Annons

Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Coops slopade återbäringsprogram rör upp känslorna. Det ska det göra, programmet var lite för bra för att vara sant, medlemmarna fick lite för mycket samtidigt som Coop gick back. Men det nya poängssystemet är inte genomtänkt.

 

Att få upp till fem procent rabatt på frukost lunch och middag är kanon. Att även kunna handla blommor, blöjor grillkol med samma rabatt är ännu bättre. Det har varit vardagsmat för Coops medlemmar ett par år. Att Coop nu skrotar sitt populära återbäringsprogram med svepskälet att kunderna inte varit nöjda är knappast sant. Det nya poängssystemet är verkligen ingen kioskvältare och liknar mer en vanlig kundklubb än en Coops ursprung kooperativet. Det är tveksamt om det är medlemmarnas önskan.

Unknown-16

Coop väljer att lämna systemet med rabatt på allt till att istället erbjuda lägre priser på SAS-biljetter, hotellnätter, Polarn&Pyret och Brothers i utbyte mot poäng. Det är minst sagt ett beige alternativ i jämförelse med att få förra månadens återbäring rätt i handen när man ska betala storhelgens inköp. I alla fall om du frågar många medlemmar i Coop.

Medlemskapet går ifrån att vara relevant till att plötsligt bli en i högen av mindre intressanta kundklubbar. Storkonsumenternas, barnfamiljernas, behov är i först hand lägre priser på månadens matinköp. Inte att få halvtaskiga rabatter på semestertips eller lite billigare kläder. Det är inte bara storhushållen som har svårt att se poängen med Coops nya system, motsvarande resonemang för faktiskt många ensam hushåll. Inköpen i den närmaste matvarubutiken är egentligen det enda som garanterat kommer behöva göras var och var annan dag. Oavsett hur stor eller liten familjen är.

 

Coops samarbetspartners Swebus, Akademibokhandeln, Fritidsresor, RnB:s Polarn&Pyret och Brothers, SAS med flera kan se intressant ut på pappret. Däremot så brukar klubberbjudanden och medlemsklipp inte leva upp till ens egna förväntningar om vad som är billigt. Rabatter på runt uppskattningsvis 10 procent på det man faktiskt vill ha är ofta inte det billigaste vid en jämförelse och även om det erbjuds högre rabatter ibland, brukar det vara på det man inte vill ha.

frukosttrend2

Men rabatter hos Coops samarbetspartners är bara en del av det nya systemet. Coop kommer skicka ut allt fler riktade erbjudanden till sina medlemmar på sina egna varor också. Det borde vara plus i kanten att få möjlighet att köpa kattmat eller glass till rabatt om det är något man ofta köper. Men det är inget man kan räkna med varje vecka.

Samtidigt ska man vara medveten om att Coop samlar in information och kartlägger dig som kund för att kunna ge dig relevanta erbjudande. Frågan är då om inte medlemmarna borde få ut lite mer av sitt medlemskap än rabatt på Oboy. Medlemmarna bidrar ju med sitt köpbeteende i stort sett gratis samtidigt som en massa andra företag som väljer att samarbeta med Coop nu verkar få access till Coops medlemmar.

Om bloggen


Patricia Hedelius är SvD Näringslivs börskrönikör. Här skriver hon om stora och små ekonomiska frågor och kommenterar snackisar i svenskt näringsliv.
Följ Patricia på Twitter: