Kulturbloggen

Tobias Brandel

Tobias Brandel

Efter det ekonomiska haveriet med förra årets festival – som fortfarande inte är löst – ser årets Stockholm Pride ut att bli en budgetversion av tidigare års upplagor.

Nu står det klart att reklamkampanjen inte kommer att göras av en professionell byrå utan av studenter från reklamskolan Berghs. Projektgruppen kommer att göra kampanjen som sitt examensprojekt.

Ett klokt val av arrangörerna, med tanke på att deras tidigare reklambyrå Åkestam Holst gått till Kronofogen för obetalda räkningar på drygt 150 000 kronor. Åkestam Holst har dock avskrivit ärendet eftersom de inte bedömer att Pride har några pengar att betala med.

Elevgruppen från Berghs, som enligt arrangörerna ska göra ”den största kampanjsatsning som Stockholm Pride gjort” kommer att få ett tufft jobb att återupprätta festivalens heder.

Prides styrelses val att göra fjolårets Pride öppet för alla genom gratis entré och central park i Kungsträdgården slog inte väl ut i hbt-samhället, och tilltaget fick sig ett par rejäla kängor från scenen på QX:s Gaygala tidigare den här veckan. Därför är det åter till rötterna som gäller för sommarens festival, som återvänder till klassiska Tantolunden och återinför inträdet.

Var Pridehouse – som de senaste åren inhysts på Kulturhuset/Stadsteatern – kommer att ligga i år har organisationen däremot ännu inte gått ut med, vilket kan tolkas som ett av många varningstecken på att årets festival är långt ifrån säkrad.

 

Kategorier

Fler bloggar