Annons

I högermarginalen

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Jag har vid två tillfällen skrivit om det unikt destruktiva beslutet att ”frysa produktionen” av Förbifart Stockholm. Här och här.

Med den – förvisso begränsade – överblick av modern svensk politisk historia jag har, så kan jag inte komma på något politiskt beslut som med så öppna ögon och till så obefintlig nytta för medborgarna förstört så mycket pengar. Samarbetsregeringen skriver historia. För våra pengar.

Idag fortsätter cirkusen. Dagens Industri har gjort en ambitiös genomgång av vad ”frysningen” innebär för det berörda näringslivet. Domen från bygg- och anläggnignsbranschen är förödande. Det handlar inte bara om långt framskridna planer, utan om ett pågående arbete som avbryts. Bolagen står nu inför frågan om hur de ska kunna flytta produktionskapacitet från Förbifarten till annat, i en del fall till Norge.

Samtidigt undanröjer infrastrukturministern varje tvivel om att Förbifarten kommer att bli verklighet.

Kan man inte lita på S?
”Jo, vi startar den 1 maj 2015”, säger Anna Johansson.”

Man undrar hur just detta ska formuleras på första maj-plakaten. Och vad säger Romson? Kan hon bekräfta att bygget startar den 1 maj nästa år?

Infrastrukturministern förklarar också vad 250 miljoner kronor – eller 4 miljoner kronor om dagen är. ”Det här är ett projekt som totalt sett landar på ungefär 27 miljarder. Då är det här en ganska liten fördyring”.

En kvarts miljard – till ingen som helst nytta – är alltså ”en ganska litenfördyring”. Med lätt svindel ställer man sig frågan var gränsen till ”en större fördyring” går. En miljard? Tre? Fem?

Mot bakgrund av att 250 miljoner sannolikt är lågt räknat, kan det ju finnas anledning att återkomma till det.

Detta innebär nautrligtvis också att Magdalena Andersson måste släppa ”ladan”-metaforen (möjligen kan hon uppleva det som en befrielse). Socialdemokraterna är partiet med guldbyxorna.

En särskilt provocerande konsekvens av ”frysningen av produktionen” av Förbifarten är att man nu kommer att fylla igen gropar som man redan har grävt. För att till våren återigen gräva upp dem.

Och socialdemokraterna var kritiska mot Fas3….

 

Om gästbloggen


Fredrik Johansson är gästbloggare hos SvD Ledare. Han är kommunikationsrådgivare på Kreab och sitter även i styrelsen för Stiftelsen Fritt Näringsliv.


Här bloggar han i huvudsak om svensk inrikespolitik, men ibland även om annat. Eventuella åsikter är hans egna.