsbostadsbidrag för en bostad som han sålt åtta månader sedan? Alla dessa är faktiska brott med uppsåt bakom. Juholt bröt inte mot några regler när han tog ut fullt bostadsbidrag för det finns inga regler som reglerar andra boenden.

    Juholt blir bra när han väl får en chans att prata politik.

    • Anonym

      Men det som är viktigt är att Juholt är värdelös som ledare!

    • Anonym

      Beundrar verkligen din entusiasm,den entusiasm som oavsett att dussinet aktiva sossar har som främsta mål att skicka denna karikatyr av politiker tillbaka till den scen han tillhör, bakom kulisserna och i dess skugga.

    • Anonym

      Socialdemokraternas största problem är alla dessa fundalister som inte inser vilken skämtfigur man har som partiledare. Varför tror man att någon någonsin kommer att ta denna man på allvar?
      Såg just Skavlan där han berättade att han inte ens kan tanka sin bil i tid, statsminister, någon?

    • Anonym

      ”Juholt blir bra när han väl får en chans att prata politik.”
      Och när gör han det då ?

      Vakna upp ur törnrosasömnen tack … om du såg Skavlan ikväll så har du förhoppningsvis redan vaknat!

      Linn Ullmans kommentar ang att be om förlåtelse var bara BÄST! :
      Citat Linn:
      Jag ber om förlåtelse när jag vet att jag har gjort fel … men du (Ljuholt) ber om förlåtelse fastän du inte anser att du gjort något fel”

      ”Sista Sovjetstaten” och nu ”Vi måste bli av med Ljuholt”
      Björn Rosengren har återigen sagt sanningen när han trott att mikrofonen var avstängd … han stiger i graderna som den enda sossen med förankring i verkligheten :-)

    • http://twitter.com/_Ratzz_ Ratzz

      Glöm din dröm att Juholt blir politiker med respekt

  • Anonym

    Juholt-syndromet kommer att bli ett begrepp som symboliserar vissa
    vuxna människor(s) skygglappar inför en pågående ( socialdemokratisk
    politisk) katastrof. Att inte Håkan Juholt avgått (ännu) kan dessutom
    betraktas som en indirekt skymf mot Mona Sahlin, som ju avpolleterades
    för en lång tid p.g.a. en ren struntsak i jämförelse med den grava & grova
    skada Juholt ännu ett tag tydligen tillåt(s) försätta den gamla stolta svenska
    socialdemokratin i. En skada som förstärks och permanentas för varje dag.
    Den som senast konstaterade att Juholt givetvis måste avgå var ingen mindre
    än Björn Rosengren, en socialdemokrat som har god insyn i sossarnas
    interna förhållanden.

    F.ö. anser Tankesmedjan 1 att författaren Liza Marklunds liknelse av Juholt
    som en rena rama Åsa-Nisse-kandidaten till statsminister är rolig och träffande.
    Även om verkligheten är långt mörkare än så för socialdemokratin. Statsvetare
    varnar ju för att botten ännu inte är nådd för S: Med Juholt allt mer krampaktigt
    vid den sjunkande skutans roder hojtandes att läget är bra, så är det inte svårt
    att dra konklusionen att Juholts dagar som partiledare är räknade. Sedan länge.

     

  • Anonym

    Om jag kunde begripa varför folk tycker Reinfeldt är så märkvärdig…jag tycker han mest verkar vara ”bakom flötet”…jag tycker det verkar som folk inte lyssnar, och tänker efter längre, utan bara tittar på det yttre..! Jag har sett många TV-sända debatter i plenisalen med Reinfeldt…när han blir pressad på svar i någon fråga, så börjar karlen fabulera en massa skit tills repliktiden tar slut, och på det viset slipper svara.! Reinfeldt i ett nötskal..!

  • Anonym

    Ställ upp nu bakom Juholt, kära socialdemokrater! Ni kan väl inte överge en kamrat på detta sätt?

    Han är ett mycket bra ankare för ert parti, som på senare år liknat en skorv utan vare sig segel eller roder.

    Håll fast vid honom länge! Hela resan ner!

  • Anonym

    En ”Juholtare” är tydligen att vansköta sin bil kapitalt,
    enligt Juholt själv hos Skavlan. Hur kommer det att
    benämnas att ha sänkt det gamla stolta socialdemokratiska 
    partiet kapitalt till botten? Juholt-syndromet kan bli ett begrepp i
    folkmun som symboliserar ett förfall inför öppen ridå.

  • Anonym

    Punch drunk heter det på boxarspråk.

    Juholtarn är så omtöcknad att han tror att han är på väg att vinna, när han i själva verket är på väg att bli uträknad.

    Det är i detta skedet en ansvarskännande lagledning stiger in och begränsar skadan. Men i sosseriet kallas de illojala som inte följer det sjunkande skeppet ner i djupet.

  • Anonym

    Jag väntade…

    …och väntade… …och väntade…

    Så, äntligen kan jag känna mig lugn! Här har vi dagens kniv i ryggen på Juholt!

    Fattar ni inte att ni gör honom en tjänst?

  • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

    Bara 10 % anser att Juholt är en tillgång för Socialdemokraterna. Vilket är färre än hälften av Socialdemokraternas sympatisörer. 72% anser att han är ett sänke. 18% osäkra.

    Jag är förvånad över att så få har reagerat över att Jimmie Åkesson är näst bäst på listan, där 50% anser att han är ett flöte för SD. Dock så kan man ju diskutera vad SD vore utan sin partiledare. Jag tror att SD står och faller med Jimmie Åkesson. I det ljuset så är ju den höga siffran inte så konstig.

  • Anonym

    ”Jag har visat att jag klarat en ganska unik granskning och klarat en väldigt unik press, jag har lagt en politiskt kurs som väcker väldigt starkt stöd runt om i landet, forsatte han.” Han har visat på den raka motsatsen. Juholt kommer med det ena banala uttalandet efter det andra som är fullständigt missvisande sett till de fakta som finns att tillgå. Vad Juholt kan åstadkomma som statsminister blir därför en aning skrämmande i min mening.

  • Anonym

    ”Jag har visat att jag klarat en ganska unik granskning och klarat en väldigt unik press, jag har lagt en politiskt kurs som väcker väldigt starkt stöd runt om i landet, forsatte han.” Han har visat på den raka motsatsen. Juholt kommer med det ena banala uttalandet efter det andra som är fullständigt missvisande sett till de fakta som finns att tillgå. Vad Juholt kan åstadkomma som statsminister blir därför en aning skrämmande i min mening.

  • Anonym

    Napoleon komplex, vaskulär verbalinkontinens, inhiberad storvulighet,finns där ytterliggare medicinska och visuella paraleller och verbala skrivningar över hur en sosses Don Quijote och lille Sancho skulle kunna beskrivas? Formaliteterna har vi redan glömt…..

    Kör på Bröder & Systrar…….

    • Anonym

      Nu var du allt duktig onkelKonkel! Tänk att komma på så många invektiv på så litet utrymme. 

  • Anonym

    Napoleon komplex, vaskulär verbalinkontinens, inhiberad storvulighet,finns där ytterliggare medicinska och visuella paraleller och verbala skrivningar över hur en sosses Don Quijote och lille Sancho skulle kunna beskrivas? Formaliteterna har vi redan glömt…..

    Kör på Bröder & Systrar…….

  • Anonym

    Jimmie Åkesson i topp, men helt rätt, han äger de andra partiledarna i debatt efter debatt.

  • Anonym

    Citat: – Jag har visat att jag klarat en ganska unik granskning och klarat en väldigt unik press, jag har lagt en politiskt kurs som väcker väldigt starkt stöd runt om i landet, forsatte han (Juholt). 
    Hybris någon? 

  • Anonym

    Citat från Juholts artikel på DN -debatt den 3 dec 2011
    ”Vi måste arbeta på ett sätt som håller både för en 24 timmars nyhetscykel, en 1.000 dagars valrörelse och ett 100.000 åsikters parti.”
    I denna korta mening visar Juholt på sin obildning. Han försöker med en progression i siffror visa på partiets framtidsvision men blandar äpplen och päron för ett stilistiskt resultat. Partiet har bara en väldigt kort vision om de har någon. Han talar nedlåtande om kvartalspolitik istället för att tala om vad partiet vill EFTER valet. Jag är ointresserad av vad partiet vill FÖRE valet. Jag vill veta vad partiet vill EFTER valet.

    – Hur ser skattepolitiken ut?
    – Hur ser arbetsmarknadspolitiken ut?
    – Hur ser inrikespoitiken ut?
    – Hur ser utrikespolitiken ut?
    – Hur ser invandrarpolitiken ut?

  • Anonym

    Jag har lyssnat på olika partiledare sedan jag fick rösträtt, från V till H.
    De gav mig nödvändig info för mitt val vid rösturnorna.
    Jag har också lyssnat på Juholt. Men det har jag slutat med.
    Där får man inte veta någonting, annat än att han är rätt man på rätt plats.
    Tråkigt! Men jag knäpper av TVn när Juholt talar.

  • Anonym

    Tänk att det finns så många mobbare som läser just SvD. Väldigt tråkigt att se mobben samlas. Detta måste vara en ventil för egna tillkortakommanden. Jag vägrar att tro att orsaken är ren illvilja. Juholt bör få en chans att komma igen, men då måste mobben tystna och få andra intressen. I min värld kan folk göra fel och få komma igen, spelar ingen roll vilket parti  dom tillhör. 

    • Dike

      Det är väl sossarna som mobbar oss
      medborgare? Jag har varit sosse men efter en massiv förtalskampanj
      från kommunens sossar och deras skadegörelse mot min egendom har
      jag tröttnat på de självgoda och väldigt fula sossar.

  • Johnny

    Juholt är en Åsa-Nisse pajas som jag saknar förtroende för.

  • Malte kallas

    Det borgerliga media drevet fortsätter nu med ökad kraft och med fejkade undersökningar VARJE dag!
    Arbetarrörelsen är van vid det borgerliga drevet, vi reser oss med hjälp av hederliga metoder,
    till skillnad från dn,svd o sds, med klasskampen, som är som en naturlag när vanligt folks
    levnadsvillkor försämrats av moddar och dylika marknadskapitalistiska övergrepp gentemot den vanlige medborgaren!

    • Anonym

      Vännen! Vakna!

    • Anonym

      Med en sådan pajas som jugholt får ni skylla er själva. hoppas verkligen att han sitter kvar.

    • http://pulse.yahoo.com/_JWGQQAYGDFSQWCBPFYTMHYILF4 strovka

      Drevet startades och drivs från Aftonbladet – megafonen för smygkommunisterna i S.

  • Anonym

    Vore intressant att få veta hur valberedningen med Berit Andnor i spetsen tänkte när de förordade  juholt som ende kandidat. Var det för hans breda politiska insikter?  För hans starka förankring bland partimedlemmarna? För hans aparta utseende och beteende?

    Berit! Förklara dig! Du har varit MYCKET tyst länge nu. Mår du inte bra?

  • http://2000aldrig.wordpress.com 2000aldrig

    Juholt ser inga hinder

    http://bit.ly/t9z0Uh

  • Dike

    Juholt har inte båda årorna i vattnet

  • http://www.facebook.com/people/Gun-Svahn/100000840954527 Gun Svahn

     Det verkar som SvD har nyhetstorka! Varför inte skriva om socialdemokratisk politik istället?Vi ser ett vägval: Antingen möter vi en ökad internationell konkurrens med sänkta löner och sämre arbetsvillkor, eller så konkurrerar vi genom yrkesskicklighet och kunskap. Redan i dag vill vi socialdemokrater tillföra fem miljarder extra till stadsbudgeten fokuserat på skola och utbildning, men arbetet – …när det påbörjas – kommer att sträcka sig framåt tills målen uppnås. Vi vill göra en klimatomställning som gör Sverige till världens otvetydigt mest hållbara land, och skapa arbetsplatser där alla människor mår bra, undviker skador och kan utvecklas. Vi vågar säga att det krävs ett aktivt samhälle för att få ekonomin att ställa om och expandera, och för att nå vårt arbetspolitiska mål: full sysselsättning. … Medborgarvärde ska sättas framför marknadsvärde. Samhälls- och individnyttan ska återigen sättas främst inom elförsörjning, järnväg, skola, bostäder, apotek och omsorg. Utan att upprepa de förfärande larmrapporter som har kommit under de senaste åren går det att slå fast att förändringarna i regelverken – oavsett om de är gjorda av socialdemokratiska eller borgerliga politiker – helt enkelt inte har fungerat.Vi socialdemokrater vill inte bara påbörja de livsviktiga infrastrukturprojekten i Sverige – en andra Öresundsförbindelse, en utbyggd tunnelbana i Stockholm, höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås samt Norrbottniabanan – utan även göra så att misstaget inte upprepas igen. Genom fastslagna mål i budgeten kring investeringar i gemensamt ägda tillgångar undviker vi att negligera infrastrukturen i framtiden. Vi varken räds eller varnar för visioner. Våra reformprojekt kommer att presenteras både med ett mål för de kommande åren, men också med ett mål för de kommande decennierna.

    • Anonym

      Problemet är att satsningen på skola kommer att ebba ut till inget, och skolan fortsätter att bli sämre när man fyller på med analfabeter i högre klasser. Detsamma gäller ”full sysselsättning”, det kommer att fallera på samma punkt. Vi behöver inte massimportera arbetslösa, utan importera högt utbildade människor som får jobb direkt. Vi behöver dessutom sluta tycka synd om kriminella, och låsa in dem ordentligt, alternativt skicka tillbaka dem där de kom ifrån. Har du något tips på hur vi ska lösa personrånen i Malmö? 3 rån PER DAG I SNITT under november månad. Jag har redan nämnt lösningen till detta, men det är ju emot socialistisk politik, det är bättre att straffa offer än förövare. Tack och lov finns det ett parti som vill Sverige väl, och har en realistisk tanke om hur det ska gå till.

  • Frej Frykholm

    Instämmer med Irena Busic från Novus, det enda vi peppras med i media är Juholts misstag, och frågan om han borde avgå. Detta pågående drev tror sig underminera Juholt och socialdemokraterna, men vinner snarare martyrpoäng åt Juholt eftersom att han, till skillnad från sina partimotståndares representanter, granskas orimligt hårt och skoningslöst. När krutröken har lagt sig, tror jag att folket kommer att uppleva detta drev som en obalanserad journalistik, och därmed sympatisera med Juholt. Tyvärr domineras bilden av socialdemokraterna i media av en påstådd splittring inom partiet, detta spinner i sin tur vidare i olika proffstyckares tolkningar. Om detta beror på en eventuell dold agenda kan man bara spekulera i, men det är ytterst olyckligt att socialdemokraterna inte ges möjlighet att diskutera politik. 

  • Anonym

    Wow. 

  • Anonym

    Det är väl bagateller egentligen, men det största nyhetsvärdet i sådant här är enligt min uppfattning det att det alls anses relevant vad Fredrik Reinfeldt eller på sin tid Göran Persson och andra politiker har för preferenser när det gäller musik, film och liknande. Möjligen skulle det vara intressant för en kulturminister, men även det är som jag ser det på gränsen, ty ens egna personliga preferenser ska inte vara avgörande i den här sortens arbete. Men det är logiskt i så måtto att alla offentliga personer inte bara ska förhöras om sin syn på snart sagt allting, knappt någon verkar ha förstånd/kurage/integritet nog att faktiskt inte svara på irrelevanta frågor.
    Jag ska väl å andra sidan inte klaga, för än har det i alla fall inte börjat ställas frågor till politiker om vilken samlagsställning de föredrar. Fast det kanske bara är en tidsfråga.

    • Anonym

      Självklart berättar ens preferenser något om personen som hyser dem. Jag vill gärna veta om en person som har ansvar för rikspolitiken har Disneyfilmer som referens för sina åsikter eller att vår statschefs favoritskådis är Steven Seagal. Att statsministern läser slaskdeckare och gillar infantil musik, bara bekräftar den oändligt torftiga politik han vill genomföra.

      • Anonym

        I och för sig förstår jag hur du tänker, men jag håller ändå inte med om relevansen. Jag menar att det inte alls är så enkelt att man utifrån en persons kulturella preferenser kan avgöra om den personen är en lämplig ledare eller ej. Det är väldigt lätt att göra den sortens enkla sammankopplingar, men historien ger exempel både på synnerligen intellektuella och belästa ledare som misslyckats kapitalt, och på vad som närmast kan uppfattas som fyrkantiga träbockar vilka likafullt i varje enskilt läge uppvisat ett enastående väderkorn för att snabbt avgöra vad som bör göras. Visst låter det som en tilltalande tanke att få ha en bildad multibegåvad renässanspersonlighet vid rodret, men för att knyta an till en mycket gammal tanke så menar jag att Platon hade fel. Filosoferna ska absolut inte vara kungar; deras tänkande ska finnas med i rådgivandet, men det är en på tok för enkel slutledning att tro att filosoferna i kraft av sina intellekt definitionsmässigt är lämpliga beslutsfattare.

        • Anonym

          Håller med om att det var en förenkling i viss mån. Fast nog föredrar jag en hyfsat kulturellt, intellektuellt intresserad statsminister, framför dagens som gör allt för att framstå som genuint anti-intellektuell och illitterat för att appellera till verklighetens folk.

      • Anonym

        Skulle dock tycka att Gökboet är en filmklassiker som duger utmärkt, och dessutom har en viss politisk/frihetlig relevans. Som kontrast till slaskdeckarna då.

        • Anonym

          Absolut en klassiker, måste ha varit någon sekreterare som viskat i hans öra med tanke på hur apart Gökboet ter sig bland hans övriga favoriter.

  • Anonym

    Jag tror inte Reinfeldt gillar samlagsställningar överhuvudtaget.

    • Anonym

       Han har väl tagit ställning till s(t)aken vid åtminstone två tillfällen…

  • Anonym

    alltså en variant av att ta hand om de enorma mängderna mjölk ute på fäbodvallarna i småland och hälsingland. 

  • Anonym

    det är i järvsö man fått för sig att ha saffran på och i ovanåker tillsätter man ett ägg. socker och mandel är helt okända ingredienser här uppe.förning-knytkalas var en självklarhet i bondbyarna-att bjuda en massa folk på mat låg inte i böndernas natur, där  snålade man på allt och återanvände-hur många gånger har jag inte stått och rätat ut gamla spikar tex? 

  • Anonym

    Undrar hur korrumperad Svenska Kyrkan är, nu när de är fria från Staten?

    • Anonym

      till skillnad från frikyrkorna så hasr de väl massor med egendom kvar-rent juridiskt äger svenska kyrkan nämligen åtskilligt som aldrig tillhört staten-det är mark och byggnader i ofantliga mängder, fonder, allt möjligt-korruption-svårt bevisa-såg nyligen en biskop utanför ett lyxhotell-doktorshatt, den lila biskopsskjortan, guldkedjan med korset runt halsen-jag rös (dessutom såg fanskapet ut som sven delblanc!!!)

  • Anonym

    Undrar hur korrumperad SvD är, när det står ”Visa 3 kommentarer” och det bara finns 2….?

  • Anonym

    Berätta gärna mer om William av Ockham!

    • Anonym

      den förste riktige vetenskapsmannen enligt vissa-”ockhams rakkniv” kallas metoden att ta bort allt oväsentligt i ett vetenskapligt resonemang…påvekyrkan tålde inte vetenskapen, man ville ha kvar allt skrock och mörker-makt över alla hjälplösa massor…

      • Anonym

        Jag vet! Det vore dock kul att veta lite mer om honom. Hans enkla, men geniala, metod har haft en enorm påverkan på hur vi tänker.

  • Anonym

    nu togs min kommentar bort där jag berättar om hur förrförre påven blev mördad när han började förstå en jätteförskingring i vatikanens bank och att man tog polacken som var tillräckligt dum för att inte förstå-nu är tydligen banken tömd och tysken är också pantad-skynda läs för snart är det borta?

Söndagsintervjun

”Mina gestalter lider av att något fattas”

Marie NDiaye.

FOTO: Mathieu Bourgois

”Inget behov att försvara mig”

Alice Bah Kuhnke

Utlovar ett ”bibliotekslyft”.

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

”Jag plockade äpplen som en knasboll”

Krönika

Andres Lokko går på rave.

Konsumenter på kollisionskurs

Ekonomiteater

Pengasnurr i Khemiris nya.

Turkisk popkulturs förändrande kraft

Kulturchefen

Såpoperans soft power.

Blir det okej att rösta på böghat i nästa val?

Krönika

Harry Amster om SD-väljarna

Tv-tittare: SD behandlades illa

347 personer anmälde SVT:s EU-valvaka.

Om ytliga klyschor
på Instagram

Sthlmsnatt

48 bilder på dimman i morse.

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

”De ökade klyftorna
trivialiseras i Sverige”

Krönika

Om viktigt bränsle debatten.

Unika bilder: Här
kapitulerar Japan

Webb-tv
Se video

Första bilderna släppta.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.