Annons
X
Annons
X

Konsertbloggen

Dan Backman

Dan Backman

När Tape drog igång för 14 år sedan var knasterelectronica fortfarande ett nytt och fräscht begrepp. Trendcyklerna går fort så idag låter det redan retro när Andreas Berthling skruvar fram diskret blippbloppigt brus och knaster på sina elektroniska apparater.

Med detta sagt underförstås att den svenska trion varit synnerligen konsekvent i sitt utforskande av de små ljuden. De där som hittas på marknivå, kanske till och med under det översta jordlagret. Eller bland de susande och prasslande löven just innan regndropparnas studsande mot hustaken tar över.

Med gitarristen Johan Berthlings vackra ackordgångar som en grund för Tomas Hallonstens vintageklaviaturer och Andreas Berthlings knasterelectronica skapar trion musikaliska tablåer av en sort som Brian Eno gav ett namn: ambient.

Det är finstämt, melankoliskt, intellektuellt, konstnärligt och konceptuellt och passar, naturligtvis, alldeles förträffligt på antikvariatet Rönnells (som är fullsatt denna fredagskväll).

En mjuk orgel skapar trolska Bosse Hansson-vibbar medan gitarrackorden, som går runt, runt utan att komma i mål, är som minimalistiska destillat av sådant som John Martyn och Nick Drake kunnat spelat på 1970-talet. Eller, varför inte, sådant som Laura Marling spelar idag.

Ibland blir det gnetigt och introvert och ibland drömmer man sig bort så mycket att musiken försvinner utom hörhåll. Men det kanske inte är något dåligt betyg? Inte heller att en liten flicka somnar på golvet framför musikerna.

IMG_5612

Tape mellan två låtar. Foto: Dan Backman.

Innan Tape spelar (och firar releasen av det nya albumet ”Casino”) bjuds vi ett framträdande av sångerskan Mariam Wallentins grupp Mariam The Believer. Tomas Hallonsten är med på klaviaturer även här och tillsammans med Alexander Zethson, också han på klaviaturer, spelar man sig igenom den aktuella ep-skivan ”The wind”.

Det är, som alltid med Mariam Wallentin, en fascinerande lågintensiv och svårkategoriserad musik. Högtidlig, allvarlig och till stora delar närmast sakral till sin karaktär. Ibland låter det till och med som att de mjuka orglarna spelar koraler.

Till minuskontot får man lägga att det finns både ett hymnliknande och introvert drag. Men, återigen, det kanske bara är jag som är onödigt känslig för sådant.

IMG_5599

Mariam The Believer. Foto: Dan Backman.