Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Historiens vingslag viner. Det händer nästan aldrig att det svenska etablissemanget lägger alla trätor åt sidan och samlas runt något. I det här fallet en sorg. På onsdagen klockan 11:00 ringde kyrkklockorna in till begravningsakten i Katarina kyrka i Stockholm efter Peter ”Pirre” Wallenberg (1926-2015).

Då hände det.

Akten var så nära en statsbegravning man kan komma. Sida vid sida lyssnade kungafamiljen, statsminister Stefan Löfven, övriga partiledare, gräddan av toppdirektörer och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, men även flera utländska toppdirektörer på körsången ”Unforgettable”.

Det var en unik samling kring en maktperson. I kyrkbänkarna satt även Volkswagenkoncernens högsta chefer Martin Winterkorn och Ferdinand Piëch och sjöng psalm 289 – Guds kärlek är som stranden och som gräset och den klassiska psalm 297 – Härlig är jorden. Kanske måste vi gå tillbaka till den 22 september 1982 för att hitta något liknande. Då begravdes Peter Wallenbergs far, finansfursten Marcus ”Dodde” Wallenberg (1899-1982) i Sankt Jacobs kyrka mitt emot SE-bankens huvudkontor.

Jag hittade bilden nedan i SvD:s bildarkiv från den dagen.

Foto Peter Dietrich

Marcus Wallenbergs begravning. Peter Wallenberg, sorgklädd i vit slips, har just klivit ur Saab 900 turbon utanför Sankt Jacobs kyrka den 22 september 1982. foto: Peter Diedrich. (Klicka för större bild)

Då 1982 liksom nu 2015 trängdes pressfotograferna, kändisarna, poliserna som skulle hålla ordning. Allt under en moltung tystnad. Den svenska finansfamiljen nummer ett må ha svagare inflytande i dag än då, men ännu i februari 2015  håller de Sverige i ett järngrepp.

Om vi snabbt går in i Peter Wallenbergs betydelse för svensk bilindustri – och framförallt Saabs biltillverkning – kan den inte underskattas. Hans far Marcus var med och startade Saabs biltillverkning. Historierna är många hur Marcus personligen lade sig i  biltillverkningen är många. Men låt oss se på Peter Wallenbergs förhållande till Saab.

Hans hjärta brann för Saabs bilar långt efter att han gått ur bolagen i formell mening.

Saab Automobiles före detta vd Jan Åke Jonsson berättade  i en intervju om följande händelse på Nobeldagen den 10 december 2008 – mitt i Saab Automobiles värsta kris.

Jan Åke Jonsson hade genom Peter Wallenbergs sekreterare blivit kallad till Stockholm. Han hade ingen aning om vad som väntade honom när han steg in på Investors kontor på Blasieholmen i Stockholm. Han hade kallats dit av klanfadern i Sveriges mäktigaste finansfamilj, Peter ”Pirre” Wallenberg, som då var 82 år gammal.

Det var lite högtidligt. Om Saabs bilar hade haft andliga fäder i Sverige var det Marcus och Peter Wallenberg. Men relationen var alltid kluven, de älskade visserligen bilarna och tekniken, men tillförde aldrig medel för att utveckla biltillverkningen till vinst. Som huvudägare engagerade sig Peter Wallenberg starkt i Saab under perioder efter sin fars död 1982, även om han formellt försvann från styrelsen i Saab-Scania samma år. Han hade också en aktiv roll när GM i all hast köpte Saab 1990 och under perioden när Investor var hälftenägare tillsammans med GM fram till år 2000.

Tillbaka till Nobeldagen 2008. Peter Wallenberg tände sin cigarr och klappade sin hund. Men så mycket mer blev det inte. Det kom inte några överraskande köperbjudanden. Peter Wallenberg ville mest orientera sig, höra lite skvaller och dela med sig av historier från förr om det älskade bilbolag där han och hans pappa varit så engagerade. Jan Åke Jonsson och Peter Wallenberg satt länge och pratade.

saab015

Den 70-årige Peter Wallenberg på väg ut sin Saab 9000 Griffin in till SAS 50-årsjubileum 1996 på Kungliga Operan 1996. Foto: Bo Cederlund (klicka för större bild)

Tolv år tidigare, år 1996 firade SAS  sitt festliga 50-årsjubileum. Ännu var SAS och Saab Automobile två svenska kronjuveler som blänkte och spred strålglans. När Peter Wallenberg, iklädd smoking, åkte till festen på Kungliga operan i Stockholm var bilvalet självklart. Hans far Marcus ”Dodde” Wallenberg var med och startade både SAS och Saab. Och då 1996 var han, som 70-åring, ännu aktiv i bilbolaget som GM klivit in i som hälftenägare 1990. Låt oss stanna ett slag vid bilen han hävde sig ur: Det är en Saab 9000 CD Griffin. Det bästa och dyraste Saab förmådde – även om sportigt lagda kunde köpa 9000 aero. Griffin var bisarrt dyr och hade V6:a från Opel på 210 hästkrafter, som lanserats året före då CD-modellen ansiktslyftes. Svart. Så klart.

Och så klart gladdes han när sonen Peter ”Poker” Wallenberg personligen, genom Wallenbergstiftelserna, i sista sekund räddade det anrika Saabmuseet i Trollhättan genom att gå in med pengar – när Saabs alla museibilar höll på att spridas för vinden på en exekutiv auktion 2012.

 

_TOO8255

Lunchtid Katarina kyrka den 4 februari 2015. Sveriges enda Saab 9-3 i begravningsversion har åkt 85 mil för att hämta Peter Wallenbergs kista. Foto: Tomas Oneborg SvD.  (klicka för större bild)

Peter Wallenberg körde också alltid Saabar av senaste årsmodell, gärna med taklucka. Bland annat ägde  han för tio år sedan en silvermetallic Saab 9-3 2.0T med taklucka under några år. Den senaste bil som Peter Wallenberg ägde, berättade sonen Peter för mig för ett par år sedan, var ett exemplar av nya Saab 9-5 sedan som bara hann tillverkas i knappt ett år 2011. Men då satt han i baksätet.

Här vi ser begravningsbilen som vid lunchtid på onsdagen parkerades utanför Katarina kyrka för att hämta Peter Wallenbergs kista. För den sista färden. Säckpipespelaren spelade folkmelodin Amazing Grace. Den närmaste familjen samlades runt bilen för ett sista farväl sedan kistan förts in. Sedan anslöt kungafamiljen.

Bilen var en specialbyggd Saab 9-3 kombi.

Om den bilen finns en historia att berätta. En historia en en man och en bil som åkte 85 mil på ett dygn för att stå till tjänst vid Katarina kyrka. En historia om Sveriges enda begravnings-Saab. En historia som förenar vurmen för ett bilfabrik i Trollhättan hos en begravningsentreprenör bakom ratten med vad mannen i kistan bakom honom stod för. Läs den här.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar