Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Det historiskt inriktade Tintinintresset föranleder många nya frågor, och jag besvarar dem gärna, med visst mellanrum. Idag gäller det ett av de sena albumen, Koks i lasten. Albumet handlar om hur Tintin och kapten Haddock upptäcker att afrikanska muslimer på pilgrimsfärd till Mekka i själva verket dras in i arabisk slavhandel på Röda havet för att säljas som ofria arbetare. Har detta en konkret verklighetsbakgrund?

Ja. Albumet, i original Coke en stock (1956–1958), tillkom mot bakgrund av en internationell skandal som fick stort utrymme i tidningarna och inspirerade Hergé. Enligt reportagen lockade araber av senegalesiskt ursprung pilgrimer från västra och mellersta Afrika till Mekka. Färden gick via lastbilar till Sudan och därefter på båtar till Jedda. Väl framme i Saudiarabien blev de ”arresterade” såsom illegala pilgrimer och överlämnade till slavhandlare. Den franske ambassadören i Saudiarabien rapporterade 1953 att normalpriset för en manlig slav under 40 år var omkring 150 pund på marknaden i Jedda, medan en flicka under 15 betingade ett pris på 400.

I själva verket var slaveriet helt accepterat och mycket utbrett i arabvärlden på 1950-talet. Som exempel kan nämnas att slavarna i Qatar uppgick till ca 3 000 av ett samlat invånarantal på 20 000. På grund av påtryckningar från oljebolagen avskaffade den regerande dynastin slaveriet 1952, men i praktiken fortlevde ofriheten i det lilla riket länge. Internationell kritik mot den typ av företeelse som Koks i lasten handlar om ledde till en våg av uppmärksamhet åren 1961–1963, då journalister noggrant redogjorde för vilka arabiska stammar och vilka affärsmän som kontrollerade rutterna och profiterade på handeln. Radikala arabledare, som Nasser i Egypten, utnyttjade dessutom rapporterna som argument för politisk förnyelse på deras egna villkor. Resultatet blev att Saudiarabien och Yemen avskaffade slaveriet 1962, Förenade Arabemiraten 1963 och Oman 1970.

Men trafiken fortsatte. 1971 hävdade Oliver Ransom att svarta barn auktionerades bort i Röda havets hamnstäder, precis som tidigare. År 1982 gjorde John Laffin gällande att afrikanska pilgrimer på väg till Mekka fortfarande förslavades och såldes under resan till Saudiarabien, alldeles som i Koks i lasten – med ett viktigt undantag: införandet av flygrutter hade nu gjort kommersen ännu enklare än på lasbilarnas och båtarnas tid.

Fler bloggar