Dick Harrison
Uppkomsten av varuhusen var en indirekt följd av de nya marknader och det nya utbud som skapades av industrialiseringen och urbaniseringen. Enkelt uttryckt: medelklassen blev större och rikare och dess medlemmar alltmer statusmedvetna, varvid varuhusägarna såg en gyllene möjlighet att tjäna pengar på utvecklingen.
Eftersom både industrialiseringen och medelklassens uppsving inföll tidigare i Storbritannien än i andra länder såg de första varuhusliknande etablissemangen dagens ljus där. Engelska lokalpatrioter grälar om vilken stad som var först på plan, men flertalet håller med om att Harding, Howell & Co., som öppnade dörrarna för kunderna i London år 1796 och existerade till 1820, är det första varuhuset om vilket vi har säkra, daterbara uppgifter.
Varuhusens verkliga expansionen ägde rum några decennier senare, på 1840- och 1850-talen. Världens mest berömda varuhus, Harrods i London, öppnade 1834 och flyttade till nuvarande plats i mitten av seklet (dagens byggnad restes vid sekelskiftet). Även andra klassiska brittiska varuhus, som Kendals och Bainbridge’s, kan spåras till 1830-talet, och de kända amerikanska varuhusen – till exempel Macy’s i New York – grundades under samma epok. Framför allt kom dock varuhuset som fenomen att förknippas med Frankrike, där les grands magasins fick världsrykte under andra hälften av 1800-talet.