Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Parissalongen är i full gång. Jag har just intervjuat Opels vd Karl-Thomas Neumann och marknadsdirektören Tina Müller. Den duon kanske har den svettigaste uppgiften i bilindustrin just nu – att vända Opel.

Tina Müller01MHN

Tina Müller, marknadsdirektör Opel på Parissalongen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman.

Opel är ett av de massmärken som har legat allra sämst till på Europamarknaden med enorma förluster. Över 100 miljarder kronor de senaste 15 åren.  Men nu siktar man på nollresultat 2016 och 5 procents vinstmarginal år 2022.

Den inbitne maratonlöparen Karl-Thomas Neumann är vd sedan drygt ett år. Han har en diabolisk plan. År 2018 ska Opel ha lanserat 27 modeller och 17 nya motorer. Allt bygger nu i praktiken på att Opel tar marknadsandelar i Europa.

– Vi växer sedan två år, säger en nöjd Karl-Thomas Neumann där vi möts i ett minimalt sammanträdesrum innanför Opels monter. Det sorlar och dunkar taktfullt av musik i bakgrunden.

Sedan knappt ett år är Tina Müller ny marknadsdirektör. Hennes uppgift är att göra Opel ”koolt” igen. Och så här långt har stora annonskampanjer i framförallt Tyskland gjort relativt mycket på kort tid. Men Opel ska inte bli ”premium”.

– Vi ska förbli ett mainstreammärke, men vara moderna och framförallt göra små moderna bilar och göra mer inom suv

segmentet. Och hon planerar ändå en bil i de övre segmenten för att bygga varumärke.

– Vi ska attackera premiumsegmentet också. Kanske med en suv.

Neumann03MHN

Karl-Thomas Neumann, vd Opel. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Opel satsar stort på småbilar för att nå unga och unga kvinnor. På bilden bakom Neumann är en lättklädd dam. Jag frågar Tina Müller om det är modern marknadskommunikation.

– Den bilden är inte för provokativ . Bilden är intressant. Jag har fått frågor internt, men bara från män, säger hon.

Opels diaboliska plan innehåller framförallt att öka marknadsandelen i Europa från nuvarande 7 procent (man har vuxit från 6,8 till 7 procent sedan förra året) till 8 procent och nå 10 procent på den viktiga Tysklandsmarknaden. Då ska Opel också vara Europas andra största märke, i dag är det det tredje största. Och framförallt ska man alltså ha 5 procents vinstmarginal.

Men Opel jobbar också stenhårt med att minska kostnadsbasen. Nästa år stängs fabriken i tyska Bochum. Och Opel gör större vinster på nya Corsa som visas på salongen.

– Vi tjänar 1000 euro mer per bil än på gamla Corsa eftersom vi nu har en global bilplattform, säger Karl-Thomas Neumann.

Men det finns stora orosmoln. 1000 euro per bil är bra, men inte nog för att rädda Opel. Man är i princip helt hänvisad till ett Europa som inte alls växer som man trodde i början av året. Marginalmålet är framflyttat från 2018 till 2022 på grund av dålig utveckling av Europamarknaden. Man drog sig nyligen ur Kina där man sålt runt ynka 5000 bilar per år eftersom det skulle kosta för mycket att bygga Opels varumärke där.

Ännu gör man stora förluster. Och i Ryssland har Opel tappat 12 procent av försäljningen hittills i år och de senaste två månaderna är nedgången 25 procent.

– Vi har tagit bort ett skift i St Petersburg och gjort oss av med 500 anställda.

Går allt enligt plan – når ni nollresultat 2016?

– Det har varit negativa saker, men även postitiva. Vår modell Insignia växer till exempel nära 40 procent sedan förra året. Men ja, vi kör enligt vår plan, säger Karl-Thomas Neumann

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar