Annons

Susanna Baltscheffsky om klimat & miljö

Susanna Baltscheffsky

Susanna Baltscheffsky

Biobränslen ingår som ett av flera sätt för SAS att nå sitt klimatmål till år 2020, att minska utsläppen av klimatgaser med 20 procent, samtidigt som bolagets resenärer kommer att öka med 4 procent per år fram till dess.

Det finns en del försök som blivit kända, det mest uppmärksammade är kanske Richard Bransons samarbete med Boeing som resulterade i den första flygningen med i alla fall en motor som tankats med ett biobränsle för ett par veckor sedan.

SAS är för närvarande mest intresserade av alger som källa till flygbiobränsle, avslöjar SAS miljöchef Niels Eirik Nertun för SvD.

– Boeing och Air New Zealand testar en blandning som är baserad på alger. Algerna odlas på land. De har många fördelar, det är enkla celler och de växer snabbt och konkurrerar inte med matproduktion. Det är inte heller avhängigt tillgång till lämpliga områden, säger Nertun.

Bränsleproducenten i det här fallet är Shell.
SAS har inte något formeltt samarbete om algbränsle med vare sig Shell, Boeing eller Air New Zealand.
– Sedan i fjol har vi samarbete med Swedish Biofuels, säger Nertun.

Swedish Biofuels har fått 13 miljoner kronor från amerikanska försvarsepartementets riskkapitalfond Darpa för att ta fram ett biobränsle för jetmotorer.

Om bloggen

Susanna Baltscheffsky har bevakat miljö- och klimatfrågor på SvD sedan 1995. I bloggen skriver hon snabba miljönyheter, både från Sverige och internationellt, om politik, vetenskap och debatt. Här hittar du också nyheter som inte syns i det dagliga flödet.

Kontakta Susanna Baltscheffsky