Hedelius affärer

Patricia Hedelius

Patricia Hedelius

Att rensa böcker och sänka kostnaderna ger resultat, men SAS brottas fortfarande med det allvarligaste problemet – flygbolagets tjänster säljer för dåligt.

SAS-aktien lyfte rejält på rapporten härom veckan. Lite extra bränsle ger nu kreditvärderingsinstitutet Moody’s som graderar upp flygbolagets utsikter till positiva. Trots den lilla guldstjärnan från Moody’s har SAS lån fortfarande skräpstatus, och det med rätta.

Unknown 

Flygbolaget har nu sålt de flesta tillgångar av värde. En allt större del av flygplansflottan ägs inte längre av SAS, utan hyrs in. För en långivare, bland andra SEB, så finns det därmed färre säkerheter att ta i anspråk om SAS inte klarar av sina lån längre. Ett slimmat SAS måste nu koncentrera sig på att tjäna pengar. SAS måste helt enkelt bli bättre på att sälja sina tjänster istället för sina tillgångar.

SAS vd Rickard Gustafson har inte imponerat så här långt. I samband med rapporten argumenterade han för att flest är bäst i samband med Norwegians USA satsning. Men om SAS har 100 rutter nästa år men med dålig lönsamhet så är väl det bättre att ha 30 rutter som Norwegian, men med goda vinster. Norwegian har flåset uppe och visar en tillväxt på 17 procent medan SAS drygt 5 procent. Flygbolagen transporterar nu ungefär lika många passagerare, men inte med samma lönsamhet.

Unknown-2

Att kungen och Silvia satt i sättet bredvid oss, resan från Nice till Stockholm i juli, hade varit otänkbart för ett par år sedan. Men att SAS inte längre är ensam hovleverantör visar på ett tydligt skifte. SAS är inte ett premiummärke och Norwegian är inte längre ett lågprisbolag. Kunderna vill inte betala för något de inte längre får. Det är SAS stora utmaning.

Fler bloggar