Kalifornienbloggen

Erik Augustin Palm

Erik Augustin Palm

Den experimentella stråkkvartetten Kronos Quartet. Foto: Jay Blakesbert.

Fler lokala storheter förärar The Bay med hemmaspelningar under veckan. Parallellt med Noise Pop hålls en annan högst eklektisk musikfest; den lika experimentella som ambitiösa konsertserien Music from 4 Fences med Kronos Quartet. Som en av de viktigaste och mest genreöverskridande krafterna inom modern kammarmusik har kvartetten ett oerhört rikt urval av kompositioner att ösa ur.

Här parar de under fyra dagar verk av minimalistgiganter som Philip Glass och NorCal-baserade Terry Riley, med nyskrivna stycken av (lite överraskande) britpopgurun Damon Albarn, saxofontrollkarlen John Zorn, Requiem For A Dream-kompositören Clint Mansell och (inte lika överraskande) Bryce Dessner, gitarrist i fantastiska nedstämda indierockarna The National och en av grundarna till kammarpopgruppen Clogs. Själva huvudmomentet i konsertserien består dock av något helt annat, där Kronos Quartet visar att de inte är främmande för oortodoxa sätt att använda stråken.

Kronos Quartet instängda i musikalisk taggtråd på Artaud i San Francisco.

Music from 4 Fences, signerad den australiensiske avantgardeviolinisten Jon Rose, bygger på idén att transformera stängsel med taggtråd till musikinstrument. Utöver att vara ett rent musikaliskt experiment innefattar projektet ett vackert konstaterande: att musik (som förvisso inte är direkt ljuv) kan skapas från föremål som representerar instängdhet och våld. Böjandet av och spelandet på den hårt spända taggtråden utgör en metafor för konstens förmåga att påverka givna, auktoritära strukturer.

Medan Jon Rose spelar på riktigt stängsel har Kronos Quartet istället låtit bygga fyra gigantiska aluminiumramar på hjul, där taggtrådar är uppspända. Under konserten placeras ramarna geometriskt som en inhägnad runt kvartetten, där de sedan går loss med stråkar på taggtråden. Undertecknad besökte i onsdags den första konserten i serien (som för övrigt hålls i den intressanta multikonstbyggnaden Artaud i Mission District). Den noise-anstrukna kakofonin som taggtråden gav ifrån sig var ett häftigt klimax efter crescendot från den intensiva, nyskrivna musiken för violin, viola och cello.

Stefan Brisland-Ferner och Hållbus Totte Mattsson i Hurdy-Gurdy. Foto: Peter Lloyd.

Nämnas bör också att The Kronos Quartet nu äntligen kommer att framföra verket Scatter live – som undertecknad skrev om i SvD i juni 2008 – ihop med dess svenska kompositörer, vevlireduon Hurdy-Gurdy (bestående av Hållbus Totte Mattsson från Hedningarna och Stefan Brisland-Ferner från Garmarna). Det hela äger rum den 13:e mars på Carnegie Hall i New York, då kvartetten arrangerar en afton där modern kammarmusik korsas med nyskapande former av nordisk folkmusik. Från taggtråd till electronicafiltrerade bordunsträngar – The Kronos Quartet fortsätter att töja på begreppet ”stråkkvartett”.

Fler bloggar