Karin Henriksson
WASHINGTON Har de senaste dagarna snudd på blivit expert på hur bollar hanteras i NFL-matcher.
Hade någon frågat mig före ”deflategate” skulle jag ha gissat att bollarna i de här proffsmatcherna tillhandahålls av ligan, men icke, lagen får ta med sig egna och quarterbackarna har mycket bestämda åsikter om lufttrycket.
Nu riktas anklagelser om fusk mot det ena laget, New England Patriots, som kvalificerade sig till SuperBowl. Historien om att någon misstänks ha släppt ut luft ur bollar toppar alla nyhetssändningar. Coachen Bill Belichicks och kvartsbacken Tom Bradys svar på en presskonferens ansågs inte tillräckliga. Debattvågorna svallar i alla tv-kanaler.
Ovisst hur det slutar, en utredning inom NFL pågår en vecka före finalen söndagen den 1 februari (bakgrund här, på csmonitor). Detta kommer dessutom efter förra årets interna utredning om hustrumisshandel.
Men i reklambranschen gläds man åt denna extrapublicitet med hopp om ännu större tv-publik. Under tiden leks det med ordet ”balls” (i typ tabloidrubriken om Brady: My balls are perfect) och företag skickar ut lite pigga varianter på temat luft i bollar på #DeFlategate m fl hashtaggar på Twitter.
Här en från Michelin: