Kalifornienbloggen

Erik Augustin Palm

Erik Augustin Palm

Under de kommande 10 dagarna tar undertecknad och därmed också Kalifornienbloggen en paus från NorCal. Detta för att dyka ned i den närmast oöverskådliga mängd av artister, filmer och paneldiskussioner som erbjuds på den gigantiska South By Southwest-konferensen – eller SXSW som den också kallas – i den progressiva collegestaden tillika delstatskärnan Austin i Texas. Huvudsektionen på denna globala mässa för morgondagens popkultur är musikdelen, som i år har samlat över 1900 (!) artister från hela världen. De flesta av dem är relativt okända utanför sina länder och/eller lokala scener, men vill genom SXSW få en ändring på den saken.

Åh, ljufva americana. Foto: ACVB.


Många stora namn finns dock också på listan. I år är till exempel soullegenden Smokey Robinson keynote-talare för musikdelen. Tillsammans blandas dessa små och stora akter till oväntade cocktails av spelscheman på barer och klubbar över hela stan. På torsdag kan man till exempel se de svenska skönsjungande systrarna First Aid Kit, det kanadensiska electro-indiebandet Holy Fuck, de överhajpade brittiska popminimalisterna The xx samt rapvirtuosen och Wu-Tang Clan-medlemmen GZA, avlösa varandra på samma klubb. Eklektiskt är ordet.


6th Street, strax innan musikbranschens årliga invasion. Foto: ACVB.

Både José González och Lykke Li har delvis använt SXSW som språngbräda för sina amerikanska genombrott och i år spelar ett stort gäng svenska artister. Utöver First Aid Kit märks bland andra superproducenterna Bloodshy & Avants svensk-amerikanska electropopband Miike Snow, den eteriska singer/songwriterduon Lowood och den småhemliga indie-balearic-duon jj från Göteborg. Branschorganisationen Export Music Sweden arrangerar även två Sverige-halvdagar nästa vecka på den klassiska nöjesgatan 6th Street, med flera akter som redan är etablerade på hemmaplan, däribland Loop Troop, Last Days of April och Miss Li.

Även norra Kalifornien drar sitt strå till myrstacken av musikaliska bidrag. På torsdag ställer den namnkunniga musikbloggen The Bay Bridged för tredje året i rad till med en hejdundrande extravaganza av spännande nyare akter framkultiverade norr om Monterey. Den mångfacetterade p-funk-pop-rap-maestron Wallpaper, de ljuvligt melodiska stoner-rockarna Sleepy Sun och de överenergiska Berkeley-reggaeton-punkarna Tempo No Tempo, är delar av ammunitionen på festen The Bay Area Takeover. Sedan spelar förstås några av de tyngsta inom Yay Area-hiphop, såsom Oakland-hjältarna Souls of Mischief och DJ Shadow-sidekicken Lyrics Born.

Trots att musiken varit centrum på SXSW sedan starten 1987, bereds film- och interaktiva medier-delarna idag nästan lika stort utrymme. Twitter fick sitt genombrott här 2007 och sen dess har andra sociala medier-succéer följt, som t.ex. den GPS-baserade iPhone-applikationen Foursquare. I år tar det svenska digitala musikundret Spotify plats längst fram på scenen, genom ett keynote-anförande av grundaren Daniel Ek. På filmfronten finns det också mycket att spana in, inte minst Matthew Vaughns ultravåldsamma serie/superhjältekomedi Kick-Ass, det djupgående Magnetic Fields/Stephin Merritt-porträttet Strange Powers (där Merritt & Co. har följts under 10 års tid), liksom Harmony Korines genompsykotiska Trash Humpers.

Att denna makalösa uppvisning i kreativa uttryck och gränsöverskridande idéutbyten äger rum mitt i The Great State of Texas, som ofta beskrivs som en kulturell öken, är ju ganska intressant. Austin tycks bära på en idealisk sammansättning av konstnärlig hyperaktivitet och de öppensinnade ”västkustideal” som präglar Los Angeles och San Francisco, ihop med de allra mest helylle aspekterna av den amerikanska söderns charm. Cowboyboots, undergroundfilm, gitarrfetischism och lugna, varma leenden.

Fler bloggar