X
Annons
X

Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Så har det blivit den 30 november, och som vanligt får jag frågor om Karl XII, som ju avled på detta datum år 1718. (Med vårt sätt att räkna, enligt gregoriansk kalender, dog han dock först den 11 december.) Hur är det egentligen med den tavla som föreställer hans likfärd? Är den ett ohistoriskt falsarium, eller visar den verkligen hur det gick till?

Först och främst bör vi vara klara över att det rör sig om två tavlor med samma motiv, båda målade av Gustaf Cederström. En hänger i Göteborgs konstmuseum och en i Nationalmuseum i Stockholm. Göteborgstavlan är den äldsta, tillkommen i Paris 1877–1878 och ursprungligen köpt av en rysk storfurste (den hamnade i Göteborg 1934). Skammen över att den inköptes till tsar Peters land gjorde att många svenskar ställde sig bakom en insamling för att få Cederström att måla ännu en tavla. Det är denna, färdigställd 1884, som hänger i Stockholm.

Karl XII:s likfärd strider med Carl Gustaf Hellqvists tavla från 1882, föreställande Valdemar Atterdags brandskattning av Visby, om rangen som Sveriges mest kända historiemålning. Båda är fulla av fel och besynnerligheter, vilket konstnärerna själva var väl medvetna om när det begav sig, men som de valde att ignorera av hänsyn till motivens rent konstnärliga potential. I själva verket blev Karl XII aldrig hemburen på en bår på det här sättet, och det finns fler besynnerligheter. Eftersom Cederström målade tavlan i Paris hämtade han modeller från staden, med följd att flera karoliner på Göteborgstavlan ser mer ut som fransmän än svenskar. Karl XII är egentligen en italiensk modell vid namn Raffaele Fusco. På Stockholmstavlan har Cederström istället använt svenska modeller, eftersom arbetet avslutades på Krusenbergs gård i Uppland. Både på Göteborgstavlan och på Stockholmstavlan är det dock Cederström själv som går längst fram i tåget. Mannen med bindeln om huvudet är Cederströms äldre bror, och barnet invid jägaren har på Stockholmstavlan drag av Cederströms dotter Carola.

En annan märklighet är geografin: av målningen att döma utspelar sig likfärden i fjällvärlden, vilket är besynnerligt med tanke på att Karl XII dog utanför fästningen i Halden, långt från fjällen. Mycket riktigt har berget på bilden ingenting med färdvägen att göra, men inte heller med svensk-norska fjällen. Det är, såvitt man kan bedöma, ett uppländskt berg som har målats in i motivet.

Och så den obligatoriska följdfrågan: blev Karl XII mördad? Av alla de analyser som hittills har gjorts sätter jag störst tillit till Peter Froms omfattande undersökning, publicerad i Karl XII:s död: Gåtans lösning (2005). From gör en grundlig analys av dokumenten, händelserna, vittnena, kistöppningarna, uniformen, löpgravarna, med mera, och kommer fram till att Karl XII sannolikt föll offer för en blykula som avlossades av en norsk musköt från Fredrikshald.