Annons
X
Annons
X

Historiebloggen

Dick Harrison

Dick Harrison

Idag är det dags för en musikhistorisk fråga. Det handlar om Tjeckiens nationalkompositör Bedřich Smetana, som enligt vad man ofta får höra hade nära band till Sverige. Stämmer det Smetana var göteborgare? Och är det sant att hans mest berömda komposition, Vltava (Moldau), är direkt inspirerad av Ack Värmeland du sköna?

Man skall inte överdriva Smetanas svenskhet, men faktum är att han under en viktig del av sitt liv var göteborgare. År 1856 tillträdde han en tjänst som dirigent i Göteborg, där han blev kvar i sex år. Allt tyder på att han gjorde ett bra arbete för stadens musikliv, inte bara som dirigent utan också som pianolärare. Han återvände till Prag 1862 och skrev sina viktigaste arbeten under de år som följde (Brudköpet 1866, Vltava 1874). Under tiden i Göteborg komponerade han dock de tre symfoniska dikterna Wallensteins läger, Richard III och Hakon Jarl.

Smetanas svenska period är väl känd i Tjeckien. Jag har personligen hört en tjeckisk guide i Prag förundra sig över att det inte finns ett Smetanamuseum i Göteborg. Överhuvudtaget är det en god idé att föra Smetana på tal om man är svensk turist i Prag; i övrigt möter man mest officiella beklaganden över alla krigsbyten våra förfäder och deras tyska knektar släpade bort från stadens palats (Djävulsbibeln, Wallensteinpalatsets skulpturer, med mera).

Så långt är det inga problem. Det är betydligt mer tveksamt om Smetana lånade melodin från Ack Värmeland du sköna till Vltava. Visserligen är det i princip samma melodi, men den finns i många versioner, och det är inte lätt att reda ut vilken som influerade vilken. I Italien är melodin känd som La Mantovana och kan spåras ända tillbaka till tiden kring 1600. Varianter återfinns i hela Europa, bland annat i folkmusikskatten i Polen, Skottland, Tjeckien och Ukraina, men mest berömd är den variant som sjöngs i furstendömet Moldova (numera delat mellan Rumänien och Moldavien). Idag förknippas melodin även med Israel, där den har upphöjts till nationalsång – kompositionen och arrangemanget kan knytas till judiska immigranter från både Galizien (i Polen) och Bessarabien (i Moldova).

Huruvida Smetana inspirerades av Sveriges, Italiens, Polens, Moldovas eller något annat lands folkmusik lär, gissar jag, aldrig bli klarlagt, men den som till äventyrs sitter inne med information i ämnet är hjärtligt välkommen att sprida den i kommentarfältet nedan.