Kinabloggen om Kina och relationerna med Sverige

Fefei Tian

Fefei Tian

Ända sedan trafikrestriktionerna satte
igång, så har jag njutit av lyxen att kunna färdas i över 30 km/h under
rusningstid. Men udda-jämna-nummer-regeln hade ett annat syfte också, att
förbättra luftkvalitén. Tyvärr har Beijings Air Pollution Index, API, inte
förbättrats nämnvärt. Förutom en viss förbättring de första dagarna efter att
restriktionen infördes, har API de senaste dagarna hela tiden överstigit 100,
gränsen för vad som anses vara “bra” luftkvalitet. API mäter halten av fyra
olika kemiska substanser plus PM10 (finhaltiga dammpartiklar), och den högsta
halten av dessa fem blir API:n.

I en stad där API:n översteg 500 när det
var som värst (den här skalan går bara upp till 300, vilket anges som “heavy”), kanske 100 låter som en
ganska bra nivå. Sedan tittar man på jämförelser med Hong Kong, USA och Europa,
och inser att ett par månader i Beijing nog förkortar ens liv med motsvarande
tid.

De kinesiska myndigheterna har också insett
faran i att ha världens bästa atleter andas in den tjocka sörjan som kallas
luft i den här staden, (det har atleterna också gjort – många förbereder sig på
träningsläger i Singapore, Hong Kong och Japan, och flyger in endast för sin
egen tävling) och med 11 dagar kvar till OS, börjar goda råd bli dyra. När till
och med China Daily, partiets språkrör, informerar om att det finns en “emergency green plan” som kan komma att implementeras 48 timmar innan OS, då
inser nog fler att produktionsstopp på fabriker och trafikrestriktioner under
några månaders tid kanske inte är tillräckligt för att motverka åratal av
förorening.

Fler bloggar