Annons

Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

I och med Toyotas kvartalsrapport som kom på tisdagen har nu alla stora bilbolag kommit med sina rapporter – och vi kan ta temperaturen på bilbranschen.

Snabbversionen är att Toyota är den stora vinnaren i bilvärlden. Men svag försäljning i Kina gör att Volkswagen redan i år kan gå om Toyota som världens största biltillverkare.

I den grabbiga bilvärlden brukar den som säljer flest bilar anses som vinnare.

Låt oss börja där.

Toyota leder det globala säljracet efter första halvåret med 5,1 miljoner sålda bilar, en ökning med 4 procent. Volkswagen som sålde 4,97 miljoner bilar blev tvåa och petade därmed ned General Motors, som dras med stora återkallningar, till en tredjeplats med 4,92 miljoner sålda bilar.

Nu tvingas dessa tre tassa på tunna isar på oprövade tillväxtmarknader för att ta ytterligare försäljning. Både Toyota och Volkswagen, som satsar stort i Kina, kämpar nu för att redan i år sälja över 10 miljoner bilar, vilket ansetts som en drömgräns för en biltillverkare.

Hur är det man säger: Bra rutet. Men nu till det viktiga, bortom grabbiga ryggdunkningar för antal sålda bilar: vinsten. Och även där sitter Toyota högst uppe på tronen. Toyotas vinst efter skatt det senaste kvartalet ökade till 5,76 miljarder dollar, 30 procent högre än tvåan Volkswagens 4,4 miljarder dollar, men inte nog med det: Toyota tjänade mer än GM, Ford, Nissan och Honda tillsammans under årets andra kvartal. Här kan du läsa hela rapporten.
Låt oss gå ett steg till och titta på vinstmarginalerna, som i bilbranschen brukar vara tunna som svenska gula ostskivor. Men Toyotas rörelsemarginal landade på goda 10,8 procent, varav bilmärket Toyota stod för nära 9 procent. Det som bar upp resultatet var, förenklat, att de sålde dyra suvar i USA, som gottgjorde för minskad försäljning i Asien. De stora och dyra Toyota Highlander och Lexus GX-modellerna i USA ger brutalt bättre intjäning per bil än små Corollabilar. Men Toyota släpar efter både Volkswagen och GM på den viktiga Kinamarknaden och ligger där först på sjätte plats av de utländska tillverkarna och både GM och Volkswagen säljer tre gånger så många bilar som Toyota i Kina. Där hoppas nu vd:n Akio Toyoda på en ny generation av hybridbilen Prius och stora sedanbilen Camry.
Världstvåan Volkswagens personbilsdivision gjorde en rörelsemarginal på 7 procent, vilket ligger inom koncernens egna mål. Här kan du läsa Volkswagens Q2-rapport. För koncernchefen, den numera Sverigekände Martin Winterkorn, är den ömmande tån, förutom det förlustbringade Seat, basvarumärket Volkswagen som bara gjorde en vinstmarginal på 2,3 procent. Nu accelererar Winterkorn kostnadsbesparingar och om tre år ska han spara 5 miljarder euro per år. En titt i Volkswagens märkesbukett visar också solklart vad man ska satsa på för att tjäna pengar: Deras premiummärken Audi och Porsche och rena lyxmärken som Bentley, Lamborghini och Bugatti gjorde en sammanlagd vinstmarginal på goda 11,4 procent.

 

Så till det intressanta: Världstrean General Motors gjorde en liten rörelseförlust andra kvartalet – här kan du läsa hela rapporten. Bolaget som i flera år kallades för Government Motors efter konkursen 2010 då president Obama gick in med ägande är nu inne på sin fjärde vd, Mary Barra, sedan 2010. Hon tillträdde i en vd:s värsta mardröm – GM har återkallat 30 miljoner bilar hittills i år, bilarna har kopplats till olyckor med 13 fastslagna dödsfall och över 50 olyckor. GM har nu tvingats avsätta 400 miljoner dollar i fond för offren och har totalt avsatt av 1,5 miljarder dollar för att hantera återkallningarna. Men trots förlusten visar GM på stark tillväxt i största marknaden Kina och, har för första gången sedan 1960-talet, ett attraktivt modellprogram och kommer med stor sannolikhet att ta sig igenom krisen.
Till sist: Fem snabba djupdykningar.
1. Ford som innehar fjärdeplatsen i den globala bilvärlden går idag också riktigt bra och redovisar en vinst på 2,6 miljarder dollar för det andra kvartalet med en rörelsemarginal på 6,4 procent.
2. Varken GM eller Ford gör ännu vinster i Europa (GM minus 100 miljoner och Ford minus 14 miljoner dollar). GM ska klättra till svarta siffror 2016 medan Ford hoppas på nästa år. Men sådant snack har vi hört förr.

3. Bilbranschens stora utmanare – elbilstillverkaren Tesla – gjorde en förlust på 62 miljoner dollar det andra kvartalet, en fördubbling av förlusten från 31 miljoner. Anledningen är till stor del utgifter för utvecklingen av nya suven Model X och investeringar i Kina.

3. Volvo Personvagnar gjorde helåret 2013, (de senast tillgängliga siffrorna), en vinstmarginal på ynka 1,6 procent . Nu är Volvo PV i ett uppbyggnadsskede, men ändå, för att få perspektiv.
Till slut: Om det inte redan stått klart: Här får du snabbreceptet för att tjäna pengar i bilvärlden: Bygg lyxbilar. Sälj sedan allt du kan i Kina: Det visar om inte annat andra kvartalets rörelsemarginaler på bilvärldens tre så kallade premiummärken som alla är stora i Kina. BMW: 11,7 procent, Audi: 9,9 procent, Mercedes Benz: 7,9 procent. Det är dit Volvo PV vill komma. Och där blir nya Volvo XC90 helt central.

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg