Annons

I högermarginalen

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Man påpekar för mig att Folkpartiets valanalysgrupp, med ordföranden riksdagsledamoten Mats Persson i spetsen, faktiskt presenterade sin rapport i fredags. Dvs samma dag som Björklund skrev sin artikel i DN. Går att läsa här.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag fullt ut begrep varför Björklund inte hänvisar till analysgruppen i artikeln.

Har inte lusläst, men det Björklund skriver i verkar också avspeglas i analysen.

”Detta handlar om ett vägval för Folkpartiet. Det är fullt möjligt för ett parti att överlåta de flesta av politikens vardagsnära frågor till andra partier, och i stället välja att uteslutande profilera sig på smalare områden. Men i så fall kommer detta parti att förbli litet, och ett valresultat kring 5,4 procent kommer i så fall att vara ganska förväntat.

Vi menar dock att ett sådant vägval vore att göra den svenska liberalismen en otjänst.”

 

Eftervalanalysen formulerar detta bättre än partiledaren.

”För att förebygga missförstånd vill vi understryka att detta inte betyder att Folkpartiet skulle tona ner sin politik på andra ideologiskt viktiga områden. Det handlar inte heller om att Folkpartiet ängsligt skulle anpassa sina åsikter efter gissningar om vad som kan vara populärt för dagen. Vi ska stå för våra liberala värderingar och bygga vår politik på den, även i de stunder då antiliberala åsikter tycks ha medvind för dagen. Men i partiets fortsatta arbete för att bredda sig måste politikens förstarangsfrågor om ekonomi och social välfärd ges ökad tyngd, och vi måste kunna ge svar på de frågor som människor ställer också på dessa områden. Detta är en nödvändig om än inte tillräcklig förutsättning för att Folkpartiet långsiktigt ska kunna växa sig starkare.”

 

För att kunna vara liberal måste man vara relevant. Det ligger möjligen något i det. Frågan är vad det innebär i praktisk politik. Mer än att man ska vara ytterligare en av alla dessa lyssnare i vardagen.

För – vilket var min centrala poäng i förra inlägget – inte heller här verkar företagande och marknadsekonomi vara särskilt dominerande frågor. Även om man vill stärka partiet på det ekonomiska området och skriver något om resursskapande.

Ordet företag förekommer tre gånger i texten. Två gånger i hänvisningar till opinionsundersökningsföretag. Och en gång i en demografisk referens till privatanställda tjänstemän. Det samma gäller ”näringsliv”. Företagsamheten känns helt enkelt frånvarande när Folkpartiet funderar på sin framtid.

Däremot används ”marknadsekonomi” några gånger, men närmast på portalparagrafsnivå om ett ”socialliberalt parti vars ideologi handlar om att kombinera en dynamisk marknadsekonomi med socialt ansvar.”

 

 

Om gästbloggen


Fredrik Johansson är gästbloggare hos SvD Ledare. Han är kommunikationsrådgivare på Kreab och sitter även i styrelsen för Stiftelsen Fritt Näringsliv.


Här bloggar han i huvudsak om svensk inrikespolitik, men ibland även om annat. Eventuella åsikter är hans egna.