Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Kort om budgeten och supermiljöbilspremien skrivet på en mellanlandning från Passatprovkörningen (som kan läsas här)

Formuleringarna är knastertorrt skrivna om ”Förordningen 2011/1590 om supermiljöbilspremie” men innehållet lämnar många frågetecken.

Regeringen ska tillskjuta anslag på 100 miljoner kronor per år under 2015 och 2016. Det gäller alltså 40 000 kronor i premie för bilköpare som slår till på bilar som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer (i praktiken rena elbilar och så kallade laddhybrider där man kan köra runt 5 mil och där bilen kan laddas i vägguttaget).

Det låter koncist och klart.

Men så kommer frågetecknen.

1. Alliansregeringens anslag för supermiljöbilspremien för 2014 har tagit slut. Och det märkliga nu är att regeringen i sin budget inte heller tillsätter pengar. För alla som inte förstår: Det innebär att alla som står i begrepp att köpa en supermiljöbil – just nu – inte har en aning om man får premien eller inte. Alla förstår att det innebär att tämligen få slår till på elbilar i denna väntans stiltje. Till tidningen Miljöaktuellt säger miljöminister Åsa Romson att hon är medveten om problemet och att hon ”hoppas att det finns en öppning att kunna använda pengarna avsatta för 2015”. Den artikeln kan läsas här. Men om denna vaga förhoppning skulle slå in innebär i sin tur att pengarna för 2015 blir mindre.

2. Regeringen skriver att supermiljöbilspremien ska få ”ändrade regler” (också på sid 100) utan att ange vad det kan vara.

3. Inga pengar för 2017 och 2018 för supermiljöbilspremie finns tillsatta. År 2o17 ska istället ett så kallat bonus/malus-system införas. Förenklat innebär det  att miljövänligare fordon med relativt låga koldioxidutsläpp  ges en bonus vid köpet och bilar med relativt höga koldioxidutsläpp drabbas av högre skatt. Hur detta system ska fungera är höljt i ett dunkel som får denna oktoberkväll att se sig ljus.

Man hittar detta  på sidan 100 i ”utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård”, som kan läsas här i sin helhet.

4. Inga besked ges heller om hur miljöbilar ska beskattas för tjänstebilsförare efter 2016. Tjänstebilar står för runt hälften av Sveriges nybilsförsäljning. Vi pratar alltså om förmånsbeskattningen där förare får reducerade förmånsvärden för gasbilar, elbilar och laddhybrider. Fram till nyårsafton 2016 alltså, ett drygt ett år bort. Sedan är det höljt i dunkel.

 

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar