Susanna Baltscheffsky om klimat & miljö

Susanna Baltscheffsky

Susanna Baltscheffsky

Debatten om personbilarnas utsläpp av koldioxid fortsätter.
Det finns många argument för att nyansera personbliarnas roll, till exempel att det är de tunga transporternas utsläpp som ökar, inte personbilarnas.

För närvarande rasslar också pressmeddelandena in om succén för miljöbilar. Så här skrev Bil Sweden häromdagen:
”2008 blir miljöbilarnas år.
I årets första konjunkturrapport bedömer BIL Sweden att registreringarna av nya miljöbilar kommer att fortsätta att öka.
Prognosen för 2008 är att andelen nya miljöbilar stiger till 30
procent. Totalmarknaden beräknas till 285 000 personbilar och 49 000
lastbilar.”

Men hur ser bilparken ut totalt? Siffrorna från Bil Sweden imponerar, men de gäller ju enbart nyförsäljningen.
Jo – år 2007 stod dessa ”miljöbilar” för 2,4 procent av den totala personbilsparken. Bensinbilarna stod för 89,3 procent och dieselbilarna för 8,3 procent.

Sammanlagt drivs 97,6 procent av den svenska bilparken med bensin och diesel. En liter bensin ger 2,4 kilo koldioxid när den kommer ut ur avgasröret.
Totalt sett fanns 4 258 463 personbilar 2007.

Och även om många, många svenskar i fjol gjorde ett klimatval när de köpte ny bil, var det ännu fler som inte gjorde det. När det gäller nyregistreringarna år 2007 var 12 procent miljöbilar, 54 procent bensin och 34 procent dieselbilar.

Det verkar finnas en del klimatarbete kvar att göra även inom personbilssektorn, med andra ord, rent statistiskt.

Totalt sett nyregistrerades 338 538 personbilar 2007.
Siffrorna har Sika hjälpt till att plocka fram.

Om bloggen

Susanna Baltscheffsky har bevakat miljö- och klimatfrågor på SvD sedan 1995. I bloggen skriver hon snabba miljönyheter, både från Sverige och internationellt, om politik, vetenskap och debatt. Här hittar du också nyheter som inte syns i det dagliga flödet.

Kontakta Susanna Baltscheffsky
Fler bloggar