Karin Henriksson
Råkar ha tagit med mig oktobernumret av Vanity Fair i handbagaget ombord på ett plan till London, för vidarebefordran till Sverige.
Och, håren reser sig långsamt i nacken när jag börjar läsa William Langewiesches insiktsfulla artikel om Air France flight 447 som störtade 2009 på väg från Rio de Janeiro till Paris.
228 människor omkom.
Slutsatsen är att två av de tre piloterna greps av panik och inte hade tillräcklig erfarenhet för att klara det snabbt uppkomna krisläget. Kaptenen hade varit ute och svirat natten innan och försvunnit en stund för att vila sig – och när han kom tillbaka var det för sent.
Men, ännu värre är Langewiesches i en utomståendes ögon högst trovärdiga teorier om att dagens piloter är så bortskämda med autopilot och sofistikerade instrument att de inte längre behärskar aerodynamikens lagar. Dessutom uppgifter från både Boeing och Airbus om hur de tänker när det gäller utbildning och utrustning i cockpit.