Jonas Fröberg
Parissalongen är världens största bilsalong som lockade 1,2 miljoner besökare senast. Nu drar den igång igen med den stora pressdagen på torsdagen – och öppnar för allmänheten på lördag.
När detta skrivs är det onsdag afton. Jag och fotografen Magnus Hjalmarson Neideman är framme Paris och har hunnit med en provåkning av nya Opel Corsa redan dagen innan den presenteras för allmänheten.
Men först vill jag flagga för ett par andra saker innan mässan drar igång på allvar. Jag har skrivit om de tio viktigaste bilarna på salongen här, som bland annat är Volvo XC90 och nya Volkswagen Passat, och skrev idag även ett perspektiv om hur Europas bilindustri mår och hur relevant Europamarknaden egentligen är – borde vi kanske ha alla bilsalonger i Kina istället? Läs det här.
Så Opel Corsa: Det är en av salongens viktigaste bilar och en volymbil för Opel som nu kastar in sin femte generation i getingboet med bland annat VW Polo och Ford Fiesta. Nedan ser man Corsa OPC – sportvarianten.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Jag skrev för ett par dagar sedan ”Snälla, låt motorerna vara mycket mindre träiga, interiören inte enbart svart hårdplast och körkänslan mer livfull”. Så nu tyckte Opels informationschef att jag skulle åka en sväng för att se hur det stämde.
Magnus och jag tog helt sonika en åktur på småvägar i Paris redan idag och här är intrycken.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Den är konservativt formgiven och ser närmast ut som en ansiktslyft variant av förra Corsan som lanserades 2006, men den är faktiskt helt ny, även chassi och styrning bedyrar Opels ingenjörer som är på plats. Nu fick vi inte köra, men en bensinmotorvariant är helt ny – en trecylindrig 1-liters pjäs på 90 eller 115 hästkrafter där max vridmoment (tänk kraft) kommer redan vid 1800 varv per minut och den ska släppa ut 100 gram koldioxid per kilometer.
Nya Corsa kommer också med en 1,3-liters dieselmotor som ska dra 0,32 liter per mil och släppa ut 85 gram koldioxid – det är bra, men här är Volvo bättre. Det är ungefär samma siffror som Volvo har med sin V40 och nya 190-hästars dieselmotor.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Vår chaufför Davie drar iväg med god fart på småvägar – och kvalitetsintryck och inredning känns känns betydligt bättre än förr. Nu var denna bil extrautrustad med svart pianolack i mittkonsol och röda inlägg, men det är betydligt mindre svart hårdplats än tidigare, den känns mer som storebror Astra att åka i, vilket är ett gott betyg.
Corsa blir en viktig volymbil för Opel, som satsar stort på småbilar. Förra året kom Opel Adam, som är snajdigare formgiven och ett snäpp mindre. Och till sommaren kommer den ännu mindre Opel Karl (Karl var en son till Adam Opel som startade Opel). Tyvärr finns inga aktiva säkerhetssystem i form av automatbroms. Opelfolket säger att de ”anpassat den för målgruppen” och det är dåligt.
Nya Corsa låter ändå som en bra ekvation men vi får återkomma till det vid den riktiga provkörningen i slutet av oktober.
Och vi undrar: När kommer Karls mammas namn som bil?
Nu iväg till Volkswagenkoncernens stora förhandskväll – där de presenterar bland annat nya Passat och en ny konceptbil från Lamborghini. Ser mer här på bloggen snart!