Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

Nyheten damp ner på måndagsförmiddagen. Och vid en första anblick kan den tyckas som liten; Volvo PV skriver nytt avtal om en kredit på 660 miljoner euro, motsvarande 6 miljarder kronor, med tolv globala banker. Men nyheten, som Volvo till och med lade ut på sin pressida, är oerhört viktig för bilföretaget på Hisingen – ur flera aspekter.

Först och främst för att vd Håkan Samuelsson fortfarande har många svarta slukhål att fylla inom Volvo PV. Investeringsplanen 2011 – 2015 är på 70 miljarder kronor och det handlar om fortsatt utveckling av nya bilmodeller bortom den redan färdigutvecklade XC90 som lanseras i höst. Men även lanseringen av XC90 kommer det närmaste året att kosta stora summor, liksom den fortsatta uppbyggnaden av positionen i Kina. Dessutom måste säljchefen Alain Visser släppa sargen och hitta en snabb utväg på den katastrofala försäljningen i USA – man pratar nu om den udda lösningen att exportera Volvo S60 från Kina till USA redan nästa år. Men frågan blir nu allt hetare om Alain Visser, som tidigare var försäljningsdirektör på Opel, klarar av att vända utvecklingen i USA.

Kreditavtal (från engelskans ”credit facility”) betyder i klartext att Volvo kan lyfta lånepengar vid behov för att stärka den kortsiktiga likviditeten vid just lanseringar, valutarörelser och mycket annat.  Den nya konstruktionen med tolv banker globalt är egentligen en uppdatering och utökning av ett existerande avtal från februari förra året. Då skrev Volvo PV avtal med sex banker, bland annat Nordea, Swedbank och IDG på drygt 3,3 miljarder kronor – pengar som Volvo PV ännu inte nyttjat. DNB och Swedbank är samordande banker i det uppdaterade upplägget som alltså i praktiken innebär en utökning av krediten med 3 miljarder kronor upp till 6 miljarder.

Gäsp. För det låter väl inte så upphetsande. Men låt oss kika i backspegeln lite för att förstå vidden av det hela: Det har nämligen inte varit självklart att Volvo PV skulle få lån hos banker. År 2008, när bolaget gick med förlust med 11 miljarder kronor betraktades det lika kreditsäkert som en butik full med VHS-filmer och movieboxar (alla unga: här är en förklaring av ”moviebox”). Bakom kulisserna försökte då Volvo PV, som en del av ett lån i Europeiska Investeringsbanken, desperat låna pengar på marknaden i december 2008.

De gick till flera banker.

Samtliga sa nej.

Så köpte Geelys Volvo i augusti 2010 och så öste man på med en investeringsplan på 70 miljarder kronor. Men de första åren blev betydligt tuffare än vad dåvarande vd:n och gamle stridsvagnschefen i tyska armén, Stefan Jacoby, någonsin kunde ana. Den tunga investeringsplanen i den nya SPA-plattformen och en ny motorfamilj skulle finansieras med kassaflödet från sålda bilar. Men den planen havererade helt. Ett positivt kassaflöde på 2,5 miljarder kronor 2011 vändes till ett negativt kassaflöde på 4,9 miljarder kronor vid utgången av 2012. Så sent som första halvåret 2013 var förlusten på 577 miljoner kronor – sedan vände det och Volvo kunde visa en försiktig vinst på 1,1 miljarder kronor för helåret 2013.

De första stapplande stegen till en hägrande kreditvärdighet togs redan i december 2012, när Volvo PV, efter långa förhandlingar ledda av dåvarande finanschefen Jan Gurander, lyckades få ett lån från China Development Bank på 922 miljoner euro, motsvarande runt 8 miljarder kronor,  vilket ersatte ett gäng andra mindre fördelaktiga lånelösningar  – tänk ungefär som när privatpersoner i tv-programmet lyxfällan får byta ut ett gäng sms-lån mot ett enda lån i en vanlig bank, med lägre ränta. Detta Kinalån löper fram till 2020. I slutet av november 2013 fick man ytterligare ett kinalån från samma statliga bank på motsvarande 5,4 miljarder kronor som löper fram till 2021 – där det mesta just nu skyfflas in i produktutveckling.

Det innebär att Volvo PV idag har, förutom en mindre del i Svensk Exportkredit, lånefinansiering från i huvudsak två stora källor: Gruppen av tolv globala banker och China Development Bank. Under 2013 sköt dessutom moderbolaget Geely in 213 miljoner kronor i ovillkorat aktieägartillskott – och Geely lade också in 1,8 miljarder kronor i aktieägarstillskott 2012, pengar som i praktiken ersatte ett lån från moderbolaget.

Men det stora som hänt är faktiskt banalt enkelt: Volvo har, förutom USA börjat sälja fler bilar, framförallt i Kina – vilket lett till positivt kassaflöde och försiktiga vinster – därmed har man återfått förtroendet inom bankvärlden. Där har förlustmaskiner inom bilvärlden som Opel, Fiats europadel och franska PSA Peugeot Citroën ännu en lång väg att gå.

Men Volvo PV:s stora prövning kommer i slutet av året när en hel bilvärld ska bedöma nya XC90.

 

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar