Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Solen skiner på Volvo nu. Nu alltså. Men frågan är hur länge Volvos parad- och volymmodell V70 håller ställningarna. V70 kom 2007 och säljer fortfarande förvånansvärt bra, ligger etta i försäljningsstatistiken och blev senast upphottad med ett sportpaket.

Gott så.

Men den har svagheter. Den börjar bli till åren och Volvos nya snåla och trevliga fyrcylindriga dieslar kan inte fås med fyrhjulsdrift. Det gör att alla som vill ha drift runt om (och de är ganska många) tvingas välja de gamla, i och för sig trevliga, men törstiga femcylindriga dieslarna i de populära fyrhjulsdrivna modellerna av V70 och XC70.

Exakt där finns det en glipa i Volvos rustning.

Samtidigt har VW Passat långsamt tagit marknadsandelar, som en envis regndroppe som gröpt ur en sten. Fram till september i år har Volvo sålt 16329 V70 och VW 10 268 Passat. Och nu lanseras helt nya Passat generation 8 – den modell som Volvo slåss som allra hårdast mot i tjänstebilsförsäljningen.

_JON5901

Foto: Jonas Fröberg. Klicka för större bild.

Passat premiärvisades på Parissalongen och jag är just nu på den första provkörningen av Passat i Italien och sitter sent på kvällen i hotellrummet och samlar intrycken efter första dagen. Här är några frågor-svar.

Vad är det egentligen för bil?

Passat har funnits sedan hösten 1973. Nu kommer en helt ny generation som ersätter den som kom redan 2005, även om en ansiktslyftning gjordes 2011. Både sedanmodellen och kombin (som bytt namn från Variant till Sportkombi i Sverige för att låta finare och lyxigare) är nya. Passat är en av årets stora bilnyheter.

Vad skiljer från den gamla?

– Den är lite bredare (1,2 centimeter) lägre (minus 1,4 centimeter) och pyttelitet kortare. Men framförallt är det längre mellan axlarna – och överhängen fram och bak är kortare vilket gör den rymligare. Den är också upp till 85 kilo lättare och bränsleförbrukningen har gått ner. Den följer alltså ganska exakt mall 1A i ”biltillverkare skiftar generation”. Men bagageutrymmet i kombin är är 47 liter mer än förut och är nu på 650 liter, vilket. Den byggs också på Volkswagens nya skalbara plattform MQB och har nya motorer som också följer med plattformen.

_JON5909

Foto: Jonas Fröberg. Klicka för större bild.

Jamen hur KÄNNS den då?

– Volkswagen vill göra revolution med Passaten lika mycket som KD:s Göran Hägglund torde vilja göra det i riksdagen. Tänk att de har vridit på det mesta – men bara lite grann och den känns ett par snäpp mer gedigen än den gamla Passaten. Jag har kört den största dieselmotorn på 240 hästkrafter och den lilla på 150 hästkrafter. (Liksom hos Volvo är alla dieselmotorer på 2 liters cylindervolym och i grunden samma motor. Motorerna går mjukt och vridmomentet (kraften) kommer tidigt. Ärligt talat kraften i 150-hätsarsmotorn räcker väl och om du kan: Köp hellre bilen med automatlåda, den manuella känns direkt tagen från Golf eller gamla Passat. Jag frågade en av motorkonstruktörerna på plats om motorn och den är helt ny (den har funnits  en 1,6-litersvariant i VW Golf och Audi A3).

Största intrycket?

– Att den verkligen stöter sin lans rakt i bröstet på Volvo V70: Strax efter årsskiftet kommer en modell riktad mot alla tjänstebilsåkare. Den har 190 dieselhästkrafter, fyrhjulsdrift och automatlåda (så kallad DSG-låda) där man lagt in mycket lull-lull för 332 900 kronor, precis under 7,5 basbelopp som ofta är taket för tjänstebilsåkare. Det är här som VW tror att de stora volymerna ligger. Av Passat idag säljer de 95 procent kombibilar och nära 80 procent tjänstebilar.

– Passat är också en lans i bröstet på Volvo eftersom VW satsar stort på aktiva säkerhetssystem. Numera är det standard med automatbroms och adaptiv farthållare, vilket är jättebra. Dessutom finns ett flertal andra system och det lanseras ett par helt nya, som för Passat närmare självkörande bil. Ett kallas på svenska trafikköassistent, där bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt vid ryckig trafik i låg fart. Men VW litar tydligen inte riktigt på systemet för föraren måste hålla händerna på ratten.

En annan nyhet är den så kallade nödassistenten ”Emergency Assist” som automatiskt bromsar in bilen om man exempelvis blir sjuk i stroke eller hjärtinfarkt och inte längre kan styra och bromsa själv. Vi provade det idag (inte att bli sjuk alltså) men systemet som fungerade ganska bra, men det bromsade inte in på slutet trots flera försök.

_JON5781

Foto: Jonas Fröberg. Klicka för större bild.

Minus då?

– Ingen av de nya Passaterna kvalar in som miljöbil, enligt den nya snävare klassningen som kom 2012, även om den minsta dieseln på 150 hästkrafter drar 0,41 och släpper ut fina 108 gram koldioxid per kilometer. När jag körde över asfaltkanter och brokanter hade chassit svårt att svälja dessa. Inredningen håller hög klass, men mittkonsolens sidor och dörrsidorna känns väl plastiga. Den kommer heller inte som gasbil. När jag frågade Volkswagens Sveriges vd Sten Forsberg ikväll varför, sade han att de satsar på den laddhybrid som ska komma sent nästa år. VW har tidigare haft problem med gas-Passater som körts som taxi där DSG-lådan, (en sjustegad med torrlamellkoppling) inte hållit måttet. Nu säger VW att man kommit tillrätta med problemen, men även detta kan spela in.

När lanseras den och vad kostar den?

– November. Priserna börjar på 283 000 kronor för minsta bensinmotorn 1,4 TSI med 150 hästkrafter.

Så den stora frågan: Är den bättre än Volvo V70?

– Jag har bara runt 15 mil och måste få återkomma om det i ett kommande duelltest. Men kombinationen många nyheter under skalet, gedigen byggkvalitet och alla säkerhetssystem gör den vass.

IMG_3570

Vad gör du på bilden?

– Haha, jag letar lambdasonden och dieselpartikelfiltret som sitter så till att de ska bli uppvärma snabbt och därmed släppa ut mindre giftiga avgaser.

Ett stort test kommer snart i papperstidningen SvD Bil & Motor. Och vi har också i planeringen att testa den mot Volvo V70.

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar