Visby brandskattning

Historia Idag besvarar jag igen – spörsmålet tillhör de frågor jag får oftast – en av de verkliga klassikerna i svenskt historiefrågande: har Visby brandskattning ägt rum, eller är det, vilket vi historiker gärna häver ur oss, bara en skröna?

Enligt den ofta återberättade historien lät Valdemar Atterdag av Danmark sina knektar tvinga Visbys borgare att betala med guld och silver för att slippa se staden bli till aska. Dramat återfinns på en tavla Carl Gustaf Hellqvist. Det är allmänt känt att tavlan är full av anakronismer, men hur är det med själva brandskattningen?

Helt tvärsäkra är vi naturligtvis inte, men alla indikationer tyder på att brandskattningen är en skröna. Vi vet att Valdemar den 29 juli 1361, ett par dagar efter det att han besegrat Gotlands bönder utanför stadsmurarna, lät skriva ett privilegiebrev, i vilket han gav Visbys borgare dess gamla hävdvunna rättigheter. Privilegiebrevet är generöst och garanterar i princip borgarna att livet skall gå vidare som tidigare. Inget sägs om plundring och brandskattning. Till saken hör också att vi har flera skriftliga belägg – en själländsk krönika, en lybsk krönika och Visbyfranciskanernas egen årbok – på att folket i Visby inte gjorde motstånd mot Valdemar utan kapitulerade utan strid.

Historien om brandskattningen dyker upp långt senare i skrift, uppenbarligen som ett försök från stadsborna (eller rättare sagt från deras ättlingar) att låtsas ha stått på rätt sida när bönderna dödades. Sanningen – det vill säga att stadsborna förhandlade med fienden och lät bönderna kämpa på egen hand – var ju allt annat än ärofull och inget man önskade ha med i det historiska minnesbagaget, om det gick att undvika. Däremot kan vi lugnt utgå från att kung Valdemar medförde mycket plundring från själva ön Gotland när han seglade hem. Stora delar av landskapet hade ju besegrats i krig, och gutabönderna var kända för sin rikedom.

Hela historien om Valdemars invasion har blivit föremål för populärhistorisk behandling i Gun Westholms bok Visby 1361. Invasionen (2007), som rekommenderas den intresserade.

Visa kommentarer (83 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://www.palbergstrom.com/ palb

    Osäkerheten är ett resultat av bristande transparens som finns i världens politiska lager. Vem vet vilka sanningar kritiken innehåller. Tror inte det är viktigt. Kony 2012 är ett bra exempel på vad som kan åstadkommas av människor bara viljan finns. Det är budskapet. Andra exempel är sanningsrörelsen som driver på för en ny utredning av 11 september utanför etablerade ramar, av människor från en mängd olika håll, genom internet. Eller vaccinfrågan. Dessa är exempel på sådant som SvD inte vågar lyfta fram eftersom det faller utanför de mentala ramar som ”man” vill att vi svenskar ska ha. Exempel på bristande transparens som fått avgörande konsekvenser. Summa summarum, Svenska Dagbladet är en aktör som verkar i grunda politiska vatten och som genom försumlighet, rädsla, okunskap, eller vad det nu kan vara, hjälper till att behålla världen i osäkerhet.

    • Anonym

       Hmm Svd har fått nåt slags pris för sina artiklar om vaccinkatastrofen så där högg du nog i sten.

      • http://www.palbergstrom.com/ palb

        Det gäller vaccinet för svininfluensan som gav upphov till narkolepsi. Tror de kände sig tvungna att ta tag i det. Jag talar om den större frågan, kopplingen mellan vaccin och kroniska sjukdomar som t ex autism. Om skandalen med British Medical Journal och deras påhopp på Andrew Wakefield där SvD inte ser igenom uppenbara lögner. Om kontroversen kring HIV och AIDS-kopplingen. Jag talar om vaccinfrågan i stort där vi riskerar människans immunsystem.

        • http://www.facebook.com/MrMattiasSamuelsson Mattias Samuelsson

          ”…kopplingen mellan vaccin och kroniska sjukdomar som t ex autism.” Den kopplingen var inget annat än ett stort bedrägeri. Det finns ingen koppling.

          ”Om kontroversen kring HIV och AIDS-kopplingen.” Vad för kontrovers? Jag måste ha missat något.

          ”Jag talar om vaccinfrågan i stort där vi riskerar människans immunsystem.” Eeeeh. På vilket sätt skulle vårt immunsystem vara riskerat? Vet du hur ett vaccin fungerar?

          Har du rökt något olagligt eller är du bara paranoid och tycker om konspirationsteorier?

  • Banarne Kaviarsson

    DjungelConny, såg honom i Malmö häromdagen. Han satt och spelade lan-spel på ett datakafé nära Möllevången. 

  • http://www.facebook.com/people/David-Skog/745866773 David Skog

    Ja det är en katastrof, folk vet ju inte om de ska ”lika” videon eller gör någon annan djupgående ansträngning för att hjälpa mänskligheten. Kanske skicka ett argt brev?

  • Anonym

    Allt kommer vara glömt om en vecka. Folk reser till Thailand, tar en latte på stan och festar bort sina pengar eller köper dyra kläder på någon trendig second handbutik… Folk ska försöka vara så otroligt medvetna… Hipsters…. 

  • http://twitter.com/Frho9207 Fritjof Höst

    Tycker hela saken är dum. Folk stödjer med ”likes” och tror att världen kommer förändras.

    Det blir inte bättre av att organisationen är en av dem som behåller ca. 70% av pengarna till löner och skickar bidraget till landets regering som sedan ger lite till dem behövande och en del till militären.

  • http://grovgrus.blogspot.com/ Grovgrus

    Skit i organisationen.
    En militär intervention behövs i många delar av Afrika. Kartor behövs ritas om. 
    Machine gun preacher är en film som avspeglar samma ämne, med en liten annan approach. som antagligen är effektivare. 

  • erik leijon

    ”De sociala medierna brukar lyftas fram för sin förmågan att granska
    fakta, avslöja och spräcka osanningar genom de många användarnas
    gemensamma ansträngningar. Det sammantagna intrycket av Kony 2012 just
    nu är emellertid större osäkerhet än någonsin.”

    En anledning att hålla sig till gammelmedia alltså? Knappast! Gammelmedia serverar samma onyanserade smörja som Invisible Children, i en estetiskt tilltalande förpackning, utan nyanserade diskussioner till följd. Skillnaden blir att, när man använder samma tillvägagångssätt på internet, så uppkommer en nyanserade diskussionen direkt. Att många fortsätter hålla sig till Invicible Childrens agenda är endast för att de låter sina känslor styra vad de tycker, istället för att grunda sitt ställningstagande i den nyanserade debatten. Detta är synd, men å andra sidan kan vi inte tvinga någon att ha en bra grund till sina åsikter.

    • Anonym

      Vad är det som är ”nyanserat”? Att se saken från Konys sida? Eller menar du att allt som dokumenterats om honom och alla barnsoldaters vittnesmål är påhitt, eller kanske en sammansvärjning?

      • erik leijon

        Jag påstår inte att de brott som Kony står anklagad för inte har skett, inte heller påstår jag att de har skett, jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt i frågan för att ha en åsikt om just det. Vad jag menar är att, om vi förutsätter att anklagelserna är sanna, så blir frågan hur vi kommer tillrätta med Kony på bästa sätt – Invisible Children ger inte ett tillfredsställande svar på denna fråga. Att sponsra Ugandas millitär, som står anklagade för i princip samma brott, är inte önskvärt. Att skicka in Amerikanska armén är inte heller önskvärt.

        Ponera att man stöter på Kony och hans barnarmé ute i djungeln, Kony gömmer sig självklart bakom sin armé och därför måste man skjuta sig förbi denna armé av 3000 (?) barn för att komma åt Kony. Är det värt det? Konys metoder har i historien hårdnat ju större insatser som har satts in emot honom och Kony2012 förespråkar större insatser, vilket alltså kan vara kontraproduktivt.

        Den moraliska frågeställningen är oerhört komplicerad. Genom att titta på en video om 30 minuter som förespråkar en lösningen är självklart inte en tillräcklig grund för att göra detta moraliska ställningstagande. Frågan är inte så enkel, det är vad jag menar med nyanserat.

        • Anonym

          Bra svar! En sak kan väl ändå ses som positivt, att de extremt otäcka övergrepp som systematiskt pågår i den delen av världen åter kommer i rampljuset..

          • erik leijon

            Jag håller med, men samtidigt är det synd att dessa övergrepp ska associeras med _en_ person när problemet är så mycket större än så. Om vi lyckas tillfångata Kony så kan vi ju klappa oss för bröstet och anse oss ha ”löst” problemet, de underliggande problemen som resulterar i personer som Kony har dock inte åtgärdats. Enligt min uppfattning så finns det bara en möjlig (långsiktig) lösning på detta problem: fri tillgång till utbildning för alla afrikanska barn.

          • Anonym

            Det låter strålande men det hjälper ju inte de som är drabbade just nu! För att få slut på just hans grymheter måste man ju ändå fånga just honom, eller hur!

  • Anonym

     Vem är denne Kony Montana? Koooooooooony. Kony.

  • http://profiles.google.com/emil.k.svensson Emil Klasson Svensson

    Kony West, puts infant back in infantry. 

  • Anonym

    Det här visar ju tydligt att människor hellre sprider vidare saker som känslomässigt är enkla att acceptera, istället för att grundligt undersöka källor själva. Yttrandefrihet är roliga grejer med svåröverskådliga effekter.

    Vill man ”skydda” sig mot sådant här trams så ska man såklart inte vidarelänka saker man inte själv undersökt ordentligt först. Det verkar tyvärr som om de flesta helt enkelt inte förstår hur man gör. :(

  • Anonym

    Bilder på lemlästade barn ljuger inte. Vi som växer upp inom Sveriges trygga bubbla är relativt omedvetna om hur livet kan se ut för barn i andra länder. Mitt syfte med att dela filmen är snarare att lyfta ett problem som existerar, inte att suporta en organisation. Att ”gilla” eller dela kanske inte gör nån skillnad men Så länge det finns en vilja att förändra, finns det hopp.

  • Kristoffer Henriksson

    Tycker att hela läget är intressant. Att när man uppmanar folk att göra allt för att rädda orättvist behandlade. Uppstår det ändå en slags jämvikt mot och för, pga, de förhållanden som påverkar olika delar av världen. Så vad gör man då? Ett utfall är oundvikligt. Men det måste ske något. 
    När man hävdar att inte alla pengar går till Afrika, vart går dom då? Är dessa personer som står bakom inte att lite på?. Det intrycket får jag av artikeln. Varför är den vinklad på det viset?

  • Lars Nils

    Det som fick mig att reagera mest i filmen var att Kony var efterlyst och ingen verkade särskilt angelägen om att gripa honom. Han är en jävla skurk som kidnappar barn, det här är ju gamla nyheter.

    • http://profile.yahoo.com/N6ZU5WO4PIYHOU4FEHOFKI63SE Karl Thornered

      Usas armé har ju dock vid åtskilliga tillfällen försökt att gripa/döda honom.

  • http://twitter.com/YsnKrd Yasin Karadag

    De ni inte människor vet är att dom som ligger bakom den hära filmen, tjänar så mycket pengar :)
    om det hade varit så allvarligt, så hade världens alla ledare tagit fast han redan imorgon.. som tex. Saddam Hussein, Usama bin ladin, Ghadaffi mfl…

    • Anonym

      Klart att de inte är intresserade att lägga pengar på honom. Han förgriper sig ju bara på vanliga afrikaner. Han hotar ju inte andra länders intressen…

  • http://www.facebook.com/people/Andreas-Sandberg/606217221 Andreas Sandberg

    Sprid gärna info om kony, för att så många som möjligt får upp ögonen och inser att kony och många andra ”krigsherrar” existerar. Men däremot så undvik o sprid kony2012, framför allt donera inga pengar till invicible children. Bara ynka 31-34% av dem insamlade pengarna går till det ändamål dem samlar för, vilket iofs är bra då det pengarna går till är den ugandiska armen, som är kända för att begå övergrepp mot sitt eget folk och SPLA (Sudan Peoples Liberation Army) som inte heller är några gullegossar precis, SPLA använder sig av liknande metoder som konys LRA, dvs kidnappning av barn, mord, våldtäkt, användandet av barnsoldater mm! Det ininvicible children vill är att beväpna dessa ”armeer” så att dem kan leta rätt på kony, som för övrigt inte varit i uganda sen 2006. Och om dem nu hittar kony, vilka tror ni kommer försvara honom med sina liv? Jo, just de barn som invicible children säger sig vilja rädda! Vill man donera så finns det minst 4 andra organisationer som är bättre lämpade ert stöd och pengar!www.warchild.orgwww.africare.orgusa.amref.orgwww.cotni.org

    • http://twitter.com/JocKe_ Jocke

      Otroligt, du skrev i princip exakt vad jag har tagit upp med mina facebook vänner i dag… Du sammanfattade hela hysterin väldigt bra tycker jag då. Tummen upp

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Alla dessa miljoner dollar, även 31% blir cirkus 3miljoner dollar, blir miljarder i östafrikanska shilling. Med en dagslön på ungefär 150shilling skulle detta kunna mätta väldigt många munnar. Att istället skicka pengarna till armen är ju snarare destruktivt än konstruktivt. Och dessutom väldigt kortsiktigt.

      • http://www.facebook.com/people/Andreas-Sandberg/606217221 Andreas Sandberg

        Idioti är vad det är. (möjligen formulerade jag det dåligt, det jag menade givetvis, var att det är bra/tur att enbart 31-34% går till armeerna och inte mer)

    • Anonym

      Säger du ja. Varför ska jag tro på dig? Vad har du gjort och åstadkommit i Afrika de senast 20 åren? Vem är du egentligen Andreas Sandberg? Vems ärenden går du?

  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg
  • Anonym
  • Anonym

    Filmen är säker vinklad MEN hoppas ändå att den öppnar ögonen på några naiva blåögda svenskar. NEJ, det är inte dessa barn som kommer till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. De är kvar i sitt helvete medan Svensken stillat sitt samvete genom att sätta några hitsmugglade afghaner/Somalier på SFI. Miljarder spenderas, hur många kunde vi hjälpt nere i Afrika. Kritisera gärna filmen, men jag lovar att de hjälper fler än Sverige med betydligt mindre kapital. Vakna Svensson!

    • Anonym

       öh, du är medveten om att Somalia är nästan ett grannland till Uganda och att den här sortens ”arméer” finns även där? Förstår inte alls ditt argument. Är det dåligt att hjälpa människor i nöd när det existerar människor i en annan sorts men lika vidrig situation? Om du har ett bra sätt att stabilisera militärregimer i några av världens fattigaste områden lyssnar jag gärna.

      • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

        Man får flera miljoner shilling för att gå med i Somalia’s Al-Shabaab. Det handlar bara om ekonomiska resurser. Erbjuder man folk möjligheten att kunna försörja sina familjer själva, utan inblandning utifrån, så försvinner behovet.

        • Anonym

          Riktigt så enkelt är det inte. Jag skulle nog säga att den största anledningen var människor väljer att stödja Al-Shabaab är p.g.a. många ser det som det ända sättet att försöka få bort dom Etiopiska trupperna som finns i Somalia. Att erbjuda ekonomiska alternativ i extremt fattiga områden är en otroligt svår uppgift som du troligtvis skulle få nobelpriset i ekonomi om du löste.

          • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

            Folk reser från andra länder för att gå med i Al-Shabaab, så den lojaliteten mot Somalia finns nog knappast där som motivation. Däremot blir många ”lovade” fler miljoner shilling om dom går med i rörelsen.

            Jag skulle inte få Nobelpriset i ekonomi om jag erbjöd ekonomiska alternativ i extremt fattiga områden. Alla som fått Nobelpris i ekonomi har varit neoliberala tokstollar.

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Vakna, and do what? Erbjud alternativ. Att bara sitta hemma och få dåligt samvete hjälper ingen.

      • Anonym

        Vakna och inse hur det fungerar i dessa länder, Vår hjälp till tredje världen måste vara världsrekord i ineffektivitet. Tänk till hur mycket kontakter/kontanter det krävs för att komma ut ur ett korrumperat land i tredje världen när det är kris/krig. De som vi ser på TV som svälter i t.ex. Somalia har INGEN chans att lämna landet. Ja, jag har bott i bananrepubliker i 10 år där man köper körkort, ID-kort etc etc. och då är korruptionen ändå inte i närheten så omfattande som i Somalia, Afghanistan etc. Vakna!

  • Anonym

    Jag och SVD tycker att det är mycket mycket viktigare att diskutera och chatta om ”hen”‘ än om människor som lider i Afrika.

    .

  • Anonym

    Det som är mest intressant med det här är att alla verkar tycka att dom sitter inne på massa information som ingen annan vet om eller förstår. Att Kony inte har blivit fasttagen är inte så konstigt. Det finns en hel rad av ”freedom fighters” som för en liknande krigsföring som Kony. Detta har pågått länge i Afrika och Kony har långt ifrån ensamrätt på att tvångsrekrytera barn eller använda våldtäkter som ett vapen. Att organisationen IC är dåligt styrd och har på tok för höga over head kostnader är ganska uppenbart, välgörenhet har länge varit en lönsam affär. Rykten jag har hört som att t.ex. IC skulle komma just nu för att man har hittat olja i Uganda och vill åt den är bara konspirationsteorier som ofta baseras på ingenting (Uganda säljer redan råolja till västvärlden till ett alldeles för lågt pris vilket många läder tjänar bra med pengar på).

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Jag ber om ursäkt på förhand, men jag förstår inte var du vill komma med det där… Anser du att man ska sponsra kampanjen Kony2012, eller inte?

      • Anonym

         Jag tycker att det är bra att en kampanj som denna får ut information om hur vidriga förhållanden dessa människor lever i men att IC kanske inte är den bästa organisationen att stödja om man vill hjälpa till.

        • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

          Information är alltid bra, om den är relativt sann. Men att ha någon form av häxjakt mot en person kommer knappast att hjälpa alla barnsoldater där ute som behöver hjälp. Det är ett system satt i spel. Och alla inblandade är lika goda kålsupare. Det finns inga hjältar i den här historien. Alla har underliggande motiv. Tyvärr.

  • Anonym

    ”Invisible Children” är en CIA-front.

    Do your homework.

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Bra sätt att trolla sönder all relevant kritik…

      • Anonym

        1. För ett par månader sedan släpptes filmen ”Machine Gun Preacher” på biograferna.
        Idén samt majoriteten av pengara för att skapa filmen kom från CIA.

        ”The story of Sam Childers, a former drug-dealing biker tough guy who found God and became a crusader for hundreds of Sudanese children who’ve been forced to become soldiers.”
        http://www.imdb.com/title/tt1586752/

        2. Den lilla organisationen ”Invisible Children” har sedan starten sponsrats av personer och företag med anknytning till CIA.

        3. För 5 år sedan hittades ett stort oljehav beräknad till flera miljarder fat under Uganda.

        • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

          Vill man göra en actionfilm i USA så kan amerikanska armen sponsra hela köret. Då får man helikoptrar och tanks och grejjer. I utbyte mot att varenda punkt i manus måste godkännas.

          Många länder i Östafrika har olja, vad har det med barnsoldater att göra?

          • Anonym

            ”Många länder i Östafrika har olja, vad har det med barnsoldater att göra?”
             
             Varför tror du att ”Invisible Children” lobbar för att USA skall skicka sin militär till Uganda?

          • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

            ”Military advisors” är inte ”militär” på det sättet. Många civila antropologer arbetar som ”military advisors”.

            Men tja, varför, frågar du. Ja, det är väl ganska enkelt. Så att dom får in mer pengar i sin organisation.

  • http://twitter.com/Fring123 A A

    Visst kan man vara cynisk mot sådana här rörelser, speciellt när börjas tryckas t-shirts och skit och alla ska gilla detta på FB.

    MEN visst är det bra att folks vilja att vara med om något eller vara med i en grupp kanaliseras (rätt ord?) till att stoppa krig. Det enda problemet är om andra krig får signifikant mycket mindre uppmärksamhet av det här. Vilket jag inte tror.

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Genom att uppmuntra kampen mot LRA, genom Invisible Children, så sponsrar man Ugandas arme. Ugandas arme, och Ugandas regering, har brutit mot väldigt många mänskliga rättigheter. Dom har ”extra-judicial killings” lite överallt. Ett alternativ som erbjuds barnsoldaterna (många av dom är inte barn, även om dom var det en gång i tiden) är att gå med i Ugandas arme, för att ”they are so good at hunting people”.

      Så, nej, så bra är det faktiskt inte.

  • nilst2011

    KONY 2012 is a scam !
    .
    http://youtu.be/K3rmyQr8KYs
    .
    Håller med killen på videon här. Man ska nog tänka först innan man slänger ut pengar till vem som helst.

    • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

      Dom flesta här verkar vara relativt kritiska till videon. Och det är bra, skepticism är bara nyttigt. Men SvD väljer att kalla det för ”facebookförvirring”. Jag vet inte vem som är förvirrad :D

  • http://www.facebook.com/people/Caroline-Giertz-Irl/100001541703340 Caroline Giertz Irl

    Är det ingen mer än jag som tänker på Jasons dotter? caroline.giertz.com

  • http://www.facebook.com/people/Caroline-Giertz-Irl/100001541703340 Caroline Giertz Irl

    Är det ingen mer än jag som tänker på Jasons dotter? caroline.giertz.com

  • http://ingsoc.eu/ Henry Rouhivuori

    Facebook? Det finns väl ingen aktivitet på Facebook. Kolla in Google+ istället om ni vill vara aktiva.

  • http://ingsoc.eu/ Henry Rouhivuori

    Facebook? Det finns väl ingen aktivitet på Facebook. Kolla in Google+ istället om ni vill vara aktiva.

  • Anonym

    Hur det än är med denna organisationen så är det i alla fall mer fel på mig (och alla övriga som mig) som inte delande eller gav pengar till KONY-relaterade projektet efter att man såg filmen, än de som utan tvekan agerade efter sitt hjärta och stöttade projektet. 

    Det är så jävla lätt att gömma sig bakom sin smarta, eftertänksamma och kloka själ och aldrig göra något… Det är otroligt bra (och ännu bättre) av dom som djuplodar sig och försöker göra ännu bättre saker för att minska krigen och orättvisorna på jorden. Men jag blir riktigt arg på dom som i övrigt skiter i det mesta, men engagerar sig i att lägga skulden på folk som reagerade genom att stödja och dela med sig av filmen. För budskapet som förmedlas är hur man än vrider på det, ett budskap MOT krig och FÖR handling av oss människor som annars sitter still och tittat på. 

    • larsson__david

      Har du någon koll alls på vad denna Kony står åtalad för?  ganska oskön snubbe
      skänk dina pengar till röda korset eller rädda barnen eller likande om du känner för det, själv skänker jag pengar till barnfonden.

      • Anonym

        Jag har försökt att läsa på så mycket jag har hunnit mellan situationerna med mina barn (är barnledig just nu). Han är tydligt någon som måste dras inför rätta. Och videon har hjälpt att skapa debatt om detta på ett mycket effektivt sätt. Många insatta verkar stödja deras lyckade sätt att få uppmärksamhet och mycket av kritiken verkar ligga i hur dom hanterar pengarna och sättet dom allierar sig med armen i landet. Vem som har rätt och fel i ett land som är så utsatt för svält och krig är ofta svårt att bedöma även av ”experter”, då det är många som agerar fel. 

        Min kritik är främst mot de som kritiserar (på ett hånfullt sätt) de som spridit filmen ”utan att ha koll”. Då de flesta människor har spridit ett budskap som filmen framför bra; rättvisa för alla på jorden. 

        Sen tror jag också att det är säkrare att dela sina pengar till större och mer granskade organisationer, då dessa har mer erfarenhet och är just mer bevakade historiskt. Men i ärlighetens namn, är det bästa att man gör något, snarare än att vara rädd för att göra fel och då agerar med att inte göra nått. 

  • Anonym

    Hur det än är med denna organisationen så är det i alla fall mer fel på mig (och alla övriga som mig) som inte delande eller gav pengar till KONY-relaterade projektet efter att man såg filmen, än de som utan tvekan agerade efter sitt hjärta och stöttade projektet. 

    Det är så jävla lätt att gömma sig bakom sin smarta, eftertänksamma och kloka själ och aldrig göra något… Det är otroligt bra (och ännu bättre) av dom som djuplodar sig och försöker göra ännu bättre saker för att minska krigen och orättvisorna på jorden. Men jag blir riktigt arg på dom som i övrigt skiter i det mesta, men engagerar sig i att lägga skulden på folk som reagerade genom att stödja och dela med sig av filmen. För budskapet som förmedlas är hur man än vrider på det, ett budskap MOT krig och FÖR handling av oss människor som annars sitter still och tittat på. 

  • Anonym

    Om Gud och Jesus bevisligen steg ned på jorden så nog fan skulle alla cyniker här stena dem till döds. Filmen säger att Kony ska arresteras 2012 och ställas inför Internationella FN domstolen i Haag. Filmen säger inget om att starta krig i Uganda eller mörda Kony utan rättegång. 

  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg
  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

    Vad betyder det? Ska vi sluta hjälpa folk i andra länder för att vår hjälp här hemma brister?

    Det är inte svenskar som arbetar i mottagarländerna. Det är lokala invånare.

    Antropologer har forskat mycket på migration. Googla på ”forced displacement”, ”human trafficking”, eller något liknande. Journalister har inte en susning.

  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

    Att bekämpa mördare med mord är som att försöka bekämpa intolerans med intolerans. Det fungerar helt enkelt inte.

    • http://www.facebook.com/christianpaulsson Christian Paulsson

      Hur menar du ”inte fungerar”? Dåligt resultat eller att du inte gillar metoden?

  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

    Det finns forskning som visar att ”slacktivister” är mer benägna att aktivt göra en förändring. Så det är väl att gott tecken, att det finns så många ”gillar” och länkar vidare.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001650323721 Adelina Selmani

      https://www.facebook.com/groups/398163900210446/

      GÅ MED HÄR, KONY 2012 – SVERIGE
      Vi representerar sverige
      vi har fått kontakt med tidningen och radiostation, samt intervju, vi växer! 
      gå med & bjud in, om ni vill påverka och göra skillnad!
      Tack på förhand!

  • http://www.facebook.com/robinoberg Robin Öberg

    Vad är det som ”kan åstadkommas”? Att biståndsorganisationer lurar folk på pengar?

  • Karlo2

    Först: Kony 2012 är löjlig och förenklande på många sätt, men det betyder inte att det inte har någon effekt, uppenbarligen har det det. Var kommer det ifrån att pengar går till Ugandas armé? Har inte sett någon hårdfakta alls på att det faktiskt är så. Inget från ICs öppna bokföring verkar tyda på det och de själva dementerar det starkt. Sen är det väl rätt självklart att man måste samarbeta med lokala regeringar, men det är en helt annan sak. Känns som det bara är en massa missinformation fram och tillbaka. Sen är det rätt tröttsamt med folk som slentrianmässigt kritiserar utan att själva ha något att komma med. Vidare är det väl inte så konstigt om inte 75% av pengarna går till insatser på marken, det här är säkert den största medieproduktionen en välgörenhetsorganisation någonsin har gjort, när ens ända uttalade mål är att fängsla en av världens värsta men samtidigt mest okända brottslingar så ska man nog vänta med att kalla den taktiken för en blåsning. Att påverka hur folk tänker är enormt kraftfullt. Jag kommer själv inte skänka några pengar, dels för att jag ogillar en del av det de gör, men även för att mkt av målet redan är uppnått. Men jag applåderar initiativet. Vad har du gjort på senaste?

  • Anonym

    hela tiden hittar man ju guldskatter på gotland-min teori är att visby var drabbat av pesten och plundrare hade kommit till ön och valdemar ingrep-mängder med egendom utan ägare-de var döda – beslagtog danskarna, så att det var nog fullastat på vägen hem-men är detta en skröna-skeppet med skatterna sjönk utanför stora karlsö och ligger där än idag?

  • Jonas Hansson

    Kung Magnus Eriksson skickade en varning till Gotland angående en förestående invasíon.
    Jag har alltid undrat varför inte kungen skickade en undsättningshär. Var det på grund av pesten
    och rikets finanser ?

    • BigDemonicBunny

       Mycket möjligt är det för att han varken kunde ha uppbådat eller skeppat över en här i tid.

      Dessutom så var gotland i princip oberoende vid den här tiden. Att skicka en varning kostar inte så mycket och ger en lite goodwill, men att skicka en här?

  • Anonym

    När Valdemar Atterdag kommer till Gotland är det ca 10 år sedan pesten härjade ön. De värsta konsekvenserna av pesten är antagligen över. Naturligtvis så är både Sverige och Gotland fortfarande på verkade av pestens härjningar.

  • Anonym

    tja dom döda var fortfarande döda? frågan är om det finns nån sanning i det sjunkna skeppet? nu blir alltså gotland danskt  i ca 300 år ska tilläggas-precis som finland 450 år senare lämnas de åt sitt öde. gotlänningarna talar medeltidssvenska kan ju var intressant veta. 

  • Fredrik_Dyngsur

    Det gäller att inte låta sig nedslås av en liten konkurs. Och långivare finns det gott om bara man ger sken av stora vinster. Sant eller inte spelar ingen roll.

  • Ynglingen

    Det är ganska patetiskt att det hela får fortgå, år efter år utan att politikerna täpper till hålen.

  • http://home.swipnet.se/prosacom Nils-Erik Forsberg

    Pratar gör man och det går illa när den verksamheten inte erkänns som verksamhet. Nog märks det direkt när det görs tvetydiga uttalanden – osäkerheten om vad som menas. Misstron spirar.

  • petermm

    Om man tillhör frälset finns alltid kontakter och resurser att tillgå, nästa gång kan det vara ”jag” som behöver hjälp efter att ha lekt bort andras pengar…

    Dess giriga svin är på en annan planet än oss småföretagare.
    öp inte en direktör för miljoner per år i lön, hyr in en normal vettig person eller 10 så får du mycket mer gjort.

  • http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/29/potential-for-kreativitet Josef Boberg

    ”Att lyssna på en del av riskkapitalisterna idag är som att kliva in i ett rum med dålig luft. Det är svårt att inte känna av svag doft av självömkan.

    De upplever sig jagade av Skatteverket, journalister och politiker. Bittrast tycks de vara över att inte få tillräcklig uppskattning som de affärsgenier och samhällsförbättrare de anser sig vara.”

    Kan det vara så att dom har låst in sig själva i en finansiell ”icke verklighet” – undrar jag ?

  • Nostradamusdenyngre

    Exakt? Jo, det är samma drifter som driver binnikemaskar och andra inälvsparasiter : gödas på andras bekostnad…

Kulturchefen

Amatörfotografen som blev världskänd

Utställning

Fotade främlingar i New York.

Selfie ett sätt ta kontroll

egenknäppt

"Det handlar ju om att bli sedd".

Prins Carl Philip imponerade

Bildspecial

Klättrade 30 meter upp i mast.

Guider till den ryska maktens korridorer

Under strecket

Nya böcker nycklar till Kreml.

Rå realism med
filmiskt anslag

Ny bok

Förtätat och vackert av Sjón.

Blir det okej att rösta på böghat i nästa val?

Krönika

Harry Amster om SD-väljarna

Tv-tittare: SD behandlades illa

347 personer anmälde SVT:s EU-valvaka.

Webb-tv

Carola: ”Schlager har aldrig varit min grej”

TV

Inför premiären av "Så mycket bättre".

Om ytliga klyschor
på Instagram

Sthlmsnatt

48 bilder på dimman i morse.

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

”De ökade klyftorna
trivialiseras i Sverige”

Krönika

Om viktigt bränsle debatten.

Unika bilder: Här
kapitulerar Japan

Webb-tv
Se video

Första bilderna släppta.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.