Muslimerna i Sydfrankrike

Historia Det är ingen hemlighet att arabiska och berbiska muslimer, efter att de erövrat nuvarande Spanien och Portugal, även anföll nuvarande Frankrike. De trängde ända fram till Loiredalen, där de led nederlag omkring 732 (”slaget vid Poitiers”). Men hur länge bestod deras välde i södra Frankrike? Retirerade de genast till området söder om Pyrenéerna, eller stannade de kvar norr om bergskedjan även efter nederlaget?

Den muslimska erövringen av visigoternas rike ägde rum mellan 711 och 721. Den antog formen av en svit av framgångsrika fälttåg och belägringar som dels fick visigotiska stormän, som Tudmir, att byta sida och bli muslimska vasaller, dels lade huvuddelen av Pyreneiska halvön under direkt muslimskt välde. Visigoterna hade även dominerat Septimanien, ett landskap norr om bergskedjan som idag närmast motsvaras av Languedoc, och det föll sig naturligt för muslimerna att fortsätta expansionen där. Denna fas inleddes 718 och började med Barcelonas och Kataloniens erövring. Den sista visigotiska residensstaden, Narbonne, föll för muslimerna 720 eller 721.

I och med det hade en stor del av dagens Sydfrankrike fått muslimska härskare, och expansionen fortsatte. Till en början stoppades framryckningen av hertig Eudo av Toulouse år 721, men tio år senare överflyglade muslimerna hela dennes hertigdöme (Akvitanien ) och ryckte vidare mot Loire, vilket ledde till den drabbning som har gått till historien som slaget vid Poitiers. Tvärtom vad man brukar hävda ledde detta inte till ett stopp för vidare muslimsk krigföring i dagens Frankrike. Eftersom det uppenbarligen var besvärligt att avancera norrut valde man istället att rycka fram österut, rakt in i Provence. Segerherren vid Poitiers, den frankiske härskaren Karl Martell, allierade sig i detta läge med langobardkungen Liutprand i Italien för att ställa muslimerna inför två fiender och tvinga dem att dra sig tillbaka.

Det sporadiskt uppflammande kriget avstannade omkring 740, av allt att döma som en direkt följd av att muslimerna i Spanien drabbades av inbördeskrig. Det dröjde till andra hälften av 750-talet innan situationen stabiliserades genom upprättandet av ett umayyadiskt emirat i Córdoba.

Under hela denna tid, från 720 till 759, var Languedoc, och möjligen även andra sydfranska regioner, kontrollerade av muslimer. De senare hade ingen tanke på att retirera frivilligt utan måste drivas bort med våld. År 759 lyckades slutligen Karl Martells son, Pippin den lille, infoga hela området norr om bergskedjan i det egna riket. Väl att märka uppfattade inte frankerna Pyrenéerna som en självskriven politisk gräns, lika lite som muslimerna hade gjort det. Under de krig som fördes av Pippins son Karl den store utsträcktes det frankiska maktområdet en bra bit söderut, varför gränsen mellan kristendom och islam kom att löpa tvärs igenom Katalonien.

Visa kommentarer (80 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    aha-karl martell var alltså karl den stores farfar? han kallades ”hammaren”-varför det? då som nu och alltid är det en blandning av människor överallt och säkerligen finns det många med arabiska förfäder i tex langedoc?
    kanske pontus de la gardie hade det med tanke på hans fantastiska fältherreegenskaper (för det hade han väl?)
    många förknippar ordet arab med öknens beduiner tror jag-men det var mycket mer än så-tex var nordafrika ett väldigt jordbruksområde, för att inte tala om mesopotamien (irak). araberna lärde europeerna modernt jordbruk helt enkelt. konstbevattningsanläggningar, växtförädling, växelbruk med mera.

    • Anonym

      Effektivt jordbruk var känt inom hela den antika världen (från Iberiska halvön i väster till Iran i öster) långt innan de nomadiska ökenaraberna fick sin uppenbarelse att söka erövra den. Både Greker och Romare hade härskat över såväl Egypten som Mesopotamien långt innan Mohammed och som alla smarta erövrare så hade man tagit till sig lokal vetenskap och kunskap, dock utan att påstå att man själv uppfunnit den.

      • Anonym

        nåja ”härskat över” var rätta ordet! nordafrika var roms ”kornbod” som man uttryckte det och som sagt ökenbeduinerna är bara en liten minoritet – muhammed var engagerad i den mycket stora karavanhandeln från sydarabien och ingen ökennomad…. (därmed inget ont sagt om dessa som var kvalificerade ryttare och hästuppfödare bland annat.)

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=526796381 Fredrik Franzén

           ”muhammed var engagerad i den mycket stora karavanhandeln från sydarabien”

          Engagerad? Så kan man ju också uttrycka det. Engagerad på samma sätt som dagens pirater i Somalia är ”engagerade” i sjöfart? :-)

          • BigDemonicBunny

            Inte alls på samma sätt. Innan han började få visioner när han var i 40 års åldern så hade Muhammed arbetat inom karavanhandeln i cirka 25 år. Både som karavanförare och som karavanledare. Det var på det sättet som han kom i kontakt med Khadija (som också tillhörde Qureish klanen). Hon behövde en handelsagent och Muhammed rekommenderades av hennes övriga handelsagenter samt några gemensamma släktingar. Det är troligt att det var hans framgångar inom handeln och som Khadijas representat var anledningen till att Khadija senare gifte sig med honom.

            Det var inte förrän efter att han tvingades lämna Mecka som han deltog i räder mot karavaner (och då som en del av krigföringen mellan Mecka och Medina). Även om jag gissar att han hade använt ett svärd tidigare, det var inte riskfritt att vara handelsman på 600-talet.

        • Anonym

          1. Runt år 600 var det inte så många som kallade sig araber eller talade arabiska. Det har ändrats radikalt även om det tog många hundra år innan arabiskan trängt ut de inhemska språken i de länder som erövrats utanför arabien
          2. Mohammed ärvde inga andra tillgångar utom några kameler, en mindre fårskock och en slavflicka. När han närmade sig vuxen fick han följa med på karavaner som medhjälpare åt andra klanmedlemmar. 25 år gammal gifte han sig med en rik änka som hade ett köpmanshus. Gränsen mellan nomad och resande handelsman och krigare var luddig men det gjorde väl inte att majoriteten av Arabiens befolkning skulle ha livnärt sig på enbart handel?

          • Anonym

            hans far var fattig men det var en ”fin” familj, kuhrais-klanen som var förvaltare av kaban-den svarta kuben som var en helgedom långt före islam. massor var som sagt jordbrukare tex i the fertile cresent-alla tycks tänka bara på ökenbeduinerna?

          • Anonym

            Arabien är inget jordbruksområde. Att man idag talar arabiska (dialekter) utanför Arabien i exempelvis tvåflodslandet, Levanten och Egypten är en annan femma.

    • Anonym

      Det var nog i så fall snarare en stridshammare än en smideshammare. Merovingiska adelsättlimgar sysslade nog inte med smutsiga hantverk. Men man kan ju se namnet som en metafor, han slog ned fienderna som en hammare.

      • Anonym

        fast smide var nog hedervärt, inte minst smidet av svärd och sablar  – karl martell var oäkta, modern var en älskarinna som hette alpheid…

      • BigDemonicBunny

         Martell är ett namn han fick senare, så vitt jag vet så användes det aldrig av hans samtid. Den refererar till antingen hans seger över Umayyaderna (man kan tydligen inte säga ordet som börjar på m på en SVD blogg, oavsett vilken kontex man har) eller hans introduktion av tyngre kavalleri som blev lite av hans kännetecken (islamskt kavalleri använde stigbyglar och ganska avancerad kavalleritaktik vid de här laget, men på den kristna sidan hade inte stigbygeln spritt sig tillräckligt långt västerut).
        Martells stora framgångar berodde mycket på att han kopierade islamsk taktik och truppslag (bland annat deras kavalleri) och gjorde ytterligare förbättringar.

  • Anonym

    Längre österut hade muslimerna på 800-/900-talet ett fäste i Fraxinetum i Saint Tropez-trakten. Enligt lokal tradition låg Fraxinetum i La Garde Freinet, en by i Maures-massivet där vägen mellan kusten och Argens-dalen når sin högsta punkt (Fraxinetum/Freinet syftar på trädet ask, som nuförtiden saknas i  floran, och invånarna i La Garde Freinet kallas Fraxinois). Ovanför byn kan man på en klippa se en borgruin, som många vill uppfatta som resterna av det moriska fästet. Det sägs också att Fraxinetum hade kontakt med Cordoba via optisk telegraf. Dock finns inga skriftliga eller arkeologiska belägg för att fortet i La Garde Freinet skulle vara äldre än från 1000-talet då många befästningar i trakten skapades, t.ex. Grimaldiborgen i Grimaud en dryg halvmil från La Garde Freinet. Att Fraxinetum låg någonstans i trakten är väl belagt i arabiska källor, däremot är den exakta platsen fortfarande en öppen fråga.

  • Anonym

    kan man inte tänka sig att vandalerna som ju funnits i nordafrika då i flera hundra år men innan dess var före visigoterna på iberiska halvön fanns med bland araberna? (enligt egen historieskrivning var vandalerna från uppland innan de utvandrade till pommern och senare fortsatte söderut på 400-talet.)                        östrom med generalen belisarius (en enastående härförare) hade ju besegrat vandalerna  534 och dessa var väl sura kan man tänka sig? då kanske ni blir mildare stämda mot ”araberna”?

  • Anonym

    nej, nej hans familj i mecka hade i generationer sysslat med detta och sydarabien var ett helt imperium med handel med indien och ända bort till kina!

  • http://www.finanskonsult.se Johan A Lybeck

    Till denna som vanligt välinformerade betraktelse kan man tillägga att muslimerna bet sig kvar längs medelhavskusten långt efter det att Pippin den korte besegrat dem vid Marseilles runt 750. De bodde kvar på öarna utanför kusten, såsom Maguelonne, i flera hundra år och bedrev sjöröveri liksom räder inåt landet. Maguelonne kallades vid denna tid ”Port Sarrasin” och den sedan 500-talet existerande katedralen gjordes om till moské. Först omkring år 1000 hade muslimerna försvunnit och man återupptog katedralbyggandet.Ön och kyrkan är värd ett besök. Liksom dess viner är värda att prövas.
     Professor Johan Lybeck, Languedoc, Frankrike

    • BigDemonicBunny

      Jag vet inte hur passande det är att signera med professorstitel i det här fallet, då det kan uppfattas på fel sätt.
      1. Det är väl professor emiretus?
      2. Det är en professorstitel i en helt annan disciplin (nationalekonomi).

  • Krister

    Fast Villeneuve lès Maguelone behöll saracenerna bara i 30 år. Det sägs att den kristne hjälten Martel inte förstörde befästningarna av rädsla för saracenerna utan för kyrkan!

    ”Charles, while a Christian, never tired of
    taking over fortified sites belonging to the Church, whose possessions he
    ”secularised”. Typically declared a champion of the Cross against the
    Infidels, some have described him in a less flattering manner, such as the
    tenth century chronicler Flodoard: ”This bastard child of a servant was
    only bold when bringing harm to Christ’s Churches.”"

    http://www.frenchcoastwise.com/ports-of-call-harbours-anchorages/languedoc-roussillon/herault/port-sarrasin-maguelone/port-sarrasin-thirty-years-that-made-history.html

    http://www.frenchcoastwise.com/ports-of-call-harbours-anchorages/languedoc-roussillon/herault/port-sarrasin-maguelone/port-sarrasin-thirty-years-that-made-history.html

  • MartinA

    Ack, det var en aggressiv värld på 6-700 talet! Fredens religion försvarade sig från Mecca till centrala Frankrike på bara 100 år! Såna krigshetsare de kristna infödingarna måtte varit!

    • Anonym

      Om du hade studerat historia någorlunda översiktligt så hade du känt till att berberna som invaderade Visigoternas rike i Spanien hade blivit muslimer, men att en del av dem fortfarande var judar. Den judiska minoriteten i Spanien och Septimanien mer eller mindre bjöd in dem att invadera eftersom de var trötta på visigoternas förföljelser. De assisterades av den lokale östromerske prinsen i sitt företag eftersom han var lika trött på visigoterna. Berberna och muslimerna som invaderade Spanien var varken mer eller mindre våldsamma än Karl Martell eller Karl den Store. De hade likartade ambitioner att bygga imperier som konkurrerade med varandra.

      • http://supersimon.myopenid.com/ Simon

        Islam var vare sig bättre eller sämre än kristendomen vid den här tiden. Ibland slog de ihjäl judarna, ibland lät de dem vara. På samma sätt som ”los Reyes Catolicos” fördrev judarna gjorde almohaderna. De tvingade judarna att välja mellan islam och svärdet, många flydde. Många flydde ironiskt nog till kristna länder. Väl att märka är Cordobas store son, Rambam (Maimonides), aldrig verkade i sin födelseort, eftersom hans familj flydde undan almohaderna till Nordafrika.

        Kristenhetens inställning till judar varierade. Trots kristen antisemitisk teologi fanns det perioder och områden där antisemitismen var nästan helt frånvarande. Den judiska migrationen från Tyskland till Polen-Litauen är ett resultat av det. Islams tolerans mot judar var inte tolerans i modern bemärkelse. Det var att man såg judar som några som var halvvägs till islam. Målet var naturligtvis att de skulle fås att omfatta islam. Med skatter, med hugg, med slag och med lirkande. Taktiken påminde inte så lite om den tsarryska inställningen. (Det ska ju sägas att det har ju fungerat, även om det tog ett par hundra år.)

        • Anonym

          Visst, man ska inte överdriva skillnaderna. Samtidigt var judarna en betydande minoritet i kalifatet i Cordoba under 700 år. Med Ferdinand och Isabella tog det slut.

        • MartinA

          Skillnaden är att kristendomen ägnade sig åt icke våldsam mission betydligt längre och att dess religionsgrundare förment enbart ägnade sig åt icke våldsam mission och enbart förespråkade icke våldsam mission. Möjligt att ur ett judiskt perspektiv så är det hugget som stucket mellan islam och kristendom men även här så skiljer sig religionsgrundarnas exempel extremt mycket åt.

          • Anonym

             Plundringen av Konstantinopel 1204 under det fjärde korståget var tydligen fridsam? Korståget mot albigenserna i Provence var också en väldigt fridsam historia? Glöm inte de tyska korstågen i Baltikum – fridsammma turist-expeditioner. De franska religionskrigen? Trettioåriga kriget? Fredens religion. Martin Luthers texter om judar? Fridsamma betraktelser.

          • MartinA

             Goddag yxskaft. Ett tips är att läsa vad du kommenterar.

          • MartinA

            Läs innantill. Betydligt längre var en jämförelse med islam som började sina våldsamheter omedelbart efter att Muhammed lämnat Mecca, alltså en 5-10 år efter att religionen var påtänkt och i dess grundares regi. Jämför med kristendomen som överhuvudtaget inte (officiellt) var våldsam förrän långt långt senare den blivit statsreligion i Rom. Om du säger att kristendomen blev våldsam på 1200talet så säger jag att islam blev våldsam på 5 talet.
            Nu finns i och för sig den egyptiska teorin vilken är mycket intressant men som aldrig funnits i kristen dogm och därmed ej påverkat religionen eller det exempel den sätter.

      • MartinA

        Vem är det som studerat historia översiktligt, jag som kan dra en enkel slutsats från en extremt tydlig historisk trend, dvs att islam innebar massiva erövringskrig i alla vädersträck som fortsatte så långt det fysiskt var möjligt? Eller du som går vilse i en obevisbar spekulation om ett lokalt förhållande i spanien?

        • Anonym

          Ja, du har studerat historia välidgt översiktiligt och selektivt om du påstår att :”[I]slam innebar massiva erövringskrig i alla vädersträck som fortsatte så långt det fysiskt var möjligt?”
          Särskilt när du antyder att det skiljer islam från kristendomen och utelämnar de kristna korstågen mot muslimer, ortodoxa kristna och kättare samt kolonial expansion genom krig parat med mission. Båda religionerna är missionerande religioner.

          Relationen mellan visigoter och judar på den Iberiska halvön är väl belagd. Så är även det politiska understödet från den lokale östromerske befälhavaren. Du får helt enkelt smälta att religion inte var en lika särskiljande faktor inom politiken i historien som t ex sajter som Gates of Vienna vill ha det till.

          Till sist, du vet att den som först använder Hitler i en debatt har förlorat? Men, om vi ska hålla oss till de sakliga förhållandena så är ”annektering” ett begrepp kopplat till att det finns suveräna nationalstater och internationella relationer som bygger på folkrätten. I allmänhet är konsensus att ett sådant system uppstod i samband med den Westfaliska freden 1648 dvs 1000 år senare än den moriska invasionen av den Iberiska halvön. När du rör ihop Sudetenland med Visigoternas rike på den Iberiska halvön så jämför du äpplen med päron. Om ens det.

          • MartinA

             Återigen lyser översiktlighet med sin frånvaro i det du skriver.

          • Anonym

            Ja, om du med ”översiktlighet” menar ”förenkla till dumhet” och ”bortse från fakta” som t ex Gates of Vienna och Avpixlat.

  • Anonym

    Jag har alltid reagerat på att Pippin den lille kallas så. På franska kallas han ”Pippin le bref”, dvs den korte. Pippin var av den franska benämningen  att döma inte liten, men kort. Man kan mycket väl vara kort utan av vara liten.

    • BigDemonicBunny

       Det hade blivit ett jäkligt bra smeknamn dock. Pippin le Petit.

      Jag tycker alltid synd om Pippin le Bref.
      Hade det inte varit för att hans far var Karl Martell, ”hammaren som krossade morerna”,  och hans son var Karl den Store så hade Pippin kanske varit den största kungen någonsin i frankrikes historia.
      Han var i alla fall en av kungarna som vilken dynasti som helst hade varit stolt över. Han var en stor (och modig) härförare som besegrade i princip alla som kaxade med honom (akvitanier, sachsare, bayrare osv), han förbättrade administrationen och stödde vetenskaperna. Kort sagt idealbilden av en upplyst despot. Detta, ironiskt nog, 800 år innan renässansen skulle svärta ner epoken han levde i som ”den mörka medeltiden” och förespråka en ny typ av härskare, den upplysta despoten!

      Istället så överskuggas han av sin far och sin son.

    • Anonym

      karl den store var lång-karl den långe då-eller? det finns många fel och luckor i vår historieskrivning och detta beror inte minst på att krönikörerna skrev efter kungarnas diktamen-huvudet satt löst! vad jag funderar över är vart hunnerna tog vägen-de hade ju en fast statsbildning ett tag i nuvarande ungern-karl den store utplånade vad som var kvar-har träffat en ungrare som sade att hunnerna fortsatte till iberiska halvön och kanske det var därför araberna (och vandalerna?) gick upp där i aktochmening att befria europa från hunnerna? törs man påstå det? hur som helst var hunnerna även och härjade i arabiskt område-(konstantinopel klarade dom inte och inte heller arabiska halvön)-min tanke är att de gjorde rent hus vilket förklarar arabernas oförklarliga expansion, inte minst med språket, skriften fanns redan tydligen?

      • MartinA

        Nej det törs man inte påstå. Det du tänker på är gissningsvis en allians mellan visigoter och romare som besegrade en hunnersk aggression, långt innan Muhammeds födelse.

        • Anonym

          Det du syftar på är slaget vid de katalauniska fälten, år 451, då en koalition av visigoter, franker och romare under den romerske generalen Aetius stoppade hunnernas expansion under Attila. Aetius och Attila var f.ö. barndomsvänner – de storheter som stred på den tiden bör mer jämföras med våra storföretag än med nationalstater. Attila blev inte mer stukad av slagets utgång än att han kunde driva nya kampanjer i norditalien året efter. Vart hunnerna så småningom ”tog vägen” är omdiskuterat. Somliga
          menar att åtminstone en del av dem hamnade i Anatolien.

          • MartinA

             Tack.

  • Pingback: Nyheter bostäder frankrike #1 | Nyheter bostäder utomlands

  • Pingback: Rhymiaz2

  • Anonym

    nja, det jag tänker på är att vandalerna fick vika sej för visigoterna på var det 500-talet och drog till nordafrika och kartago, sen följde de med muslimerna upp igen? frågan är hur det stod till med våra kära visigoter då?

  • Anonym

    nej den var uppe i norra frankrike nånstans, år 453? då skulle attila ha dödats? hunnerna förlorade då men var inte utslagna….

  • Pingback: mini lave vaisselle

  • Pingback: http://www.disquedurinterne.net/

  • Pingback: http://www.rasoirelectrique.org/

  • Pingback: friteuse sans huile

  • Pingback: http://www.piscineautoportante.net/

  • Pingback: http://www.casquebluetooth.org/

  • Pingback: Marie

  • Pingback: http://www.montregps.org/montre-gps-garmin/

  • Pingback: seo services

  • Pingback: cardiofrequencemetre gps

  • Pingback: http://www.planchaelectrique.net/

  • Pingback: Lucie

  • Pingback: web design london ontario

  • Pingback: strony internetowe bydgoszcz

  • Pingback: scrapebox list

  • Pingback: Colocadores de parquet Barcelona

  • Pingback: mp3 curan translation

  • Pingback: resume templates

  • Pingback: gps moto pas cher

  • Pingback: Minneapolis SEO Company

  • Pingback: http://www.tablettegraphique.org/

  • Pingback: club lin

  • Pingback: Promo Indonesia

  • Pingback: soccer streaming sites

  • Pingback: MERLYN BADON

  • Pingback: Pornstars Free Porn

  • Pingback: Cornerstone

  • Pingback: swiss replica watches

  • Pingback: sorbetière

  • Pingback: http://baindesoleil.net/

  • Pingback: appareil photo etanche

  • Pingback: skin care

  • Pingback: reverse phone lookup

  • Pingback: contemporary furniture

  • Pingback: Ukrainean girls

  • Pingback: http://www.appareilphotobridge.fr/

  • Pingback: site

  • Pingback: Idol Lash Reviews

  • Pingback: Flashcard Machine

  • Pingback: Apartamenty Zakopane

  • Pingback: szkolenia forex

Skivor
The Amazing Snakeheads.

Snakeheads är stentuffa på riktigt

Lokko:”En oerhört rar liten best”.

FOTO: Domino/Playground

”True detective” populärast hittills

TV-serie

Slog begravningsbyråserie.

”Vi vill se flexibel pensionsålder”

Debatt

Mycket oklart hur allt ska fungera.

Höns och madeira när livet känns tungt

Krönika

”Det blev en stor läsupplevelse!”.

Triangulering – hippt ord används fel

Politik

Få behärskar modeordet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.

Därför är humaniora så viktigt

Under strecket

Ny bok ger svar.

”En konstnär kan
inte vara rädd”

Söndagsintervjun

Claire Messud skäms inte.

Vi kommer skämmas över köttfrossandet

Krönika

Det systematiska mördandet av djur