Karin Henriksson
WASHINGTON Det har gått fort. Från att ha varit en dag i familjens hägn (fast fotboll också) förvandlas Thanksgiving till en shoppingdag.
Fredagen, som är enda sanna klämdagen i USA, kallas Black Friday för att det är då detaljhandelns siffror ska bli svarta för hela året. Men i höst har det varit Black Friday varenda dag med ett ständigt dugg av reaerbjudanden i mejllådan och i papperstidningarna. Och, inför gårdagens Thanksgiving meddelade flera av de stora kedjorna att de har öppet hela dagen. De verkliga pangpriserna gäller först från klockan 18 sades det från Walmart – dock med tillägget att man förstås kan botanisera på nätet.
– Amerikaner är ”shoppers first”, konstaterar amerikanske maken.
o
I en artikel i torsdagens New York Times, länk, punkterades myten om Black Friday. Julhandeln är inte alls lika viktig som det påstås, är Neil Irwins slutsats, bl a för att all konsumtion i november-december räknas som säsongsmässig och han avslutar:
…the gap between what holiday sales will be this season in the best and worst cases is a mere $67 billion. That’s all of about 0.4 percent of our $17.6 trillion economy. So when you read eager speculation about whether this holiday sales season will be good or bad, whether shoppers are feeling jolly or not, keep this in mind: The stakes for the overall economy are certainly real, and measurable — but not quite the make-or-break situation that news media hype might make you think.
o
Och, mer ”shopologi”, NYT-kollegan som tipsar, länk, om när man verkligen fyndar. Inte Black Friday, utan två-tre dagar senare – och i januari.