Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

På tisdagseftermiddagen damp Volvo PV:s globala säljsiffror för januari ner. Snabbanalysen är att det går så där – i väntan på nya XC90. Globalt ökade Volvo PV i januari  med 1,6 procent upp till 30 854 bilar. Men Volvo har tuffa konkurrenter i Tyskland och de gasar hårt –  låt mig återkomma till det.

Bäst säljer Volvo i Europa där man ökade 4,9 procent. Och största ökningen står faktiskt Storbritannien för. Vi pratar nu alltså Volvos egna siffror. Och i dessa ökade Sverigemarknaden bara med 0,2 procent i januari, medan det i Bil Swedens rapportering ökade betydligt mer: 9,57 procent. Skillnaden är att Volvo PV rapporterar kundsålda bilar – ”retail sales” – medan Bil Sweden rapporterar registreringar. Det innebär att det vid månadsskiftet fanns 445 registrerade Volvobilar, företrädesvis lagerbilar ute hos handlarna, som inte sålts till slutkund. Det innebär att de antagligen måste rabatteras vilket inte är bra.

Två besvikelser finns i siffrorna: Kina och USA:

Förra året ökade Volvo i Kina med över 30 procent på helåret. Men i januari 2015 stod man och stampade med bara med 0,7 procents ökning. Då ska vi komma ihåg att bilmarknaden i Kina växer betydligt mer som helhet. Förklaringen till den låga tillväxten är, enligt Stefan Elfström på Volvos pressavdelning, att det just nu är tomt i lagren. Annorlunda uttryckt: Volvo säljer i princip två modeller i Kina: suven XC60 och sedanmodellen S60. Volvo började under hösten att tillverka suven XC60 i den egna fabriken i Chengdu i västra Kina. Tidigare importerades XC60 från Volvos fabrik i Gent i Belgien. Nu har Gent slutat skicka bilar och XC60 i princip slut i lager i Kina – och man har samtidigt inte hunnit få upp produktionen i full fart i Kina.

Även S60 har drabbats av liknande problem – den tillverkas i Gent men började förra året att tillverkas i Kina i en förlängd version – S60L och även där fanns lagerproblem under januari. Det är oerhört viktigt för Volvo att inte tappa farten i Kina och det är oroande tecken att det finns flaskhalsar i produktionen. Om det inte går att få fram bilar väljer helt enkelt kunderna andra märken. Det är svårt att bedöma om den låga ökningen även beror på längre kundintresse.

I USA står Volvos försäljning fortfarande och stampar – ökningen var blygsamma 0,1 procent. De stora säljtappen planade visserligen ut under hösten. Men med januarisiffran ligger Volvo på en årstakt på låga 56 000 bilar och det är mycket lågt. Målet är att komma upp i 100 000 bilar så snart det går.

Under januari aviserade vd Håkan Samuelsson att han sätter in veteranen i Volvotoppen, Lex Kerssemakers, som ny chef för USA: Tony Nicolosi fick sparken efter bara 15 månader. Lex Kerssemakers är i dag chef för den viktiga produktstrategin och tillhör ledningsgruppen. Men nu ska han ta ett helhetsgrepp om USA och kommer att rapportera direkt till vd och inte till säljdirektören Alain Visser. USA väntar spänt på nya suven XC90 och där blir de nya större bilarna S90, V90 som lanseras under de kommande två åren viktiga.

Globalt sett har ändå Volvo PV kört upp ur sin svacka. Förra året ökade försäljningen nära 9 procent och man nådde 465 866 bilar – det bästa året någonsin. Och det är väl bra.

Men låt oss titta på konkurrenterna – och jämföra säljsiffrorna för 2014: 

BMW, Mercedes och Audi slog alla historiska säljrekord under 2014 och ökade dessutom procentmässigt i paritet med Volvo. Och en sak skiljer: Tyskarna säljer alla mer än tre gånger så många bilar som Volvo gör:

BMW (inte Mini medräknat) ökade försäljningen med 9,5 procent till 1,81 miljoner bilar, Mercedes (inte Smart medräknat) ökade 13 procent till 1,65 miljoner bilar och Audi med 10,5 procent till 1,74 miljoner bilar.

Till skillnad från Volvo ökade de tyska märkena stort på USA-marknaden, där Volvo förra året rasade ner nära 8 procent till bara drygt 56 000 bilar – från över 100 000 för några år sedan.

Kina är alltså alltjämt bilvärldens draglok och där ökade Volvo ökade försäljningen med finfina 30 procent upp till över 81 000 bilar. Men Mercedes hade samma säljökning (29 procent) och säljer mer än tre gånger så många bilar. Audi ökade nära 18 procent och sålde sju gånger så många bilar som Volvo förra året: 579 000 .

Vad innebär då allt detta?

Jo, högre säljvolymer innebär helt enkelt att de tyska lyxbilsbolagen kan slå ut utvecklingskostnader på fler sålda bilar. Volkswagenkoncernen (där Audi ingår) utvecklar exempelvis två stora skalbara bilplattformar – MQB för små och mellanstora och MLB för större bilar. VW-koncernen kommer i år att kunna slå ut utvecklingskostnaderna för plattformarna på 15 miljoner sålda bilar – och om tre år på hela 30 miljoner bilar. Volvo hoppas på att nå skalfördelar när man utvecklar den nya småbilsgenerationen i Göteborg tillsammans med Geely I klartext att man kan slå ut utvecklingskostnaderna på det dubbla antalet bilar. Men man ligger ändå långt från tyskarnas siffror.

De stora volymerna hos BMW, Audi och Mercedes innebär i sin tur att de tyska tillverkarna har vinstmarginaler på runt 10 procent (Volvos senaste kända vinstmarginal ligger på 1,9 procent) och kan investera ytterligare i utveckling av nya bilar.

Nyligen bestämde Mercedes moderbolag Daimler att bygga ett nytt utvecklingscenter utanför Peking i Kina för 1,1 miljarder kronor och märket Mercedes lade 2013 ner 35 miljarder kronor, på forskning och utveckling, betydligt mer än Volvo.

Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson siktar på att sälja 800 000 bilar runt år 2020 – och att ha 8 procent i vinstmarginal. Om han lyckas med det, först då kan Volvo PV anses vara ett sunt företag.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar