Annons
X
Annons
X

Konsertbloggen

Dan Backman

Dan Backman

Jo, jag vet, det här är en konsertblogg och en sådan bör handla om konserter. Men låt mig i detta inlägg vidga ramen lite. Detta med anledning av den tidigare i höstas utgivna boken ”Affischerna från den svenska alternativrörelsen 1967-1979” (Ordalaget).

Det är Håkan Agnsäter som här gjort delar av sin unika samling konsertaffischer från proggtiden tillgänglig i bokform. En kulturgärning som tidigare resulterat i en hemsida, proggposters.se, och ett flertal utställningar runt om i Sverige.

Håkan Agnsäter var som trummis i proggbandet Solen Skiner delaktig i denna gräsrotsrörelse och började ta tillvara på affischer som annars skulle slängas. Efter att de legat orörda i en resväska föddes för några år sedan en tanke på att komplettera samlingen och att göra den tillgänglig för andra.

Konsertaffischerna utgör bara en del av alla de affischer som Agnsäter samlat på sig. Förutom de otaliga konserter, folkfester och stödfester som arrangerades över hela landet var det ju politiska budskap och information om ockupationer, strejker och demonstrationer som skulle spridas. Notera: det här var alltså en tid då det inte ännu fanns datorer. Än mindre internet och sociala medier. Jag vet av egen erfarenhet att det kunde vara lite knöligt att få fram stenciler för folkfester och alternativa jular.

Affischerna har i boken grupperats tematiskt – musikrörelse, miljörörelse, kvinnokamp, nationell och internationell solidaritet – och ger, tillsammans med texter och intervjuer, sammantaget en heltäckande bild av tidsandan.

Det säger sig självt att den konstnärliga kvaliteten är varierande. Många var ju gjorda av glada amatörer utan några djupare insikter i typografi och grafisk formgivning. Alternativrörelsen, som proggen utgjorde en synnerligen viktig del av, var som bekant en utpräglad gör det själv-kultur. Alla skulle vara med, alla förutsattes ha något att bidra med. Att många av de de affischer som bäst överlevt är gjorda av konstnärer och illustratörer som Channa Bankier, Anna-Clara Tidholm, Christer Temptander, Carl Johan de Geer, Sture Johannesson, Kjartan Slettemark och Ulf Rahmberg må förefalla lite tragiskt men är väl egentligen inte så mycket att orda om.

Inte heller att Kaianders Sempler ges stort utrymme. Ur en historisk synvinkel är det helt rätt: som formgivare av musikrörelseorganet ”Musikens makt”, och ett otal affischer åt främst Göteborgsbaserade band och teatergrupper, fick ju hans röriga typografi och banala bildspråk stor spridning. Därmed inte sagt att det blivit bättre med åren.