Fröbergs bilar

Jonas Fröberg

Jonas Fröberg

BILBAO. Det är tisdagskväll. Jag har just kommit tillbaka till flygplatsen i Bilbao från en fyra timmar lång provkörning av den helt nya BMW-modellen X4. BMW gör just nu många bra med spretiga saker: Allt från elbilen i3, via laddhybriden i8 och den precis provkörda 4-serie Gran Coupé. Men nya BMW X4 känns faktiskt – onödig. Här är några frågor och svar – utförligt test kommer i SvD Bil & Motor.

X4 från grodperspektiv

Har inte BMW en en sådan här konstig suv-kupé-bil som halvt floppat?

–   Det stämmer att BMW har den större X6 som ser ut som en uppblåst tvillingbror till denna. Det stämmer också att X6 är den X-modell som sålt sämst, bara 7 procent av X-modellerna har varit X6 jämfört med exempelvis X3 med 30 procent. Det finns alltså anledning att tro att denna X4 också inte kommer att sälja så bra.

Hur är den då?

–   Den är som andra suvar ingen riktig körmaskin, det har den alltför hög tyngdpunkt för. Den har också mindre bagageutrymme än den jämförbara X3 – som alltså är BMW:s riktiga suv i samma klass. Vi kör Xdrive 35i – vilket innebär fyrhjulsdrivet och största bensinsexan på tre liter, 306 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm mellan 1200 och 5000 varv per minut. Men trots den fina motorn med BMW:s åttaväxlade automatlåda, en av de bästa på marknaden, har vanliga 3-serien bättre väghållning och styrning som svarar snabbare.

Karossformen har ett sluttande tak: Hur är det att sitta i baksätet?

–   – Jag är 1,75 cm och får precis plats. Inte så bra alltså för alla som är längre. Vilket är många.

Är den inte ful?

–   Tänk mer bulldog med ett överflöd av linjer och former än söt självklar cockerspaniel.

Något mer?

–   Jo den blir först ut att ha BMW:s helt nya fyrcylindriga diesel på två liter. Den har 190 hästkrafter och ska bli väldigt intressant att köra: Nu har vi bara fått den största bensinsexan.

Varför då intressant?

–   BMW:s dieselfyror har visserligen varit bra, men de har haft en rå och dieselknattrig gång som inte varit värdigt bilarna. Volvos nya tvåliters dieselmotor är exempelvis både bättre, går mjukare och är snålare. Den nya motorn kommer sedan i en ansiktslyft X3 och snart i 5-seriens 518d och 520d, men märkligt inte nog i BMW4-serie Gran Coupé som lanserat exakt samtidigt – den får hålla till godo med den gamla dieselmotorn. Det är dåligt.

Vad kostar den då?

–   Den billigaste – 20d Xdrive (alla är fyrhjulsdrivna) går loss på 422 400 kronor – det är 33 000 mer än en X3.

Är den värd merpriset?

– Mitt svar är nej. Det här känns som en onödig modell. Vänta hellre in de nya dieselmotorerna i X3 eller varför inte X1.

När kan folk i Sverige köpa den då?

–   Den lanseras vid midsommar, samtidigt som 4-serie Gran Coupé.

X3, X6, 3-serie GT, 4-serie Gran Turismo, i3 – man baxnar. Har BMW någon nisch kvar att fylla?

–   Haha, jo faktiskt. I sommar kommer både laddhybridsportbilen i8 och nya BMW 2-serie  Active Tourer – en bil som närmast kan jämföras med en Golf plus och som görs på samma plattform som nya Mini Cooper. Tänk bort båce M-sport eller frän elbil. Den är en foträt liten familjebussliknande bil som är väldigt lik Kia Carens. Den kommer att bli otroligt intressant att köra och känna in eftersom den står för något som inte helt självklart är BMW.

X4 bakifrån

Om bloggen



Jonas Fröberg är SvD Näringslivs bilreporter. Han har bland annat gett ut boken ”Kampen om Saab”.

Här blandar han stort och smått om bilvärlden – både vasst om bilindustrin och känslomässigt om bilar.

Följ Jonas på twitter: @Jonas_froberg
Fler bloggar