Susanna Baltscheffsky om klimat & miljö

Susanna Baltscheffsky

Susanna Baltscheffsky

Oavsett vem som vinner presidentvalet kommer amerikanarna att bli översköljda av klimatargument de kommande tre åren.

Klimatgurun Al Gore sjösätter en klimatkampanj med ordentliga finansiella muskler. 300 miljoner dollar, det vill säga 1,8 miljarder kronor, ska spenderas under tre år på att mobilisera USA:s befolkning till rejäla minskningar av utsläppen av koldioxid.
”We” heter kampanjen och handlar om att ”vi” – USA:s folk – ska göra det som krävs för att hejda klimatförändringarna.

Politikerna kommer inte att våga ta tillräckligt långtgående beslut innan ”we” – folket – förstår hur allvarlig situationen är. Vägen att klara klimatkrisen är att ändra allmänhetens uppfattning om den, säger Al Gore i en intervju i Washington Post.

Om hans film ”An inconvenient truth” gick ut på att få medborgarna att pumpa bildäcken och byta till lågenergilampor, så ärden nya kampanjen betydligt mer politisk: USA ska sätta ett mål för att minska sina utsläpp och skriva på ett internationellt klimatavtal inom tre år, det vill säga innan Kyotoprotokollet löper ut.

Tidpunkten för att lansera kampanjen är givetvis noga vald av Al Gore. Dels ska klimatdebattens grytor hållas kokande ända in i presidentvalets sista dag, dels finns det fortfarande tid att vända opinionen så att den nya presidenten – och senaten – accepterar det nya globala klimatavtalet som ska klubbas i Köpenhamn december 2009. Tror Al Gore.

Om bloggen

Susanna Baltscheffsky har bevakat miljö- och klimatfrågor på SvD sedan 1995. I bloggen skriver hon snabba miljönyheter, både från Sverige och internationellt, om politik, vetenskap och debatt. Här hittar du också nyheter som inte syns i det dagliga flödet.

Kontakta Susanna Baltscheffsky
Fler bloggar