Konsertbloggen

Dan Backman

Dan Backman

Det blir mycket rock’n’roll och mycket Göteborg när Coste Apetrea firar utgivandet av den tunga ”Progglådan” i det fina konserthuset på Vaksala Torg. Det är lite överraskande då Samla Mammas Manna-gitarristen dels är från Uppsala, dels profilerad som en mer finkänslig musiker än de mer råbarkade kollegorna nere i Götet. Här representerade av oldboys från Nationalteatern, Nynningen och Motvind.

Precis som Apetreas personliga urval av konsertinspelningar från Sveriges Radio – som samlats på 40 cd-skivor – spretar åt alla möjliga proggiga och ickeproggiga håll rör sig konserten över ett stort område: från Bosse Hanssons atmosfäriska flumprogg över blues, rockigt tunggung, powerballader, nyprogg, folkrock och visor fram till några Samla Mammas Manna-låtar med Coste, basisten Lasse Krantz, Suranjana Gosh på tablas och den bortgångna Lasse Hollmer i datorn.

Avdelningen med Fria Pro blir lite långrandig och det säger sig självt att det stundtals känns lite väl proggnostalgiskt, men det är ju ofrånkomligt en kväll som denna. Det motverkas dessutom av Nike Markelius uppdaterade progg och den absurt feministiska lilla föreställningen om ”makrillen i musen” framförd av de unga tjejerna i ÖFA.

Att den både märkliga och ganska så unika kvällen blir så pass lyckad och trivsam beror till stor del på det kompetenta och inspirerade husband – inte helt grundlöst döpt till Proggens All Star Band – som Coste Apetrea fått ihop. Bernt Andersson, Göran Lagerberg, Kenny Håkansson, Roland Keijser, Bill Öhrström, Åke Sundqvist, Stefan Blomquist, Christer Eklund och Coste själv växlar på en femöring mellan det psykedeliskt svävande och det gubbigt tunggungiga och är precis så tillbakalutat informella som äkta proggare ska vara.

Fler bloggar