X
Annons
X

Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Under en stor del av det här året har jag, som många läsare av denna blogg vet, bott i Kenya. Eftersom jag är filmhistoriskt intresserad och får många frågor i detta ämne har jag även haft skäl att blogga om Kenya-filmer, till exempel om det hus där Karen Blixen bodde, som förekom i filmen Out of Africa (”Mitt Afrika”). Jag har även nämnt White Mischief (”Vitt illdåd”), i bloggen om Happy Valley-kretsen. Kenya är – visar det sig, när man granskar utbudet närmare – väl representerat i filmhistorien. Här finns även verk som The Constant Gardener (2005, filmen utspelar sig i stor utsträckning i Nairobis Kiberaslum) och Hemingwayfilmatiseringen The Snows of Kilimanjaro (1952). Men en film slår dem allesammans, åtminstone om man tillhör min tv-tittande generation: Born Free (1966) om Joy och George Adamsons liv med lejonet Elsa. Frågan är: finns det något kvar av de miljöer som filmen visar, och har filmen avsatt spår i kulturlandskapet?

För den läsare som till äventyrs inte känner till filmen kretsar Born Free kring viltvårdarparets försök att uppfostra tre föräldralösa lejonungar. Två av dem hamnar på zoo, men den tredje – lilla Elsa – lämnar de inte ifrån sig utan behåller i Kenya. Därefter inträffar en tragedi som tvingar dem att välja mellan att skicka ut Elsa i vildmarken eller deportera även henne till en djurpark. Joy Adamson lyckas rehabilitera Elsa så väl att djuret förmodas kunna klara av livet i det vilda, och trots att det krossar hennes hjärta släpper hon lejoninnan lös. När paret Adamson något år senare återkommer till området finner de att Elsa har klarat sig bra och har fått egna lejonungar – och att hon inte har glömt sina mänskliga fosterföräldrar. Historien ackompanjeras av ett av filmmusikens stora nummer, ett oförglömligt och Oscarsvinnande tema komponerat av John Barry.

Det verkligt fascinerande är att handlingen är baserad på en sann historia, som Joy Adamson själv återgav i den bok som inspirerade till filmen. George Adamson bistod dessutom som rådgivare vid produktionen. Både George och Joy fortsatte att arbeta som viltvårdare på var sitt håll i Kenyas nationalparker och viltreservat – hon i Shaba, han i Kora. Deras liv slutade olyckligt – hon mördades av en av sina före detta anställda 1980, han av somaliska tjuvjägare 1989.

Den allra största tragedin är dock vad som hände den nationalpark där Born Free utspelar sig, Meru. Lejonet Elsas berömmelse gjorde Meru till en av Östafrikas största turistattraktioner, med mängder av besökare – så många att även tjuvjägarna vällde in och sköt ihjäl så många djur att parken på 1980-talet drabbades av en katastrof. Bristen på storvilt gjorde att turistströmmen sinade och att parken föll i glömska. Under de decennier som följde, då jakten på tjuvjägarna intensifierades och de kvarlevande djuren fick vara ifred, återhämtade sig Meru, och idag räknas nationalparken som en av östra Afrikas mest bortglömda pärlor. Här kan man inte bara besöka lejonet Elsas grav utan även en naturmiljö som nästan alla turister väljer att hoppa över. När min fru och jag bodde ett par nätter i Elsas Kopje, en lika naturskön som ekologiskt medveten hotellanläggning mitt i Meru, vid paret Adamsons gamla lägerplats, kändes det nästan som om vi var helt ensamma med djuren – horder av orädda klippgrävlingar, noshörningar som drabbade samman i lekfull kamp på vägarna, mängder av lejon, flodhästar, giraffer, antiloper och allt möjligt annat. Det var en av de största naturupplevelserna i mitt liv. Och temat till Born Free ekade i huvudet hela tiden.