Karin Henriksson
WASHINGTON Disneykoncernen har ju oftast lönsamt känsliga tentakler så det kanske inte bara är att vifta bort satsningen på prinsessklänningar för vuxna kvinnor.
I samband med premiären på (senaste) Cinderella i regi av Kenneth Branagh säljs en prinsesskollektion på Home Shopping Network. ”Vår tänkta kund är kvinna, 35-55 år, vilket är vad Disney siktar på” uppger en taleskvinna för HSN i denna längre artikel i Washington Post om det utvidgade prinsesskundskiktet. Ett skikt med gott om pengar för övrigt, glasskon som designats av Jimmy Choo kostar 4595 dollar.
Filmen får bra kritik och Disneys förhoppningar om att dra in 100 miljoner dollar denna helg kan säkert infrias. Fast verkar som om de här äldre prinsessorna måste vilja se filmen – som beskrivs som mer komplicerad än en barnfilm och dessutom med en tuffare Askungen som inte bara väntar på drömprinsen och säger emot den elaka styvmodern.
o
I övrigt – Barack Obama släppte ut sin, någonstans, inneboende humor i ett framträdande hos Jimmy Kimmel. Titta här, om elaka tweets. Bland annat med upplysningen att det är vänstertrafik i Kenya.