Karin Henriksson
WASHINGTON Valårets mest icke-överraskning:
Rekorddyr kampanj!
Och, allra dyrast tros senatsvalet i North Carolina bli. Minst 100 miljoner dollar.
Det mesta av de här pengarna går till politiska konsulter, reklammakare och lokala tv-stationer. Jag frågade nyhetschefen på en tv-station i Kansas hur mycket kulor som rullar in men han slog ifrån sig och sa att han inte hade insyn i affärsdelen av verksamheten. Skulle gissa att han kommer att få veta mer när nästa budget ska fastställas.
Ideella Open Secrets svarar för många av kampanjfinansieringsanalyserna i USA och här tippas att valrörelsen 2014 blir något dyrare än mellanårsvalen 2010, totalt 3670 miljarder dollar mot 3630 dollar. Det nya i år är stora donatorer går om de små och dessutom att det är ett litet antal enskilda rika individer som svarar för det mesta av beloppen som kallas ”outside money”. Och det påpekas givetvis att detta är precis den följd av HD-domen Citizens United som så många, inklusive Barack Obama, varnade för.
Pengajakten inför presidentvalet 2016 pågår f ö för fullt redan, enligt denna artikel i Politico.
o
Här länk till min artikel i onsdagens papperstidning om det tuffa racet i Kansas mellan veteranen Pat Roberts och oberoende Greg Orman.