Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Dessa veckor är viktiga för många på Volvo PV. Första internationella provkörningen av XC90. För mig är det också lite examen. Tänk om den är direkt dålig? Om den inte håller måttet? Då måste jag ju skriva ner den – trots att den är av vissa nästan betraktas som en nationalsymbol.

Jag öppnar förardörren. Stänger. Öppnar. Stänger. Doff. Det låter gediget och just det ljudet är en av alla värdemätare som Volvo lagt ner mycket möda på och som berättar om en bil är premium – alltså känns lyxig.

 

Volvo xc9001MHN

Så är vi på väg – med nya XC90. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.

Jag och fotograf Magnus Hjalmarson Neideman kliver in i bilen och åker iväg. Vi är nere i badorten el Vendrell nedanför Barcelona som Volvo PV valt ut för provkörningen.

Just premiumkänsla och hur bilen fungerar med de fyrcylindriga motorerna är de två stora frågorna.

Det finns nervösa dagar. Så finns det riktigt nervösa dagar för en företagsledning. Så mycket som står på spel som för Volvo PV dessa två veckor när 500 journalister från hela världen ska provköra nya XC90 – har det aldrig gjort.

Även vd Håkan Samuelsson som var här nere erkände: Blir den inte en succé är det kört. Det är nu det gäller. Nu eller aldrig ska Volvo visa att de är i samma liga som Audi, BMW och Mercedes. Här några frågor och svar med mig själv om första provkörningen.

Hur känns nya XC90?

– Jag har kört dels laddhybriden – som heter T8. Jag börjar med intrycken av den. T8  har samma motorbestyckning som T6, Volvos egenutvecklade bensinfyra på 320 hästkrafter och en elmotor som driver bakhjulen på 80 hästkrafter. Men övergångar mellan bensin- och elmotor går inte sömlöst och servostyrningen känns inte helt färdig. Volvos utvecklingsdirektör Peter Martens säger  att drivlinans system bara är 80 procent färdiga – och att de ska uppdatera mjukvara flera gånger innan bilen börjar tillverkas någon gång i höst. Det märks att det varit en oerhörd tidspress i projektet och det är faktiskt märkligt att Volvo vågar låta alla journalister provköra bilarna trots att de inte är riktigt färdiga – det borde de vara. Jag får återkomma när den är riktigt färdig – men så här långt känns laddhybriden absolut godkänd.

Men körkänslan då – är den rolig?

– T8 har 400 hästkrafter. Den är effektiv och tyst – och väldigt snabb. Speciellt i det sportigaste läget. Men den är inte samma wow-känsla som en Tesla Model S, det är en stor suv på 4,95 meter och den är rätt långt ifrån en sportbil, trots luftfjädring och aktivt chassi (16900 kronor extra).

 Och premiumkänslan?

– Jo, där har Volvo hittat rätt. Interiören i allt från träpaneler till (svindyrt) läder på instrumentbrädan har aldrig känts så lyxig på en Volvo: Den 9.2 tum stora pekskärmen har decimerat antalet knappar ner till åtta. Lite ironiskt är allt detta hårda jobb initierades av vd Stefan Jacoby som sparkades hösten 2012. Nu är Volvo i kapp de tyska premimtillverkarna – men har ändå hittat en egen särart med ett minimalistisk skandinaviskt uttryck.

Håller den som toppmodell i USA?

– Ser man till Volvos målgrupp – samhällsintresserad övre medelklass borde den absolut göra det. Då känns motorvalen moderna. men de, ändå ganska många, andra som vill ha en V8 eller V6:a kommer att köpa annat.

 

Volvo xc9001MHN-2

Volvos säkerhetsexpert Jan Ivarsson visar säkerhetssystem. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

D5:an då?

– Jag körde den också. Den kommer att bli Volvos storsäljare i Europa – och inte minst Sverige. Motorn – Volvos egenutvecklade 2-litersdiesel på 225 hästkrafter räcker gott för bilen. Den varvar villigt längre upp i varvtalsregistren än många andra dieselmotorer. Den fungerar finfint med en ny åttastegad automatlåda från Aisin Warner. Men motorljudet känns dåligt isolerat  vid hård acceleration och ibland saknar jag en mjukt mullrande sexcylindrig diesel, som konkurrenterna har – om jag ska vara ärlig. Men vägljud filtreras bort bra och den är bekväm med luftfjädringen – tyvärr fick vi inte provköra någon utan luftfjädring.

Annat då?

– En stor styrka är faktiskt säkerheten. Standard är nu följande aktiva system: Autobroms (City Safety generation 3) som även ser bilar från sidan i en korsning. Standard är även något som heter Run-off road protection – där systemen hjälper till om man kör av vägen. Dessutom ingår även automatisk hastighetsbegränsare och ”driver alert control” – eller som jag kallar det kaffekoppsvarnare – som läser av ögonrörelser och körbeteende. Vingelvarning och trafikskylts-information är också standard. Vill man ha alla säkerhetssystem köper man till ett paket för 11 900 kronor. Det är faktiskt världsklass.

Volvo xc9003MHN

Det bleka, disiga aftonljuset i Spanien och en ny rultig men streetsmart Volvo fångad av Magnus Hjalmarson Neideman.

Kommer det fler motoralternativ?

– Ja i höst. Jag pratade just med Volvo PV:s utvecklingsdirektör Peter Martens och det kommer en mindre diesel – D4 och en D4 med enbart framhjulsdrift men även en bensinmotor med färre antal hästkrafter.

När kommer det bilar till kunder?

– Maj.

Priser?

– D5 går på 554 000 kronor, T6 576 000 och T8 (lanseras fram mot jul) 726 000 kronor.

Men varför är XC90 egentligen så viktig?

– Tre stora anledningar. För att den ska lyfta Volvos försäljningen på de två stora marknaderna i Kina och USA. För att den ska ”sätta” Volvos nya premiumimage och för att den med sin nya SPA-plattform sätter scenen för alla andra större Volvobilar de närmaste åren. Nya S90 och V90 och V90 Cross Country väntas rullas ut de närmaste två åren. Bilarna är redan färdiga på ritbordet och man håller på att köpa in produktionsverktyg: För att prata klartext: Får XC90 en floppstämpel måste de riva upp allt.

Till sist: Är XC90 flipp eller flopp?

– Den är en flipp. Kvalitetskänsla, interiör och infotainmentsystem och är flera klasser högre än tidigare. Volvo har hittat en nisch på marknaden med sin skandinaviska stil – och de fyrcylindriga motorerna funkar relativt bra i den stora bilen.

Läs hela stora testet av XC90 fredagen den 20 februari i SvD Bil & Motor.

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar