X
Annons
X

Kulturbloggen

Tobias Brandel

Tobias Brandel

Det lovvärda initiativet att skapa lite vulgo-julstämning i Stockholms innerstad genom drygt en halv miljon energisnåla led-lampor startade med ett rejält antiklimax i söndags.

Huvudnumret, en specialdesignad ljusinstallation som utlovats göra Stureplan till Stockholms svar på Piccadilly Circus, visade sig vara en oförblommerad reklamkampanj för filmen Alvin och gänget 3, med biopremiär på juldagen.

Mitt på svampen har ett gigantiskt plastklot placerats, innehållandes för barnen bekanta karaktärer. Visserligen är vi svenskar betingade att koppla julen till gnagare med heliumröster i Disneyfilmer, men ekorren Alvin är för böveln producerad av Fox.

De syrliga kommentarerna är många.

”Under den del av invigningen av #Stockholmsjul som jag bevistade var det ingen som hymlade med att projektet skulle främja handeln”, skriver twittraren Katarina Rosengren Falk och meddelar att hon lämnade evenemanget när Coca-Colas Sverigechef började hålla tal.

”Jag trodde att jag skulle få vara med om någonting historiskt. Men jag känner mig bara utnyttjad och smutsig”, säger åskådaren Anna, 27, till DN.

En sådan ilska kan bara bottna i skammen över att ha tvingats bevittna en älskad företeelses sanna ansikte. Stockholms stad har ju med storartad pedagogik lyckats illustrera vad julen faktiskt handlar om: skamlös kommersialism.

 

 

Kategorier